Vozači koji iz Istre koji svakodnevno putuju na posao u Italiju te turisti koji iz Italije ulaze u Hrvatsku već godinama se suočavaju s problemom visoke cijene slovenske vinjete. Naime, za svega 5,8 kilometara autoceste između Kopra i talijanske granice vozači moraju platiti punu cijenu vinjete od 16 eura, što izaziva nezadovoljstvo i alternativna rješenja koja dodatno opterećuju lokalne prometnice.
Problem visokih troškova izazvao je gužve na lokalnim cestama jer mnogi vozači biraju zaobilazne rute kako bi izbjegli plaćanje vinjete. Potpredsjednica slovenskog parlamenta Meira Hot pokrenula je peticiju kojom se zalaže za ukidanje vinjete na ovoj kratkoj dionici, piše HRT.
"Lokalno stanovništvo već godinama apelira na Vladu da riješi ovu nelogičnost. Plaćamo punu cijenu za cestu koja nije ni prava autocesta, već prigradska prometnica", izjavila je Hot, koja živi u Piranu. Smatra da ovakva praksa odbija vikend-goste i da je u suprotnosti s Osimskim sporazumima koji jamče slobodan promet u pograničnim zonama.
Podrška i protivljenje inicijativi
Inicijativa je dobila podršku predsjednika Talijanske unije Maurizija Tremula, koji naglašava kako bi njezino usvajanje omogućilo slobodnije kretanje ljudi na ovom području. Kao primjer navodi Italiju, koja ne naplaćuje 30 kilometara autoceste između Trsta i Monfalconea.
No, ne slažu se svi s prijedlogom ukidanja vinjete. Dio slovenskih stanovnika smatra da bi vinjeta trebala ostati jer, kako kažu, „svi koji prolaze ovom dionicom idu u Hrvatsku“ te da bi i Slovenci od toga trebali imati financijsku korist.
"Zašto bih bio za ukidanje? I mi moramo nešto zaraditi", rekao je Damjan iz Kopra.
S druge strane, vozači iz Hrvatske ističu da bi ukidanje vinjete bilo veliko olakšanje za one koji svakodnevno putuju u Trst na posao.
"Lokalnim cestama se stvaraju gužve, a autocestom se može brzo stići u Trst. Svakako podržavam ukidanje vinjete", izjavio je Dragan iz Umaga.
Direktor Turističke zajednice Umaga Milovan Popović naglašava kako bi to bila značajna promjena za vikendaše, posebno talijanske turiste, jer bi putovanje postalo jednostavnije i povoljnije.
Hoće li se problem riješiti?
Iako se već dva desetljeća najavljuje izgradnja prave autoceste od Kopra do hrvatske granice, do danas nije učinjeno ništa konkretno. U međuvremenu, vozači su ljeti prisiljeni koristiti preopterećene lokalne ceste.
Hoće li peticija donijeti promjene, ostaje za vidjeti. No jedno je sigurno – stanovnici pograničnog područja i ove će sezone biti suočeni s istim prometnim gužvama i frustracijama.