Gotovo 5 % rabljenih automobila u EU s lažnim podacima o kilometraži

Kao problematične primjere navode Njemačku, Italiju, Belgiju i Nizozemsku koje, unatoč članstvu u Europskom informacijskom sustavu za automobile i vozačke dozvole (EUCARIS), ograničavaju dijeljenje podataka o vozilima namijenjenima izvozu.

HRT

14 Rujan 2025 I 17:23

Gotovo 5 % rabljenih automobila u EU s lažnim podacima o kilometraži
Foto: Pexels Ilustracija

Vrijednost europskog tržišta rabljenih automobila u 2024. procijenjena je na čak 635 milijardi eura, no gotovo pet posto vozila imalo je lažiranu kilometražu, a 40 posto pokazivalo je tragove oštećenja, piše HRT.

Prema najnovijim procjenama, takve prijevare uzrokuju godišnje gubitke od oko 5,3 milijarde eura, a mnogi slučajevi ostaju neotkriveni, upozorava tvrtka za provjeru povijesti vozila carVertical.

Osim financijske štete, prikrivanje povijesti oštećenja vozila predstavlja ozbiljan sigurnosni rizik za kupce. Iako rješenja postoje, učinkovitija borba protiv prijevara zahtijeva snažniju suradnju javnog i privatnog sektora na razini Europske unije.

CarVertical ističe da su europska pravila o zaštiti privatnosti jedan od razloga zašto prevaranti uspijevaju izbjeći provjere. GDPR vrlo široko definira osobne podatke, što otežava razmjenu informacija o povijesti vozila i u slučajevima niskog rizika za privatnost, objašnjavaju.

Izvršni direktor Rokas Medonis smatra da EU treba liberalizirati pristup podacima, posebno kada vozilo mijenja vlasnika.

"Zemlje ne razmjenjuju uvijek podatke o vozilima, mnogi zapisi o kilometraži i oštećenjima nikad se ne digitaliziraju, a ne postoji ni jedinstveni sustav praćenja prodaje automobila unutar Unije, što olakšava prijevare i šteti potrošačima i poštenim tvrtkama," naglašava Medonis.

Kao problematične primjere navode Njemačku, Italiju, Belgiju i Nizozemsku koje, unatoč članstvu u Europskom informacijskom sustavu za automobile i vozačke dozvole (EUCARIS), ograničavaju dijeljenje podataka o vozilima namijenjenima izvozu.

Njemačka, najveći izvoznik rabljenih automobila u EU, godišnje izvozi gotovo dva milijuna vozila, ali službeni podaci bilježe tek šesti dio tog broja.

Suprotno tome, Švedska i Finska uspješno su uspostavile ravnotežu između zaštite privatnosti i transparentnosti, omogućujući kupcima brz uvid u kilometražu, vlasništvo i tehničke preglede, čak i kad vozilo napusti zemlju.

Slično čini i Ujedinjeno Kraljevstvo, s otvorenim pristupom podacima i razvijenom mrežom tehničkih pregleda.

CarVertical stoga poziva EU da uskladi Zakon o podacima, Direktivu o otvorenim podacima i GDPR te uspostavi jedinstven i transparentan okvir za pristup podacima o vozilima. Takav bi sustav, poručuju, smanjio prijevare, vratio povjerenje kupaca i pridonio pravednom digitalnom gospodarstvu.