INSPIRATIVNI PRIMJERI Nagrađeni pulski ugostitelji poručuju: Briga o okolišu ključna je za bolju budućnost grada

IstraIN

8 Studeni 2024 I 12:49

INSPIRATIVNI PRIMJERI Nagrađeni pulski ugostitelji poručuju: Briga o okolišu ključna je za bolju budućnost grada

Ovog tjedna u pulskoj Komunalnoj palači po prvi puta je održana svečana dodjela „ECO FRIENDLY PARTNER“ priznanja pulskim ugostiteljima koji su svojim aktivnim pristupom u gospodarenju otpadom doprinijeli smanjenju količine miješanog komunalnog otpada, o čemu smo pisali ovdje.

Naime, sve je organizirano kako bi se potaknulo pulske ugostitelje da kroz poslovanje brinu i o prirodi, budući da tijekom ljetnih mjeseci mnogi ugostitelji u Puli ostavljaju otpad pored spremnika i zagađuju prirodu.

Ovi ljudi primjer su pozitivne i zelene prakse, te su nam objasnili zašto i kako posluju na ovaj način.

Vesna Dželetović Urti i Josip Urti bračni su par koji imaju restoran "Baba Ruža". Vesna kaže kako im ovo priznanje Grada Pule puno znači. "Hvala vam na čestitkama. I nama je zaista drago što nas je grad prepoznao kao nekoga tko doprinosi očuvanju okoliša. Također, lijepo je vidjeti da imaju proaktivan pristup u tom smjeru.

I privatno i u našem domaćinstvu uvijek razdvajamo otpad i učimo djecu o tome, a u poslovanju se trudimo postupati odgovorno prema okolišu i prema našim kupcima kako bismo imali održivo poslovanje. Naravno, prilagodbe su potrebne, ali važno je dati i taj mali doprinos koji može rezultirati većim pozitivnim promjenama ako se svi potrudimo – u gradu, na plažama, među ugostiteljima, korisnicima javnih prostora i slično", kaže Vesna.

Urti_2022.jpg

Vesna i Josip

Dodaje i kako smatra da bi se moglo obratiti više pozornosti na stvarne potrebe svakog korisnika kada je u pitanju odvajanje otpada, da se to bolje prati, i možda čak da se uvedu sankcije za one koji ne odvajaju. "Uz to, možda bi bilo korisno razmotriti i povećanje minimalnog paušala. Mislim da bi to bilo optimalno rješenje", predlaže vlasnica "Baba Ruže".

Evo što poručuje neodgovornim kolegama ugostiteljima. "Smatram da se sve to na kraju vraća nama. Sve što činimo neodgovorno prema našem gradu i državi, dugoročno dolazi nama i našoj djeci. Primjer koji ja želim pokazati svojim mališanima jest da održavamo naš prostor čistim i urednim, kao i da pružimo ugodan ambijent gostima. Na primjer, svaki dan peremo terasu, čistimo za sobom, jer želimo da se naši gosti osjećaju dobrodošlo i u urednom okruženju, a također želimo pokazati da brinemo o gradu i okolišu", ističe Vesna Dželetović Urti.

Upitali smo ju i imaju li problema s manjkom radne snage u ljetnim mjesecima. "Ovo je prva godina u kojoj sam više pomagala suprugu u poslovanju, i u početku sam bila zabrinuta hoću li naći radnike, ali na kraju se to nekako uvijek posloži. Studenti koji žele zaraditi se pojave u sezoni, pa smo se uspjeli pokriti. Nadamo se da će tako biti i sljedeće godine. Mislim da treba imati malo sreće u životu, uvijek se nekako sve posloži na kraju, pa se nadamo da će tako biti i u budućnosti", odgovara Vesna.

Snimka_zaslona_2024-11-04_134513.jpg

Poslovni suradnik koji je primio nagradu u ime "Baba Ruže"

Ervin Marčeta, direktor tvrtke Splendid Pula d.o.o, iz restorana Markat ističe kako je u svakodnevnom radu teško brinuti i o okolišu te treba uložiti puno truda, ali moguće je. "Nije problem kada se uspostavi odgovoran pristup", kaže. Na pitanje koliko grad u tome pomaže, odgovara: "Grad se trudi, ali mislim da bi iz Herculanee mogli češće prikupljati otpad. Sve u svemu, sustav je dobar, no uvijek ima prostora za poboljšanja".

Evo što poručuje kolegama koji ostavljaju miješani komunalni otpad uz spremnike i onima koji ne odvajaju plastiku, papir i biootpad: "Neka se prilagode novim standardima. Ako kod kuće možemo odvajati otpad, možemo i u poslovanju. To je za opću dobrobit".

Tijekom ljeta ponekad se pojave problemi, ali uspijevaju se prilagoditi situacijama i raditi najbolje što mogu.

Splendid_Pula_d.o.o._-_Restoran_Markat.jpeg

Ervin Marčeta

Sonja Fable iz ugostiteljskog objekta Felix kaže da briga o okolišu i odvajanje otpada uopće nije teško. "Prije svega, zahvaljujem svojim radnicima koji su to ozbiljno shvatili i trude se maksimalno odvajati i selektirati otpad. Grad je organizirao sustav tako da nam to nije bio nikakav problem. Mislim da je sve stvar navike, osobne odgovornosti i određene odgovornosti prema zajednici.

Radimo to po vlastitoj savjesti, s ciljem da barem malo doprinesemo smanjenju komunalnog otpada jer smatramo da je to globalni problem, ne samo naš", priznaje Sonja.

"Savjetujem svima da odvajaju otpad. Time ništa ne gubimo, a čak i računi mogu biti malo manji kada se odvaja papir i plastika, jer su zelene kante skuplje za odvoz nego reciklažne. Na kraju, nije stvar samo u cijeni odvoza, već u tome da ostavimo bolji svijet našoj djeci. To bih poručila kolegama", dodaje.

O situaciji u jeku turističke sezone kaže: "Nemam problema s radnom snagom jer mislim da će savjestan i fer poslodavac uvijek naći radnika. Problem je, međutim, što je sve manje domaćih radnika, pa su većinom svi uvozni. To stvara dodatne troškove poput smještaja, najma, hrane, što diže troškove. Osobno bih rado zaposlila nekog domaćeg i platila malo više, ali jednostavno ih nema".

Ugostiteljski_obrt_Felix.jpeg

Sonja Fable

Pero Tadić, vlasnik pizzerije Jupiter i legendarni pulski boksač i poduzetnik, kaže kako briga o okolišu u svakodnevnom radu nije jednostavna, ali odgovornost je ključna. "Kad se razmišlja na način da se mora pridržavati pravila, posao postaje lakši jer svatko zna svoje zadatke. Zahvalan sam i ponosan na svoje zaposlenike koji su to uspješno postigli. Svi se trude, iako raspodjela otpada nije uvijek jednostavna.

Na početku smo imali određenih poteškoća, ali sada svi znaju svoj posao i odgovorno ga obavljaju. Kod nas radi između 30 i 40 ljudi, tako da je teško sve uskladiti ako svi ne sudjeluju kako treba", napominje Tadić.

Također, ističe kako od grada dobivaju podršku koja se nudi svima, ali plaćaju velike naknade za spremnike, odvoz otpada i slične usluge. "Želimo biti usklađeni s pravilima, koliko god je moguće, i trudimo se da sve bude korektno. Drago mi je što su građani prepoznali naš trud, jer nije lako, ali važno je", rekao nam je vlasnik pizzerije Jupiter u Puli.

20241106_111723_1.jpg

Djelatnici pizzerije Jupiter

"Mislim da je jedini način kako natjerati ljude na pravilno postupanje uvođenje kazni. Nema drugog rješenja. Ako nema sankcija, neće se popraviti situacija. Ja se sjetim svake kazne za prebrzu vožnju, i to me motivira da pazim. Treba biti odgovoran – ista pravila za sve, pa će sve biti u redu", kaže Tadić.

Dodaje i kako nemaju problema s radnom snagom jer imaju stalne zaposlenike godinama. "No, posao nije jednostavan. Ljeti su ulice zatvorene, gužve su velike, roba stalno pristiže i nije lako s tolikim prometom. Naša ulica nije najbolje regulirana – to je jednosmjerna ulica dužine 500 metara, što dodatno otežava stvari. Mnogi vozači se izgube ili blokiraju prolaz", priznao je Pero.

Na dodjeli priznanja Grade Pule bili su mladi ljudi koji sada vode poslovanje. "Moja supruga i ja pružamo podršku s našim iskustvom. Mladi su donijeli nove ideje i mi im dajemo slobodu u vođenju", zaključio je Tadić.

Ostavite komentar