Svemirsko smeće nad glavama: Jesmo li već izgubili kontrolu?
Progres M34 udario u svemirsku postaju MIR – tri desetljeća kasnije stvar je dovedena do usijanja u svemirskom prometovanju s nesagledivim posljedicama.
Progres M34 udario u svemirsku postaju MIR – tri desetljeća kasnije stvar je dovedena do usijanja u svemirskom prometovanju s nesagledivim posljedicama.
Prije dvadeset i osam godina, 25. lipnja 1997., u Zemljinoj se orbiti odigrala najozbiljnija i najopasnija „prometna” drama kada se besposadni teretni brod sudario s nastanjenom orbitalnom postajom.
Prilikom odlaska s MIR-a, Progres M34 izgubio je kontrolu nad sustavima prilaska i spajanja te nekontrolirano udario u znanstveno-istraživački modul SPEKTR. Oštećenja strukture svemirske postaje bila su ozbiljna, razbijeni su fotonaponski paneli, radijatori topline, razne instalacije i instrumenti.
Nakon sudara, Progres M34 postao je nekontrolirani objekt koji samo zahvaljujući pukoj sreći nije udario i u druge dijelove svemirske postaje MIR. Da se to dogodio, jedan ili više proboja oplate segmenata MIRa, doveo bi živote kozmonauta u kritično opasnu situaciju s neizvjesnim životnim ishodima.
Danas je Zemljina orbita izuzetno prometno mjesto. Baš kao i na moru, kopnu ili zraku, postoje pravila prometovanja, preciznije trebala bi postojati i biti poštovana. Tisuće i tisuće objekata (uskoro na desetke tisuća objekata) nije lako nadzirati, kamo li i kontrolirati.
Sudari u svemiru ozbiljna su prijetnja kako za robotičke letjelice tako i za one s ljudskom posadom. Brzine u Zemljinoj orbiti iznose nekoliko desetaka tisuća kilometara na sat! Pri takvim brzinama sudari su devastirajući.
Stvara se arhaični „oblak krhotina” koji tada postaje iznimno opasan za sve koji se nalaze blizu njegove putanje. Američke, Ruske, Kineske službe nadzora civilnih i vojnih objekata u svemiru sposobne su detektirati i pratiti čak i objekte veličine teniske loptice. Sve te službe surađuju međusobno (sic!) te se baze podataka itekako uzimaju u obzir pri svakom lansiranju novih letjelica.
IstraIN
Jako mali objekti, primjerice vijak M10 (s takvim vijcima susrećemo se svakodnevno u našim kućanstvima), nije vidljiv čak ni Ruskom sustavu OKNO. Samo da jedan takav vijak u punoj susretnoj brzini (50.000-60.000 km/h) pogodi neki od centralnih modula Međunarodne svemirske postaje ili Kineske svemirske postaje uzrokovao bi proboj oplata, moguće s tragičnim indirektnim ili direktnim posljedicama za astronaute, kozmonaute, taikonaute..
Sve donedavno, bila je „fora” poslati svoj satelit u svemir, nebitno je li on nešto pridonosi znanosti i tehnici ili je samo dokaz da se to može. Danas se susrećemo s problemom sigurnosti svemirskog prometovanja i neizbježnih sudara u svemiru.
Problematika svemirskog smeća samo nadolijeva „benzin na vatru”. Sve skupa proizvodi zagađenje naše atmosfere (raketna goriva koja sagorijevaju pri lansiranju i trajektoriji leta raketa u svemir) koje poprima krajnje zabrinjavajuće razmjere. O tome javnost zasad gotovo da ne zna ništa!
Ono što nam slijedi „sutra” je razboritost i svojevrsno ograničavanje što će se, kada, kako i zašto lansirati u svemir. Prometna gužva iznad naših glava još nije dospjela do svijesti Zemljana. Progres M34 pri sudaru s MIR-om pokrenuo je problematiku koju su Zemljani sami stvorili. Dovodimo se u situaciju gdje će nam nekontrolirana učestala lansiranja u svemir doslovce „doći (iznad) glave”, ako to već sada nije tako.
IstraIN
Za kraj, nebeske gusjenice telekomunikacijskih satelita (čitaj; vojnih satelita s usputnom ulogom svemirskog interneta za građanstvo!) možda su simpatične za vidjeti noću kako putuju među zvijezdama, no one iza sebe kriju najkritičniju problematiku po čovjeka otkako je 12. travnja 1957. lansiran Sputnik 1!
Nastavimo li ovim tempom slanje koječega u svemir, uskoro ćemo oko Zemlje napraviti neprobojan „prsten smeća, krhotina, objekata” koji neće dopustiti da krenemo putem k zvijezdama. Zarobljeni u vlastitoj kolijevci.
Nakon šest godina stanke, Rovinj ponovno oživljava svoju najpoznatiju izložbu na otvorenom – Grisiju, koja će se održati 24. kolovoza i okupiti umjetnike svih generacija duž ulice Grisia, u samom srcu starogradske jezgre.
Radovi se izvode prema godišnjem planu održavanja komunalne infrastrukture, sukladno raspoloživim sredstvima iz Proračuna Općine Vižinada za 2025. godinu.
Aldus donosi pola sata glazbe koja se dotiče raznih glazbenih stilova. Prisutni su tako: swing, blues, pop i kantautorski izričaj, a svim je pjesmama zajednička jazz gitara Bore Lukića.
Ravnateljica Nastavnog zavoda za hitnu medicinu Istarske županije Tatjana Čemerikić potvrdila je da u Istri ima dovoljno antiseruma za liječenje zmijskih ugriza te objasnila osnovne postupke prve pomoći.
U Puli je pokrenuta inicijativa da Aki Rahimovski, legendarni frontmen Parnog valjka i počasni građanin grada, dobije svoj spomenik. Projekt je još u začetku, no podršku su mu već dali brojni građani i institucije, što pokazuje koliko je Rahimovski utkan u kulturni i emotivni identitet Pule.
Tijekom večeri publika je imala priliku čuti izvedbe gregorijanskih korala i latinskih napjeva u interpretaciji Mirjane Petercol, koncertne solistice i magistrice srednjovjekovne glazbe.
Na naslovnici članka istaknut je Rovinj kao jedna od najatraktivnijih destinacija, a novinarka ga je opisala kao „očaravajuće mjesto, s kućama u pastelnim bojama uz kaldrmom popločane uličice, koje vijugaju prema baroknoj crkvi i zvoniku svete Eufemije“, dodjeljujući mu nadimak „hrvatska Venecija".
"Ako plankton pojedu rebraši, manje ga ostaje za ribu. Dugoročno, to može značiti ozbiljne promjene u cijelom hranidbenom lancu", upozorava znanstvenica iz Rovinja.
Prema podacima MUP-a, u prvoj polovici ove godine na hrvatskim je cestama zabilježeno ukupno 16.207 prometnih nesreća – od čega je 766 na području Istre.
Chorus Inside festival je međunarodni festival zborova koji povezuje strast za glazbom i pjevanjem s univerzalnim vrijednostima prijateljstva i solidarnosti, a organizira ga Ars Cultura - Udruga za promicanje kulture i izvedbenih umjetnosti.