Zaboravite naplatne kućice – evo kako će uskoro izgledati vožnja autocestom

Naplatu će obavljati moderni prometni portali s kamerama, semaforima i antenama za automatsko očitavanje ENC uređaja, a sustav bi trebao omogućiti naplatu čak i pri brzini vožnje od 130 km/h.

HRT

15 Srpanj 2025 I 08:57

Zaboravite naplatne kućice – evo kako će uskoro izgledati vožnja autocestom
Foto: IstraIN Ilustracija

Novi elektronički sustav naplate cestarine na svim autocestama u Hrvatskoj trebao bi zaživjeti do kraja iduće godine, a projekt vrijedan gotovo 80 milijuna eura financira se sredstvima Europske unije kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti.

U praksi, to znači kraj naplatnim kućicama i rampama. Umjesto toga, naplatu će obavljati moderni prometni portali s kamerama, semaforima i antenama za automatsko očitavanje ENC uređaja, a sustav bi trebao omogućiti naplatu čak i pri brzini vožnje od 130 km/h, piše HRT.

Iako se već neko vrijeme u javnosti šuška o mogućem kašnjenju radova, iz Hrvatskih autocesta (HAC) tvrde da sve ide prema planu.

"U ovom trenutku, s obzirom na ugovorene radove, nema nikakvog kašnjenja", izjavio je Hrvoje Dorčić, voditelj projekta u HAC-u.

Izvođač upozorava na izazove

No, izvođač radova, slovačka tvrtka SkyToll, ipak navodi kako su dodatni zahtjevi HAC-a, koji nisu bili predviđeni izvornim natječajem, izravno utjecali na dinamiku projekta.

"I sama razrada specifikacija dodatnih zahtjeva oduzela je vrijeme, jer je bilo važno osigurati da predložena rješenja u potpunosti odgovaraju očekivanjima naručitelja.

Radimo sve što je u našoj moći da smanjimo moguće kašnjenje, a s HAC-om trenutno razgovaramo i o mogućim utjecajima na rokove te o dodatnim troškovima", poručuju iz SkyTolla.

Ministar mora, prometa i infrastrukture te potpredsjednik Vlade RH, Oleg Butković, također je istaknuo važnost poštivanja rokova, s ciljem da sustav profunkcionira do kraja listopada 2026. godine.

"Svi koncesionari moraju što prije krenuti s radovima u suradnji s izvođačem. Ne bi bilo dobro da dođe do kašnjenja, ali trenutno nemam informacija da nešto ne ide po planu", rekao je Butković.

Kompleksnost projekta i strogi pravilnici

Prema riječima profesora Marka Ševrovića, predstojnika Zavoda za prometno planiranje na Fakultetu prometnih znanosti, kašnjenja i dodatni troškovi kod ovako kompleksnih infrastrukturnih projekata nisu neuobičajeni. Ističe da hrvatski propisi često dodatno kompliciraju stvari.

"Ako za postavljanje semafora po tipskom projektu trebate građevinsku dozvolu, to je apsurdno. Takvi se pravilnici prema tipskim elementima infrastrukture odnose kao da se grade trajne građevine, što nije prikladno", upozorio je Ševrović.

Prvi testni prometni portali novog sustava bit će postavljeni do kraja ove godine na autocesti A3, na izlazu prema Sisku. Time počinje konkretna faza uvođenja jednog od najvećih prometnih digitalizacijskih projekata u Hrvatskoj.