Međunarodni dan hamburgera: kulinarske navike različitih kultura
Hrvatima je najdraži klasični cheeseburger, dok Finci vole burger od soba, Markokanci od deve, a Indijci vegetarijanski!
IstraIN
28 Svibanj 2025 I 18:31
Bolt
Kad netko spomene burger, većina odmah pomisli na goveđe meso, sir, pecivo i, naravno, krumpiriće. No, ovaj klasik ima i svoje hrabre varijante.
Povodom Međunarodnog dana hamburgera, 28. svibnja, Bolt Food otkriva kako Hrvati zapravo vole burgere.
Prema podacima Bolt Fooda, Hrvati godišnje naruče više od 60.000 burgera. Najpopularniji je cheeseburger, a najviše narudžbi stiže petkom navečer – savršeno za filmske večeri ili kućne partyje.
U svijetu dostave burger se smjestio između pizze i sushija – pretekao je sushi, ali još lovi pizzu i kebab. A najčešći prilog? Nema iznenađenja – krumpirići su uvjerljivi pobjednici nad coleslawom
Za kraj, jedna anegdota: rekorder iz Hrvatske naručio je čak 16 burgera odjednom, ukupne vrijednosti preko 200 EUR! Posljednjih godina burger doživljava renesansu kao zanatsko jelo – od jednostavnog fast fooda postaje gurmanski obrok, a hrvatska gastro scena taj trend prati sa sve većom kreativnošću.
„Dostava više nije rezervirana samo za fast food lance – danas i vrhunski restorani nude gurmanske burgere za uživanje kod kuće. Hrvati rado biraju i burgere maštovitih imena poput Bazinga, Hulk Burger, Happy Cow te Karma Burger. Povodom Međunarodnog dana burgera, do kraja ovog tjedna korisnike očekuju popusti do 30% na odabrane burgere te najpovoljnija dostava do 2 km u Zagrebu i Splitu.“, izjavio je Nino Topić, Voditelj komercijalnog tima Bolt Fooda.
Bolt
Stari Rim dom burgera...
Burger se danas povezuje s modernom kuhinjom i fast foodom, no njegovi korijeni sežu daleko u prošlost. Još u starom Rimu postojalo je jelo Isicia Omentata, od mljevenog mesa, pinjola, papra, vina i garuma, koje podsjeća na današnji burger. Moderni hamburger razvijao se od radničke hrane do globalnog simbola.
U 19. stoljeću njemački doseljenici donijeli su u SAD "Hamburg steak". Prvi burger fast food, White Castle, otvoren je 1921., naglašavajući čistoću kuhinje koja je tada bila rijetkost. Pravu popularnost burger je stekao zahvaljujući lancima poput McDonald'sa, koji su standardizacijom omogućili isti okus bilo gdje u svijetu.
Globalna ekonomija između dva peciva
Burgernomika, popularizirana kroz Big Mac Index koji The Economist koristi od 1986. godine, mjeri kupovnu moć zemalja prema cijeni istog burgera. Najskuplji Big Mac je u Švicarskoj (preko 6 EUR), najjeftiniji u Pakistanu (ispod 2 EUR), a Hrvatska je negdje u sredini s cijenom istog burgera od 4.5 EUR.
BURGER SPECIJALITETI IZ CIJELOG SVIJETA
Burger od soba (Finska)
U zemlji sauna i tišine servira se burger od mesa soba u kombinaciji s mekanim pecivom, sirom Jarlsberg i džemom od brusnice. Ovaj sjevernjački klasik pruža slatko-kiseli kontrast i jedinstveni okus.
Islak burger (Turska)
Naziv „islak“ znači „mokar“ – i takav je ovaj burger. Pecivo i meso prekriveni su blagim ljutim umakom od rajčice, a zatim omekšani u parnoj vitrini. Rezultat je sočan, ljepljiv zalogaj koji se od 60-ih prodaje na istanbulskom Taksimu i danas je hit diljem Turske.
Bolt
Burger od deve (Maroko & Australija)
Na tržnicama u Fezu i Marakešu često se nudi meso deve – nemasno, blago slatkasto i izvrsno za burgere sa sirom, lukom i kečapom. Neki kuhari dodaju i mast iz grbe radi sočnosti. Zanimljivo, Australija je danas jedan od većih izvoznika devinog mesa.
Vada Pav (Indija)
Indijski vada pav je vegetarijanski burger s prženom pljeskavicom od začinjenog pire krumpira uvaljanom u brašno od slanutka. Ulična verzija često dolazi s ljutim chutneyjem i zelenim čilijem. Budući da je krava u Indiji sveta, ovo je popularna i prihvatljiva alternativa mesu.
...I MCDONALD’S KLASICI U NEOBIČNIM VERZIJAMA
Nürnburger (Njemačka) – roštilj u pecivu: umjesto mesa, tri male kobasice iz Nürnberga s lukom i senfom.
McLobster (Kanada, SAD) – sendvič s jastogom i majonezom, sezonska delicija s premium cijenom.
Ebi Filet-O (Japan) – pljeskavica od usitnjenih kozica u hrskavom omotaču, s majonezastim umakom.
McKroket (Nizozemska) – punjenje od goveđeg ragu-a u pohanoj korici, uz umak od senfa.
Dosa Masala Burger (Indija) – pljeskavica od začinjenih krumpira i leće, inspirirana tradicionalnim jelom dosa masala.
Valamar kontinuirano podržava inicijative u lokalnim zajednicama, pridonoseći unaprjeđenju kvalitete života i održivom razvoju destinacija u kojima posluje, s posebnim naglaskom na osiguravanje boljih uvjeta za rast, učenje i razvoj djece.
Od 9. do 16. lipnja, ulice, trgovi i dvorane Rovinja odzvanjat će karipskim ritmovima jer počinje Croatian Summer Salsa Festival – globalni plesni fenomen koji iz godine u godinu pretvara ovaj istarski biser u mjesto gdje se spajaju strast, pokret i ljetna euforija.
Emisija AT klub je prvi put emitirana 1985. godine i nastala je iz suradnje Radio Pule i tvrtke Arenaturist. Emitirana je na čak četiri jezika, a bila je namijenjena domaćim i stranim turistima.
Nema izvedbe koju pulska publika, u konstantnoj interakciji s energičnim Edom, nije nagradila dugotrajnim pljeskom pa je to bio slučaj i s pjesmom “Moćno” u aranžmanu Mirona Hausera, a koja je nastala za vrijeme Covida. U njoj je autor još jednom pokazao svoje iznimno umijeće seciranja stvarnosti.
Nakon ovog prvog obilaska, Rovinj craft tour održavat će se svakog četvrtka sve do 3. srpnja, a zatim će, nakon pauze, obilasci ponovno biti organizirani svakog četvrtka od 28. kolovoza do 2. listopada.
Kviz je namijenjen učenicima osnovnih škola, a razvijen je kao dio edukativnog programa Vrtim zdravi film, koji se već 15 godina provodi u školama diljem Hrvatske s ciljem da djeca u ranoj dobi usvoje zdrave životne navike za cijeli život.