Pula: Ovacije premijerne publike u INK za audio vizualni performans „Ho-Ruk! Hop-Jan! Kompozicije kolektiviteta rada“
Projekt u izvedbi višestruko nagrađivanih glazbenika, skladatelja i performera Alena Sinkauza i Nenada Sinkauza, antropologa i etnologa Andree Matoševića, te multimedijalnih umjetnika Miodraga Gladovića, Davora Sanvincentija i Michelea Sambinija, publika je nagradila ovacijama.
Premijera audio vizualnog performansa „Ho-Ruk! Hop-Jan! Kompozicije kolektiviteta rada“ održana je u jučer navečer pred punim gledalištem na Maloj sceni Istarskog narodnog kazališta – Gradskog kazališta Pula.
Projekt u izvedbi višestruko nagrađivanih glazbenika, skladatelja i performera Alena Sinkauza i Nenada Sinkauza, antropologa i etnologa Andree Matoševića, te multimedijalnih umjetnika Miodraga Gladovića, Davora Sanvincentija i Michelea Sambinija, koji su i autori performansa, publika je nagradila ovacijama, a važnu ulogu u ovoj dojmljivoj izvedbi imao je i ton majstor Hrvoje Pelicarić.
Na javni poziv pristiglo je 85 prijava, a u natjecateljski program uvršteno je pet predstava – dvije iz Bosne i Hercegovine, dvije iz Srbije te jedna iz Hrvatske.
13:29Prije 30 d19.11.2025
Audio vizualni performans „Ho-Ruk! Hop-Jan! Kompozicije kolektiviteta rada“ nastao je kao rezultat istraživačko-umjetničkog kreativnog živućeg laboratorija projekta SOCRAT, sufinanciranog putem Programa Interreg VIA Italija- Hrvatska 2021.- 2027. godine.
Performans promišlja kompozicije kolektiviteta rada putem suvremene glazbene, zvučne i vizualne te narativne reinterpretacije načina na koje je kolektivni rad u tekstilnoj industriji, brodogradilištima i kamenolomima posredovan široj javnosti kroz drugu polovicu 20. stoljeća, odnosno u razdoblju socijalističkog društvenog uređenja.
Arhivski filmski materijal u ovoj ekspresivnoj umjetničkoj izvedbi postaje i materijal u koji autori interveniraju različitim filmskim postupcima, ali i glavna scenografija performansa u kojem braća Sinkauz izvode moćnu eksperimentalnu glazbu uživo, a glasom i instrumentalnom izvedbom to čini talijanski umjetnik snažne autorske energije Michele Sambini. Ulogu naratora na sceni ima Andrea Matošević.
Foto: INK
Upravo na narativnoj razini performans temu kolektiviteta rada iz vremena ne tako davne prošlosti „čita“ kroz prizmu današnjeg vremena. Pri tome je prisutna suptilna igra između povijesnih činjenica i ironijskog i metaforičkog promišljanja kolektiviteta rada u prošlosti sučeljenog s poimanjem rada danas, a poseban naglasak je stavljen na poziciju žene radnice.
Polazište performansa, kao i središnji lik oko kojeg autori grade svoju reinterpretaciju kompozicije kolektiviteta rada je lik dvadesetdvogodišnje tekstilne radnice Smilje Glavaš, glavne junakinje dokumentarca “Od 3 do 22” Kreše Golika iz 1966. snimljenog u maniri nijemog filma.
Naslov filma odnosi se na razdoblje dana koje Smilja – majka, supruga i radnica zagrebačke tvornice „Jedinstvo“ - provodi budna kako bi stigla obaviti sve svoje obaveze. Golikov film pripada u red najboljih dokumentarnih filmova jugoslavenskog "crnog vala", a osvojio je nagradu međunarodnog žirija kritičara FIPRESCI na prestižnom festivalu kratkometražnog filma u Oberhausenu.
Foto: INK
Upravo kroz ovaj Golikov „emocionalno precizan feministički osviješten portret jedne radnice i žene čiju egzistenciju zaglušuje buka strojeva i opominjući zvuk budilice“ multimedijalni umjetnički projekt „Ho ruk! Hop Jan! Kompozicije kolektiviteta rada“ usmjerava priču, posebice u njenoj narativnoj ravni na poziciju radnika/ice, kao i razumijevanje i etiketiranje rada danas. Ritam, odnosno kako na jednom mjestu ističu autori, „srce i krvotok“ rada ovdje dobiva svoje obličje.
Ono je istodobno i nijemo i glasno. A, „Ho ruk! Hop Jan! Kompozicije kolektiviteta rada“ zagledan je i u nove (turističke) slike oko kojih se oblikuje rad, njegov ritam i vrijeme danas. „Ho ruk! Hop Jan! Kompozicije kolektiviteta rada! je, kako ističu njegovi autori, istraživačko-umjetnički projekt.
„Njegov temelj čine zvuk i dokumentarni film koji su u ovom projektu shvaćeni kao značajan izvor, odnosno svjedočanstvo temeljnih uvjeta suradnje, koordinacije i dovršetka kompleksnih i – u različitom rasponu – hazardnih radnih zadataka.
Oni se kreću od izbijanja drvenih klinova saonica koji su brodove u brodogradilištima držali na navozu prije samoga posebno rizičnoga kliženja u more po saoniku – porinuća, preko koordiniranoga i ritmičnoga rada berača kamena čiji je kolektivitet sam uvjet za uspješan cjelokupan proces dobavljanja nekoliko tona teških kamenih blokova do omladinskih radnih akcija u kojima su omladinci učili o temeljima koordiniranoga manualnoga i zajedničkoga rada.
Foto: INK
Temeljno i objedinjujuće obilježje ovih radnih i proizvodnih sektora ili njihovih segmenata upravo je brigadna organizacija radnih zadataka kao i upečatljiva ritmična zvučna artikulacija koja istovremeno obilježava, ali i koordinira rad. Značaj kolektivnoga i visoko koordiniranoga rada pojedinaca smještenih u isto vrijeme na isto mjesto, temelj je moderniteta društava građenog kroz XX. stoljeće.
Njegov je značaj tim naglašeniji budući da suvremena i tekuća post-fordistička kultura privilegira posvemašnju individualizaciju i izmještanje iz zajedničkog mjesta obavljanja radnih zadataka. Utoliko zvučni epitom kolektiviteta koji u ovom projektu predlažemo – Ho-Ruk! Hop-Jan! – postaje metaforom iskustva zajedništva zajednice.
Činjenica da se radi o zvučno-melodičnom fenomenu od izrazite je važnosti za ovaj projekt upravo jer je zvuk rada i industrije – unatoč infrastrukturnim podsjetnicima na njezinu okrnjenu prisutnost – prvi nestao iz brojnih mjesta obilježenih tim sektorom“, istaknuli su autori uz rad na performansu „Ho-Ruk! Hop-Jan! Kompozicije kolektiviteta rada“.
Naglasili su da se ovo djelo, a koje je nastalo u suradnji s Hrvatskim državnim arhivom i Filmskim centrom Sarajevo, nastavlja na prethodne umjetničke performanse „Sicomat“ i „Propulzor“
Trenutno u ovom domu borave četiri štićenice s područja Općine Kanfanar, kojima je posjet bivših sumještana uvijek radosan susret i prilika za saznati novosti u svojoj općini.
Ulaznice za koncert Marka Perkovića Thompsona u porečkoj Žatici, koji će se održati 10. siječnja, rasprodane su u nešto višen od sat vremena od početka prodaje, zbog čega je organizator odmah najavio i drugi koncert u Poreču, zakazan za 11. siječnja.
Govoreći o prioritetima, župan je naglasio kako su ključna područja djelovanja obrazovanje, sport, zdravstvo i socijalna skrb, istaknuvši da ulaganje u obrazovanje predstavlja temelj održivog i dugoročnog razvoja.
Ovakve akcije imaju za cilj ne samo kažnjavati vožnju pod utjecajem alkohola, već utjecati na svijest vozača o tome da alkohol i upravljanje vozilom ne idu zajedno te mogu izazvati teške i trajne negativne posljedice.
Umjesto propagandnog teksta, Razumovska je napisala snažno djelo koje razotkriva raspad autoriteta i moralnu krizu društva, zbog čega je drama odmah bila zabranjena sve do sredine 1980-ih kad osvaja kazališta u Rusiji i svijetu.
Likovi u ovim pričama prihvaćaju svoje okolnosti takve kakve jesu. Oni se ne odriču života, nego ga žive u njegovoj punini, sa svim proturječnostima, ograničenjima i trenucima svjetlosti.
Pripremili su 15 točaka koje uključuju plesne koreografije, pjesme, čitanje božićnih čestitki te recitacije autorskih pjesama korisnika poludnevnog boravka UOITI-ja te onih u organiziranom stanovanju Centra za inkluziju i podršku u zajednici.
Audio vizualni performans Ho-Ruk! Hop-Jan! Kompozicije kolektiviteta rada je nastao kao rezultat istraživačko-umjetničkog kreativnog živućeg laboratorija projekta SOCRAT, sufinanciranog putem Programa Interreg VIA Italija-Hrvatska 2021.- 2027. godine.