Započeli radovi na novom sustavu naplate cestarine: Moći će se koristiti ENC ili spojiti registraciju s karticom...

"Korisnici će moći koristiti autocestu bez ikakvog zaustavljanja. Tu su još brojne prednosti, smanjenje zagađenja emisija štetnih plinova, također sustav će biti u potpunosti digitalan te će omogućiti recimo po potrebi i dinamičko formiranje cijena."

Media servis

24 Studeni 2025 I 09:09

Započeli radovi na novom sustavu naplate cestarine: Moći će se koristiti ENC ili spojiti registraciju s karticom...
Foto: IstraIN

Započeli su radovi na postavljanju prvih portala u sklopu implementacije novog sustava naplate cestarine Crolibertas. Donosimo o kakvom je sustavu riječ, što o njemu misli prometni stručnjak, ali i građani.

Prvi radovi na implementaciji novog sustava izvode se na autocesti A3 na području Sisačko-moslavačke županije, rekao je za Media servis voditelj tog projekta Hrvoje Dorčić. Na snazi će biti privremena regulacija prometa, no gužve se u principu zbog ovih radova ne očekuju.

Bitno je međutim za naglasiti da se neće u funkciju puštati dionica po dionica, već će sustav pustiti tek kad završe sve radove, što se očekuje do kraja rujna sljedeće godine. Puštanjem novog sustava u funkciju, rampe će se podignuti i stari sustav naplate cestarine odlazi u povijest. 

"Korisnici koji sada već koriste ENC moći će ga koristiti i u novom sustavu, jedino što će morati povezati ENC uređaj s registarskom oznakom vozila koje koriste i ENC uređaj će morati biti propisno učvršćen na vjetrobransko staklo sukladno uputama proizvođača. Oni koji se odluče da će koristiti ALPR tehnologiju, oni će morati povezati registarsku oznaku vozila s važećim platnim sredstvom, odnosno važećom karticom."

Korisnici će se morati prije vožnje autocestom prijaviti u sustav, putem web portala Crolibertas, aplikacije, na njihovim prodajnim mjestima ili kod prodajnih partnera. Glavni benefit novog sustava je, kaže nam Dorčić, da je riječ o sustavu slobodnog protoka.

"Korisnici će moći koristiti autocestu bez ikakvog zaustavljanja. Tu su još brojne prednosti, smanjenje zagađenja emisija štetnih plinova, također sustav će biti u potpunosti digitalan te će omogućiti recimo po potrebi i dinamičko formiranje cijena."

Foto: IstraIN

Prometni stručnjak Željko Marušić za Media servis je istaknuo kako bi takav sustav trebao omogućiti povećanje sigurnosti. "Jer će smanjiti rizike svih kriminalnih aktivnosti zbog toga što će vozila biti evidentirana u realnom vremenu, no najvažnije je da se prilagodi tarifni model."

Dodaje i da ovaj sustav kao takav, najbolje omogućuje smanjenje gužvi, no ključno je hoće li se prepoznati interes da se u određenim trenucima, na određenim dionicama, cestarina snizi možda i do nule kako bi se povećala protočnost.

"Ovaj novi sustav naplate može bitno povećati profitabilnost autocesta i sve koristi od naših autocesta, dakle omogućava pravedniji i bolji tarifni model kad je u pitanju gospodarski promet, kako bismo mogli privući da prometni tokovi idu preko Hrvatske, oni koji nas zaobilaze, jer svi prijevoznici idu onuda gdje im je isplativije."

Pitali smo i građane što misle o novom sustavu naplate cestarine:

"Mislim da će najveća problematika biti sa starijom populacijom."

"Da će biti manje radnih mjesta za ljude i da će cestarine biti skuplje."

"Moram reći da sam se razveselila i da dugo čekam to što više neće biti naplatnih kućica i što neće biti ovakvih gužvi i naglog zaustavljanja, ali bojim se da neće biti jeftinije."

"Mislim da su se trebale uvesti vinjete kao u ostalim državama jer mislim da je to za nas jeftinije i praktičnije."

Puna operativna funkcija Crolibertasa nakon probnog roka mogla bi krenuti početkom 2027. godine.