Zaboravite naplatne kućice – evo kako će uskoro izgledati vožnja autocestom
Naplatu će obavljati moderni prometni portali s kamerama, semaforima i antenama za automatsko očitavanje ENC uređaja, a sustav bi trebao omogućiti naplatu čak i pri brzini vožnje od 130 km/h.
HRT
15 Srpanj 2025 I 08:57
Foto: IstraINIlustracija
Novi elektronički sustav naplate cestarine na svim autocestama u Hrvatskoj trebao bi zaživjeti do kraja iduće godine, a projekt vrijedan gotovo 80 milijuna eura financira se sredstvima Europske unije kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti.
U praksi, to znači kraj naplatnim kućicama i rampama. Umjesto toga, naplatu će obavljati moderni prometni portali s kamerama, semaforima i antenama za automatsko očitavanje ENC uređaja, a sustav bi trebao omogućiti naplatu čak i pri brzini vožnje od 130 km/h, piše HRT.
"Korisnici će moći koristiti autocestu bez ikakvog zaustavljanja. Tu su još brojne prednosti, smanjenje zagađenja emisija štetnih plinova, također sustav će biti u potpunosti digitalan te će omogućiti recimo po potrebi i dinamičko formiranje cijena."
U prvih sedam mjeseci ove godine autocestama je prošlo 45 milijuna vozila – dva milijuna više nego lani.
11:06Prije 133 d05.08.2025
Iako se već neko vrijeme u javnosti šuška o mogućem kašnjenju radova, iz Hrvatskih autocesta (HAC) tvrde da sve ide prema planu.
"U ovom trenutku, s obzirom na ugovorene radove, nema nikakvog kašnjenja", izjavio je Hrvoje Dorčić, voditelj projekta u HAC-u.
Izvođač upozorava na izazove
No, izvođač radova, slovačka tvrtka SkyToll, ipak navodi kako su dodatni zahtjevi HAC-a, koji nisu bili predviđeni izvornim natječajem, izravno utjecali na dinamiku projekta.
"I sama razrada specifikacija dodatnih zahtjeva oduzela je vrijeme, jer je bilo važno osigurati da predložena rješenja u potpunosti odgovaraju očekivanjima naručitelja.
Radimo sve što je u našoj moći da smanjimo moguće kašnjenje, a s HAC-om trenutno razgovaramo i o mogućim utjecajima na rokove te o dodatnim troškovima", poručuju iz SkyTolla.
Ministar mora, prometa i infrastrukture te potpredsjednik Vlade RH, Oleg Butković, također je istaknuo važnost poštivanja rokova, s ciljem da sustav profunkcionira do kraja listopada 2026. godine.
"Svi koncesionari moraju što prije krenuti s radovima u suradnji s izvođačem. Ne bi bilo dobro da dođe do kašnjenja, ali trenutno nemam informacija da nešto ne ide po planu", rekao je Butković.
Kompleksnost projekta i strogi pravilnici
Prema riječima profesora Marka Ševrovića, predstojnika Zavoda za prometno planiranje na Fakultetu prometnih znanosti, kašnjenja i dodatni troškovi kod ovako kompleksnih infrastrukturnih projekata nisu neuobičajeni. Ističe da hrvatski propisi često dodatno kompliciraju stvari.
"Ako za postavljanje semafora po tipskom projektu trebate građevinsku dozvolu, to je apsurdno. Takvi se pravilnici prema tipskim elementima infrastrukture odnose kao da se grade trajne građevine, što nije prikladno", upozorio je Ševrović.
Prvi testni prometni portali novog sustava bit će postavljeni do kraja ove godine na autocesti A3, na izlazu prema Sisku. Time počinje konkretna faza uvođenja jednog od najvećih prometnih digitalizacijskih projekata u Hrvatskoj.
Povjerenici civilne zaštite imaju status obveznika civilne zaštite te u slučaju neposredne prijetnje, velike nesreće ili katastrofe sudjeluju u provođenju mjera zaštite i spašavanja.
Posmrtni ostaci biskupa dr. Jurja Dobrile, jednog od najznačajnijih istarskih duhovnih i narodnih velikana, nakon više od stoljeća vraćaju se u Istru, a danas su izloženi u Tinjanu gdje vjernici mogu odati počast ovom povijesnom liku.
Župan Miletić čestitao je inovatorima i naglasio važnost znanja kao temelja budućeg razvoja: „Od srca vam čestitam na iznimnim uspjesima koje ste ostvarili na ARCA-i. Posebno me raduje vidjeti koliko mladih u Istri ima tu žicu, tu iskru za inovacije!"
Letenje će se odvijati u svrhu preobuke profesionalnih pilota na tip zrakoplova Airbus A320, a posade će uvježbavati publicirane procedure polijetanja i slijetanja.
Riječ je o važnoj gradskoj pješačkoj površini dužine 300-njak metara u hladovini prekrasnog drvoreda, a projekt obuhvaća kompletnu rekonstrukciju dotrajale šetnice čime se značajno podiže razina sigurnosti.
Cilj susreta bio je predstaviti iskustva rada Vijeća mladih građana Pule, osvrnuti se na ukupno 59 izrađenih preporuka te omogućiti mladima da dobiju prvu povratnu informaciju o daljnjim koracima Grada Pule i Centra za mlade u vezi s njihovim prijedlozima.
Mirotvorna škola je kategorija mirovne Nagrade Krunoslav Sukić, prve hrvatske mirovne nagrade s regionalnim i međunarodnim značajem, koja se dodjeljuje od 2015. godine osnovnim i srednjim školama u Hrvatskoj koje promiču odgoj za mir, nenasilje i suradnju te aktivno sudjeluju u unapređivanju života
Cilj tribine je otvoriti prostor za informiranu raspravu o stvarnom utjecaju otpada na okoliš, s posebnim naglaskom na dijelove prirode koji su oku često skriveni, poput podzemlja, livada i vodenih ekosustava.
Pozivaju se osobe koje su u gradskom socijalnom programu i domaćice iznad 60 godina da na porti gradske uprave podignu svoje poklon bonove za Božić, koji se na naznačenim prodajnim mjestima mogu iskoristiti najkasnije do 31.12.2025.