Hrvatski potrošači pri kupovini prehrambenih proizvoda i dalje najviše obraćaju pažnju na cijenu, promotivne ponude te sirovinski sastav proizvoda, pokazuje godišnje istraživanje Hrvatske gospodarske komore (HGK) o potrošačkim navikama.
Rezultati su predstavljeni na 5. Konferenciji o trgovini pod nazivom ''Kupujmo pametnije – živimo zdravije.''
Navike kupovine i popularnost online trgovine
Prema istraživanju, građani u prosjeku mjesečno posjećuju 4,58 različitih prodajnih mjesta, što je gotovo jednako kao i prošle godine. Glavni razlozi odabira mjesta kupovine su blizina trgovine, povoljne cijene te posebne promocije i akcije.
Gotovo 70 posto kućanstava kupuje barem jednom tjedno, pri čemu najveći dio, 38,5 posto, obavlja veliki tjedni šoping jednom tjedno.
Online kupovina bilježi snažan rast – u posljednja tri mjeseca 75 posto građana kupovalo je na specijaliziranim internetskim stranicama, što je povećanje od četiri posto u odnosu na prethodnu godinu.
Prosječno su kupovali na 2,25 različitih stranica, a najaktivniji korisnici online trgovine su žene, mladi od 16 do 29 godina te potrošači iz sjeverne Hrvatske s višim obrazovanjem i primanjima iznad 2.000 eura.
Životne vrijednosti oblikuju potrošačke odluke
„Zdravlje i ključne životne vrijednosti sve snažnije oblikuju ponašanje potrošača. Građani jasno prepoznaju svoje prioritete, a postoje i vidljive razlike među dobnim i spolnim skupinama.
Navike kupaca brzo se mijenjaju, stoga trgovci trebaju prilagoditi ponudu kako bi odgovorili na zahtjeve modernog potrošača“, poručila je Maja Bogović, direktorica Sektora za trgovinu HGK.
Financijska stabilnost i povjerenje u lokalne proizvode
Financijska stabilnost i zadovoljavanje osnovnih potreba – hrana, stanovanje, zdravlje i prijevoz – najveći su teret za kućanske budžete u Hrvatskoj.
Čak 90 posto ispitanika navodi da promjena cijena značajno utječe na kućni budžet.
Lokalni proizvodi uživaju visoko povjerenje građana, a posebno su cijenjeni med (78%), svježe meso (72%) i maslinovo ulje (72%).
Impulzivne kupnje i njihovi motivi
Impulzivne kupnje, pokazuje istraživanje, nisu samo posljedica trenutnog raspoloženja, već kombinacija emocija, prilika i procjene budućih potreba.
Najčešći razlozi su prigodne ponude i sezonska sniženja (49,2%), nagrađivanje samog sebe (27,3%) te kupovina za buduće potrebe, poput poklona (23,6%).
Prilagodba trgovine novim trendovima
Na panelu Aktualno u trgovini, predstavnici trgovačkih lanaca naglasili su nužnost prilagodbe zbog tehnoloških promjena i rastućih očekivanja novih generacija kupaca.
„Trgovina je jedna od ključnih gospodarskih djelatnosti u Hrvatskoj, a Konzum u tome ima lidersku ulogu. Ulažemo u zaposlenike, podržavamo domaće proizvođače i vraćamo zajednici“, rekao je Zoran Mitreski, predsjednik Vijeća Udruženja trgovine HGK.
Razlike u prioritetima među dobnim skupinama
Istraživanje je pokazalo i razlike u životnim prioritetima među dobnim skupinama.
Financijska stabilnost najvažnija je za umirovljenike i starije osobe, dok najmlađi ispitanici ističu važnost cjeloživotnog osobnog razvoja i društvenog života.
Zdravlje je ključna vrijednost za 66 posto građana, posebno među starijima, dok žene i osobe od 30 do 44 godine više naglašavaju obiteljsku sigurnost.
Odgovorna i zdrava trgovina
Panel Odgovorna i zdrava trgovina u praksi istaknuo je važnost povezanosti zdravlja i trgovine, od promicanja zdravijeg društva do važnosti lokalnih i pristupačnih prehrambenih izbora.
„Strategija Osviještene prehrane u Lidlu Hrvatska uključuje promjene u asortimanu, edukaciju i inovacije koje olakšavaju kupcima donošenje zdravijih odluka“, rekla je Lana Jugo, voditeljica Odjela za održivost i CSR u Lidlu Hrvatska.