RADOVI U PUNOM JEKU! Rekonstrukcija tunela Učka i nova autocesta napreduju prema planiranoj dinamici

Obnova tunela Učka donosi brojna poboljšanja u sigurnosti i protočnosti prometa, a završetkom radova putovanje između Istre i ostatka Hrvatske bit će brže i sigurnije.

Ena Piglić
Ena Piglić

4 Ožujak 2025 I 14:19

RADOVI U PUNOM JEKU! Rekonstrukcija tunela Učka i nova autocesta napreduju prema planiranoj dinamici
Foto: IstraIN Tunel Učka

Danas se na terenu proveo obilazak radova na rekonstrukciji stare cijevi tunela Učka i izgradnji punog profila autoceste prema čvoru Matulji. Tijekom obilaska predstavljeni su dosadašnji napreci, ključni infrastrukturni zahvati te planovi za dovršetak ovog značajnog projekta.

Obnova tunela Učka donosi brojna poboljšanja u sigurnosti i protočnosti prometa, a završetkom radova putovanje između Istre i ostatka Hrvatske bit će brže i sigurnije.

U sklopu rekonstrukcije tunela predviđeni su opsežni građevinski radovi te zamjena i dogradnja opreme, uključujući:

• Izgradnju podnog svoda u zoni SOS 7, koji nije bio izveden pri izgradnji stare cijevi
• Rekonstrukciju sustava odvodnje
• Rekonstrukciju kolnika
• Rekonstrukciju vodovodnih cjevovoda
• Postavljanje nove prometne signalizacije i opreme
• Modernizaciju rasvjete
• Nadogradnju sustava vatrodojave
• Nadogradnju ventilacijskog sustava
• Modernizaciju radijskog sustava
• Postavljanje novog sustava ozvučenja
• Poboljšanje zaštite od požara
• Ličenje obloge tunela Učka, Zrinščak I i Zrinščak II

Foto: IstraIN

Predmet građevinskih radova u sklopu ove rekonstrukcije odnosi se na radove unutar tunelske cijevi tunela Učka, dok se u postojećoj cijevi tunela Učka i na ostatku trase zahvata (tuneli Zrinščak I i II, vijadukt Vela Draga te manji segmenti trase između navedenih tunela) provodi rekonstrukcija prometne, strojarske, elektrotehničke i druge opreme potrebne za ispravno funkcioniranje predmetne dionice autoceste.

Predmet elektrotehničkih radova obuhvaća radove na elektroenergetskom sustavu, sigurnosnom napajanju, modernizaciju sustava rasvjete, instalaciju i napajanje nove prometne signalizacije te modernizaciju sustava nadzora i upravljanja.

Glavnim projektom rekonstrukcije definirano je da uređaji i dijelovi opreme koji se ugrađuju moraju biti u skladu sa zahtjevima EU Direktive 2004/54/EC o minimalnim uvjetima sigurnosti za tunele u transeuropskoj cestovnoj mreži, hrvatskog Pravilnika o minimalnim sigurnosnim zahtjevima za tunele te austrijske smjernice RVS za projektiranje i konstrukciju tunela. Karakteristike građevinskih materijala moraju biti dokazane prema važećim propisima i normama koje reguliraju osiguravanje kvalitete.

U samom tunelu nalazi se izvorište pitke vode, pa se radovi u zoni zaštite izvorišta tunela Učka izvode na način da se neposredna zona zahvaćanja pitke vode osigura od negativnih utjecaja s gradilišta tijekom cijelog razdoblja izvođenja, uz provedbu redovitih uzorkovanja vode.

Također, potrebno je sanirati i spriječiti buduće deformacije kolnika koje se javljaju u jednoj zoni tunela. Riječ je o prirodnom geološkom materijalu, tzv. flišu, koji u kontaktu s vlagom ili vodom povećava obujam te time utječe na ravnost, odnosno uzdizanje kolnika. Taj problem riješit će se izgradnjom armiranobetonskog podnog svoda.

Novi sustav odvodnje projektiran je tako da u slučaju požara spriječi širenje vatre te zapaljivih i otrovnih tekućina unutar i između tunelskih cijevi.
Nakon rekonstrukcije, kroz staru cijev odvijat će se jednosmjerni promet s dvije prometne trake, zbog čega će se sukladno pravilima struke korigirati poprečni nagib ceste iz dvostrešnog u jednostrešni nagib, uz potpunu rekonstrukciju kolničke konstrukcije i asfalta.

Također, planira se postavljanje nove signalizacije i opreme kako bi obje tunelske cijevi bile usklađene i nadzirane iz novog zajedničkog kontrolnog centra.

Osim godišnjeg ulaganja od 6 milijuna eura u redovno i izvanredno održavanje Istarskog ipsilona, ova investicija obnove postojeće cijevi iznosi preko 21 milijun eura, a sredstva je osigurala Bina Istra.

Dovršetkom druge cijevi i nakon provedene rekonstrukcije prve cijevi, tunel Učka bit će u potpunosti usklađen sa sigurnosnim propisima EU Direktive koja definira tehničke zahtjeve za cestovne tunele.

Foto: IstraINTunel Učka

U sklopu projekta izgradnje druge cijevi i obnove postojeće cijevi tunela Učka, dovršeno je ukupno 24 poprečna prolaza koji povezuju tunelske cijevi i predstavljaju evakuacijske putove. Obje tunelske cijevi bit će opremljene najsuvremenijim sustavima videonadzora i senzorike, čime se dodatno podiže sigurnosni standard za korisnike.

Radovi na kvarnerskoj strani tunela Učka

Radovi na izgradnji punog profila autoceste od tunela Učka do čvora Matulji odvijaju se ubrzanim tempom. Trenutno su u tijeku vrlo zahtjevna miniranja visokih usjeka i radovi iskopa, uz posebnu prometnu regulaciju kako bi se promet odvijao sigurno i što protočnije.

Dionica duga nešto više od 10 km spojit će tunel Učka i Matulje u punom profilu autoceste. S glavnim izvođačem ugovoren je rok dovršetka od 3 i pol godine, što znači da bi 2027. godine do Matulja trebali putovati autocestom u punom profilu.

Potpisivanjem izmjena i dopuna ugovora o koncesiji, uz podršku Vlade RH, otvoren je put prema realizaciji ovog važnog projekta na sveobuhvatnom TEN-T europskom koridoru, čime će se dodatno povezati Istra s Primorsko-goranskom županijom i ostatkom Hrvatske. Time će Istarski ipsilon u punom profilu autoceste biti spojen s mrežom autocesta pod upravljanjem HAC-a u Matuljima, što će omogućiti putovanje od Pule do Zagreba za dva i pol sata bez zaustavljanja.

Foto: IstraIN

Dupliranjem dionice Matulji – tunel Učka također će se omogućiti lakši pristup naseljima Benčinići i Kolavići, čime će se značajno poboljšati sigurnost prometa i pristup tim naseljima.

Glavne prednosti izgradnje uključuju povećanje sigurnosti prometa i protočnosti, budući da se radi o dijelu autoceste s prosječnim godišnjim dnevnim prometom većim od 10.000 vozila, a koji ljeti premašuje 18.000 vozila.

Projekt također uključuje izgradnju zidova za zaštitu od buke u duljini većoj od 6 kilometara te zatvoreni sustav odvodnje na cijeloj dionici, čime će se dodatno pridonijeti zaštiti okoliša i poboljšanju kvalitete života zajednice uz prometnicu.

Vrijednost ove dionice iznosi 101 milijun eura.

Generalni direktor Bina Istre, Dario Silić, istaknuo je složenost radova, uključujući izgradnju podnožnog svoda, sustava odvodnje i modernizaciju signalizacije i ventilacije. Investicija od 22 milijuna eura uključuje rad 150 djelatnika u tri smjene, s ciljem dovršetka do sredine ljeta.

Paralelno se odvijaju i drugi infrastrukturni projekti na Istarskom Y, s ukupnim ulaganjem od 200 milijuna eura i planiranim završetkom do kraja 2026. godine.

“Obnova postojeće cijevi tunela Učka prvi je veliki zahvat nakon 40 godina, a radovi su iznimno složeni i obuhvaćaju modernizaciju cijelog sustava. U obnovi tunela angažirano je 150 radnika koji rade danonoćno u tri smjene kako bismo završili projekt u roku.

Tunel Učka je prometna žila kucavica Istre, a nova rješenja povećat će sigurnost i protočnost prometa. Naš cilj je do kraja 2026. godine spojiti Istarski Y s HAC-ovom mrežom i omogućiti putovanje od Pule do Zagreba u punom profilu autoceste.”, poručio je Silić.