Rastu smrtni ishodi u prometu! Kazne za brzinu i korištenje mobitela se pooštravaju?

U prvih devet mjeseci ove godine u prometnim nesrećama život je izgubilo 213 osoba, što je 28 više nego u istom razdoblju prošle godine.

HRT

10 Listopad 2025 I 08:25

Rastu smrtni ishodi u prometu! Kazne za brzinu i korištenje mobitela se pooštravaju?
Photo: Goran Kovacic/PIXSELL

Broj poginulih na hrvatskim cestama ponovno raste. U prvih devet mjeseci ove godine u prometnim nesrećama život je izgubilo 213 osoba, što je 28 više nego u istom razdoblju prošle godine. I dalje su uzroci najtežih nesreća isti – prebrza vožnja, alkohol, nevezivanje pojasa i korištenje mobitela u vožnji.

Unatoč stalnim upozorenjima, ove četiri "ubojice prometa" svake godine odnose živote. Policija je zabilježila više od 660 tisuća prometnih prekršaja – brojka koja, uz rast smrtno stradalih, jasno pokazuje da je situacija alarmantna.

Strože kazne za ključne prekršaje

Iz Ravnateljstva policije najavljuju za HRT pooštravanje kazni.

"Podići ćemo kazne za prebrzu vožnju, nekorištenje sigurnosnog pojasa i mobitela, kao i za nepropisan prijevoz djece u vozilu. Fokusirat ćemo se na prekršaje koji su ključni za sigurnost cestovnog prometa", rekao je Josip Mataija, voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa.

Kazne bi uskoro mogle postati strože i za roditelje koji dopuštaju djeci vožnju romobilima, iako je to zakonom zabranjeno za mlađe od 14 godina.

"Neshvatljivo je da roditelj kupi romobil djetetu koje ga ne smije voziti. Uvest ćemo kazne i za to, kao i za nekorištenje kacige", dodao je Mataija.

Struka upozorava: kazne nisu dovoljne

Prometni stručnjaci upozoravaju da povećanje kazni samo po sebi neće riješiti problem.

"Ljude obično zatvaramo tek nakon što se dogodi tragedija, a tada je već kasno – izgubljene su dvije ili više obitelji. Potrebno je djelovati preventivno, kroz pravosuđe, porezni sustav i obvezno osiguranje", istaknuo je Marko Ševrović s Prometnog fakulteta u Zagrebu.

Potrebne sigurnije ceste i vozila

Poznati automobilist Juraj Šebalj smatra da se mora sustavno ulagati u sigurnost infrastrukture i vozila.

"Moramo mijenjati sve: prometnice, automobile, sustav edukacije vozača. Stupovi uz ceste nisu prilagođeni nesrećama – u Velikoj Britaniji oni padaju prilikom udara, dok kod nas mogu biti kobni", rekao je Šebalj.

Dodaje i da su standardi cesta i asfalta preniski: "Naš asfalt često nije dovoljno grub. Postoje bolje vrste, ali njihova primjena iziskuje velike troškove", objašnjava.

Sigurnost nema cijenu

Iako Hrvatska nema dovoljno sredstava da svi putovi dosegnu najviše standarde, prometni stručnjaci naglašavaju da bi se najopasnije dionice morale posebno osigurati.

"Na cestama s velikim prometom i čestim nesrećama jednostavno moramo ugraditi zaštitne sustave i elemente sigurnosti", poručuje Ševrović.