U Rovinju se okušajte u igri tabula koju su igrali u doba Rimljana!
Koštani pršljen, pomno oblikovan i ukrašen, služio je kao žeton za igru tabule (tabulae) – jedne od omiljenih društvenih igara među Rimljanima, preteče današnjeg backgammona.
U Rovinju ovog petka, 31. siječnja u sklopu Noći muzeja imate priliku zaigrati rimsku igru tabula u Muzeju Grada Rovinja.
Mala koštana figura izložena u prizemlju Muzeja, promjera svega tri centimetra, gotovo je skrivena u jednoj od vitrina. Zahvaljujući koncentričnim krugovima i kružnicama kojima je ukrašen, ovaj predmet pobudio je pažnju tijekom arheoloških istraživanja provedenih 2021. i 2022. godine u prizemlju Muzeja, a dao nam je uvid u jednu zasebnu dimenziju života u vrijeme kasne antike.
Naime, ovaj koštani pršljen, pomno oblikovan i ukrašen, služio je kao žeton za igru tabule (tabulae) – jedne od omiljenih društvenih igara među Rimljanima, preteče današnjeg backgammona.
Rimljani se nisu ustručavali igrati i u odrasloj dobi, a pritom su se često kladili u pobjedu. U igri su kvalitetno provodili vrijeme dok su, primjerice, čekali održavanje rasprave na forumu ili početak gladijatorskih borbi u amfiteatru. Za igranje tabule bilo je dovoljno imati podlogu na kojoj je bila obilježena shema igre.
U tu svrhu upotrebljavali su se drveni podlošci ili stolići koji su mogli biti ukrašeni, a znali su se izrađivati i od mramora. Često je bilo dovoljno igru urezati i u neko kameno stubište ili podlogu – na forumu, u amfiteatru, gdje god su se igrači zatekli. Kao žetoni za igru mogli su se koristiti i ukrašeni koštani predmeti poput onoga otkrivenog u Muzeju.
Pravila tabule s vremenom su se mijenjala, razvijala i dopunjavala. Mi smo pravila izvorne rimske verzije igre gotovo savladali. Pronađite žeton među izloženim predmetima, a zatim se i vi okušajte u igri!
Pravila igre
Oprema za tabulu: ploča, 15 figurica po igraču, tri kocke
Oba igrača unose svojih petnaest figurica na isto početno polje (označeno logom Muzeja Grada Rovinja – Rovigno / Museo della Città di Rovinj – Rovigno).
Cilj igre je najprije premjestiti sve svoje figurice u donji dio ploče te ih zatim „izvući“ iz igre. Prvi igrač koji „izvuče“ sve svoje figure s ploče pobjeđuje u igri.
Početak: Svaki igrač baca jednu kockicu. Igrač koji baci veći broj igra prvi. Ako oba igrača dobiju isti broj, bacanje se ponavlja. Igrač s najvećim dobivenim brojem igra prvi potez bacanjem svih triju kocaka.
Unošenje figurica: Figuricu unosite na ploču tako da je postavite na polje koje odgovara broju koji je bačen. Na primjer, ako bacite 6-3-1, možete unijeti tri figurice, po jednu na svako od polja – šest, tri i jedan. Po mogućnosti, potrebno je odigrati sva tri broja dobivena bacanjem. Međutim, ne možete unijeti figuru na polje koje su već zauzele dvije ili više protivničkih figurica.
Foto: Muzej Grada RovinjaTabula
Nakon što ste unijeli jednu ili više figurica, u sljedećem bacanju možete pomaknuti te figurice naprijed, unijeti druge figurice ili oboje. Međutim, ne možete premjestiti figuricu na donju polovicu ploče dok sve figurice nisu unesene u igru.
Gađanje: Figurica koja sama stoji na polju naziva se „blot“. Ako protivnička figurica sleti na „blot“, „blot“ je pogođen i figurica se premješta na „bar“, a time je izbačena iz igre.
Unošenje s „bara“: Kad god imate jednu ili više figurica na „baru“, vaša prva obaveza je ponovno ih unijeti na početnu ploču. Figuricu unosite tako da je premjestite na otvoreno polje koje odgovara jednom od brojeva na bačenim kockicama. Ako možete unijeti neke, ali ne i sve svoje figurice, morate unijeti koliko god možete i zatim odustati od ostatka svog poteza.
Izlazak figurica iz igre: Nakon što ste premjestili svih svojih petnaest figurica u donji dio ploče, možete ih početi izvlačiti iz igre. Za dovršetak igre potrebno je bacanjem kocke dobiti broj koji odgovara broju polja potrebnih za izlazak s ploče. Prvi igrač koji ukloni svih svojih petnaest figurica s ploče pobjeđuje u igri.
Na samom kraju akcije bit će dodijeljene zahvalnice svim institucijama, udrugama i partnerima koji su svojim dugogodišnjim angažmanom doprinijeli uspješnosti i kontinuitetu ove inicijative.
Na gradskim vratima posjetitelje dočekuju kostimirani stražari i uvode ih na trg kojim vlada ugođaj iz doba kada je Vrsar posjećivao slavni pustolov Giacomo Casanova.
Šetajući Pulom sreli smo građane i građanke koji su nam rekli što misle o promjeni vlasti i koji su ključni problemi kojima se Grbin mora 'pozabaviti'.
Festival će ovog petka otvoriti JazzIstra Orchestra i pijanisti Leon Brenko, Hrvoje Galler, Zvjezdan Ružić, Kristian Terzić. Subotnji program donosi nastupe JazzIstra Orchestre uz jazz vokaliste Jasnu Bilušić, Lelu Kaplowitz, Valeriju Nikolovsku i Simona Marlowa.
Na programu su najljepše operne arije i glazbeni klasici u izvedbi istaknutih solista: Irme Dragičević, Tene Lončarević, Ronalda Brausa, Blanke Tkalčić i pijanista Vedrana Janjanina iz pera autora poput Puccinija, Mozarta, Gershwina, Straussa i Zajca.
Ovogodišnji dan poziva nas na poduzimanje kolektivne akcije u borbi protiv zagađenja plastikom. Kampanjom i pokretom #BeatPlasticPollution pozivaju se pojedinci, organizacije, industrije i vlade na usvajanje održivih praksi koje potiču sustavne promjene u cilju stvaranja zdravije budućnosti.
U šestom desetljeću od osnutka festivala i nakon prošlogodišnjeg jubilarca, festival i ove godine predstavlja nove skladbe različitih glazbenih stilova u izvođenju brojnih znanih, ali i novih imena.
Tečaj se sastoji od četiri susreta od sat vremena koji će se održavati utorkom u 10 sati, i to 10., 17. i 24. lipnja te 1. srpnja 2025., u prostoru Čitaonice kluba umirovljenika na adresi Giardini 14.
Nakon uspješnog izdanja “Piši propalo”, snažnog glazbenog broja odlično prihvaćenog od strane radijskih urednika i publike, autora Ante Pecotića, Tony Cetinski predstavlja novi emotivni singl “Ti si ta”, napisan i snimljen ekskluzivno za filmski hit godine – “Taxi ljubav” redatelja Mile Ostovića.
Kroz seriju vođenih radionica naziva “6. čulo” u Vižinadi, tijekom srpnja polaznici će pod mentorstvom poznate umjetnice Lorne Kijurko, imati priliku istražiti fotografiju ne samo kao oblik umjetnosti, već i kao sredstvo osobnog razvoja.