Istra lani zabilježila 720 naleta vozila na divljač! Krivac je najčešće prebrza vožnja

Franko Udovičić, predsjednik Lovačkog društva Rovinj upire na tri uzroka: ugroženo stanište, pojačane migracije i mnoge obilaznice koje nemaju predviđene prijelaze za faunu. Rovinj pritom čini tek 10–15 slučajeva godišnje što je „zanemariv udio u županijskoj slici.”

Aleksandra Dimitrijević

13 Studeni 2025 I 06:15

Istra lani zabilježila 720 naleta vozila na divljač! Krivac je najčešće prebrza vožnja
IstraIN

U Istri je lani zabilježeno više od 720 naleta vozila na divljač. „ To su naleti automobile na divljač, ne obratno,” ističe Franko Udovičić, predsjednik Lovačkog društva Rovinj, i upire na tri uzroka: ugroženo stanište, pojačane migracije i mnoge obilaznice koje nemaju predviđene prijelaze za faunu. U Rovinj se pritom dogodilo tek 10–15 slučajeva što je „zanemariv udio u županijskoj slici.”

Unatoč tome, izlazi se na gotovo svaki događaj, a dojam s terena je jasan: „U najvećem broju slučajeva kriva je brzina. Postoje znakovi ‘divljač na cesti’, postoje ograničenja, ali se ne poštuju.”

Kao ilustraciju Udovičić navodi tri nedavna slučaja u Rovinju: kod dječjeg vrtića u Mondelacu ograničenje je 50 km/h, a divljač je nakon udara „odletjela pedesetak metara i rasula se po cesti”.

Kod Kauflanda je ograničenje 40 km/h, a „divljač je usmrćena na licu mjesta”; na obilaznici prema Rovinjskom selu, gdje je ograničenje 70 km/h, „divlja svinja od oko 120 kilograma bila je prepolovljena”.

Zaključak je jasan: „Da se vozilo 40 ili 50 km/h, nalet bi se izbjegao ili bi šteta bila minimalna. Nije lako prepoloviti svinju od 120 kila nožem, a kamoli autom — to traži veliku brzinu.”

Na primjedbu da je divljač nepredvidiva i pri propisnoj brzini, Udovičić potvrđuje potrebu infrastrukturnih rješenja i kaže da Lovački savez i društva kontinuirano šalju prijedloge Županijskoj upravi za ceste i Hrvatskim cestama.

Djeluju i tehničkim mjerama: „Uložili smo značajna sredstva u katadioptere, plave ‘mačje oči’ uz ceste. Kad noću farovi obasjaju elemente, refleksija stvara barijeru koju ljudi ne vide, ali divljač vidi i odustaje od silaska na kolnik.”

Najavljuje Udovičić i nadogradnju: „Županija je naručila projekt vrijedan oko 130 tisuća eura kako bi se katadiopteri pojačali visokofrekventnim zvukovima koje ljudi ne čuju, a divljači smetaju.”

IstraIN

Tema sigurnosti na cestama ima i financijsku stranu. „Do 2018. Lovačko društvo Rovinj isplaćivalo je štete nastale na području našeg lovišta — više od 150 tisuća kuna godišnje. U deset godina preko milijun i pol kuna naših sredstava,” kaže Udovičić. Naglašava da društva „ne štede na sigurnosti”, ali i da moraju strogo poštovati zakon i ugovore.  

Udovičić zaključuje da se bi se moralo striktno poštovati ograničenja i signalizaciju, te paralelno graditi prijelaze za faunu i širiti mrežu odvraćajućih tehničkih mjera kako bi se smanjio broj naleta vozila na divljač.

„Mi ćemo ulagati koliko možemo i dalje, ali bez discipline u prometu i boljih infrastrukturnih rješenja, broj naleta teško će se smanjiti.”, napominje Udovičić.