Kupujmo pametnije: HGK otkriva što najviše utječe na odluke hrvatskih potrošača!

''Navike kupaca brzo se mijenjaju, stoga trgovci trebaju prilagoditi ponudu kako bi odgovorili na zahtjeve modernog potrošača“, poručila je Maja Bogović, direktorica Sektora za trgovinu HGK.

Ena Piglić
Ena Piglić

22 Studeni 2025 I 15:12

Kupujmo pametnije: HGK otkriva što najviše utječe na odluke hrvatskih potrošača!
Pexels Ilustracija

Hrvatski potrošači pri kupovini prehrambenih proizvoda i dalje najviše obraćaju pažnju na cijenu, promotivne ponude te sirovinski sastav proizvoda, pokazuje godišnje istraživanje Hrvatske gospodarske komore (HGK) o potrošačkim navikama.

Rezultati su predstavljeni na 5. Konferenciji o trgovini pod nazivom ''Kupujmo pametnije – živimo zdravije.''

Navike kupovine i popularnost online trgovine

Prema istraživanju, građani u prosjeku mjesečno posjećuju 4,58 različitih prodajnih mjesta, što je gotovo jednako kao i prošle godine. Glavni razlozi odabira mjesta kupovine su blizina trgovine, povoljne cijene te posebne promocije i akcije.

Gotovo 70 posto kućanstava kupuje barem jednom tjedno, pri čemu najveći dio, 38,5 posto, obavlja veliki tjedni šoping jednom tjedno.

Online kupovina bilježi snažan rast – u posljednja tri mjeseca 75 posto građana kupovalo je na specijaliziranim internetskim stranicama, što je povećanje od četiri posto u odnosu na prethodnu godinu.

Prosječno su kupovali na 2,25 različitih stranica, a najaktivniji korisnici online trgovine su žene, mladi od 16 do 29 godina te potrošači iz sjeverne Hrvatske s višim obrazovanjem i primanjima iznad 2.000 eura.

Životne vrijednosti oblikuju potrošačke odluke

„Zdravlje i ključne životne vrijednosti sve snažnije oblikuju ponašanje potrošača. Građani jasno prepoznaju svoje prioritete, a postoje i vidljive razlike među dobnim i spolnim skupinama.

Navike kupaca brzo se mijenjaju, stoga trgovci trebaju prilagoditi ponudu kako bi odgovorili na zahtjeve modernog potrošača“, poručila je Maja Bogović, direktorica Sektora za trgovinu HGK.

Financijska stabilnost i povjerenje u lokalne proizvode

Financijska stabilnost i zadovoljavanje osnovnih potreba – hrana, stanovanje, zdravlje i prijevoz – najveći su teret za kućanske budžete u Hrvatskoj.

Čak 90 posto ispitanika navodi da promjena cijena značajno utječe na kućni budžet.

Lokalni proizvodi uživaju visoko povjerenje građana, a posebno su cijenjeni med (78%), svježe meso (72%) i maslinovo ulje (72%).

Impulzivne kupnje i njihovi motivi

Impulzivne kupnje, pokazuje istraživanje, nisu samo posljedica trenutnog raspoloženja, već kombinacija emocija, prilika i procjene budućih potreba.

Najčešći razlozi su prigodne ponude i sezonska sniženja (49,2%), nagrađivanje samog sebe (27,3%) te kupovina za buduće potrebe, poput poklona (23,6%).

Prilagodba trgovine novim trendovima

Na panelu Aktualno u trgovini, predstavnici trgovačkih lanaca naglasili su nužnost prilagodbe zbog tehnoloških promjena i rastućih očekivanja novih generacija kupaca.

„Trgovina je jedna od ključnih gospodarskih djelatnosti u Hrvatskoj, a Konzum u tome ima lidersku ulogu. Ulažemo u zaposlenike, podržavamo domaće proizvođače i vraćamo zajednici“, rekao je Zoran Mitreski, predsjednik Vijeća Udruženja trgovine HGK.

Razlike u prioritetima među dobnim skupinama

Istraživanje je pokazalo i razlike u životnim prioritetima među dobnim skupinama.

Financijska stabilnost najvažnija je za umirovljenike i starije osobe, dok najmlađi ispitanici ističu važnost cjeloživotnog osobnog razvoja i društvenog života.

Zdravlje je ključna vrijednost za 66 posto građana, posebno među starijima, dok žene i osobe od 30 do 44 godine više naglašavaju obiteljsku sigurnost.

Odgovorna i zdrava trgovina

Panel Odgovorna i zdrava trgovina u praksi istaknuo je važnost povezanosti zdravlja i trgovine, od promicanja zdravijeg društva do važnosti lokalnih i pristupačnih prehrambenih izbora.

„Strategija Osviještene prehrane u Lidlu Hrvatska uključuje promjene u asortimanu, edukaciju i inovacije koje olakšavaju kupcima donošenje zdravijih odluka“, rekla je Lana Jugo, voditeljica Odjela za održivost i CSR u Lidlu Hrvatska.