Blagdani i alkohol: Gdje prestaje uživanje, a počinje rizik?
Iako se stručnjaci slažu da prekomjerno pijenje šteti organizmu, ne slažu se oko toga koja se količina, ako uopće neka, može smatrati „niskorizičnom“.
16:08Prije 227 d31.12.2025
Iako se stručnjaci slažu da prekomjerno pijenje šteti organizmu, ne slažu se oko toga koja se količina, ako uopće neka, može smatrati „niskorizičnom“.
S početkom blagdanske sezone neizbježno je razmišljati o čaši šampanjca za doček Nove godine, kuhanom vinu za zagrijavanje na božićnim sajmovima ili krigli piva za nazdravljanje sa starim prijateljima, piše N1 Info.
No, vječno pitanje ostaje: koliko bismo trebali piti? I je li povremeno piće štetno za naše zdravlje? Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) navodi da, kada je riječ o alkoholu, ne postoji sigurna razina konzumacije.
Iako se stručnjaci slažu da prekomjerno pijenje šteti organizmu, ne slažu se oko toga koja se količina, ako uopće neka, može smatrati „niskorizičnom“.
16:08Prije 227 d31.12.2025
Zdravstvena agencija klasificirala je alkohol kao kancerogen skupine 1 – skupine najvišeg rizika – u kojoj se nalaze i azbest, zračenje i duhan. Europska unija (EU) je podregija s najvećom konzumacijom alkohola u svijetu, a ujedno i regija u kojoj je rak postao vodeći uzrok smrti, navodi WHO.
Godine 2023. prosječna godišnja konzumacija alkohola po stanovniku u zemljama Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) iznosila je 8,5 litara čistog alkohola.
Latvija, Portugal i Rumunjska konzumirale su više od 11,5 litara godišnje, a gotovo trećina zemalja zabilježila je potrošnju od 10 litara ili više po stanovniku, prenosi Euronews.
„Europska regija WHO-a ne može si priuštiti iluziju da je konzumacija alkohola bezopasna“, izjavio je Gundo Weiler, direktor za prevenciju i promicanje zdravlja u WHO-u. Međutim, ne slažu se svi stručnjaci s tim procjenama.
„Ako ne pijete alkohol, nemojte početi. Ako odlučite piti, ograničite unos.“
Nedavna studija Američkog udruženja za srce (AHA) sugerira da lagana konzumacija alkohola ne predstavlja rizik za koronarne bolesti, moždani udar ili zatajenje srca. Štoviše, navodi se da male količine alkohola mogu smanjiti rizik od koronarne bolesti srca.
Ipak, Američko udruženje naglašava: „Ako ne pijete alkohol, nemojte početi. Ako odlučite piti, ograničite unos.“ Organizacija dodaje da, iako neka istraživanja upućuju na neutralan ili čak smanjen rizik od srčanih bolesti i moždanog udara kod umjerene konzumacije, ukupni dokazi ne potvrđuju koristi za opću populaciju.
„Zapravo, kod nekih ljudi čak jedno do dva pića dnevno mogu povisiti krvni tlak“, zaključuje AHA, uz napomenu da ne savjetuje nikome konzumaciju alkohola radi zdravstvenih koristi.
Koliko je alkohola „sigurno“?
Iako se stručnjaci slažu da prekomjerno pijenje šteti organizmu, ne slažu se oko toga koja se količina, ako uopće neka, može smatrati „niskorizičnom“. Irska zdravstvena služba (HSE) u svojim smjernicama navodi da žene ne bi trebale piti više od 11 standardnih pića tjedno, a muškarci više od 17.
Standardno piće definira se kao ono koje sadrži 10 grama čistog alkohola. To može biti čaša vina od 100 ml ili pola čaše jabukovače ili piva. Irsko tijelo preporučuje rasporediti pića tijekom tjedna, imati najmanje dva do tri dana bez alkohola tjedno te izbjegavati više od šest pića u jednoj prilici.
Estonija i Poljska postavljaju granicu na 40 grama alkohola dnevno za muškarce – što odgovara četiri mala piva – te 20 grama za žene.
Španjolsko ministarstvo zdravstva je opreznije i preporučuje najviše 10 grama alkohola dnevno za žene, što odgovara jednom „shotu“, pola čaše vina ili malom pivu. Za muškarce je dopuštena dvostruko veća količina.
Latvija i Litva idu još dalje te savjetuju potpuno izbjegavanje konzumacije alkohola.
Od Clinta Eastwooda i Anthonyja Hopkinsa do Nicolasa Cagea i Salme Hayek – Istra je desetljećima bila velika filmska kulisa, a njezini gradovi i krajolici glumili su Francusku, Italiju i Englesku.
20:28Prije 15 h15.08.2026
Ekstremno niski vodostaji europskih rijeka imaju ozbiljne posljedice, ali istodobno otkrivaju prizore desetljećima skrivene pod vodom. Iz Dunava su ovog ljeta izronili potopljeni brodovi, ostaci rimskog mosta i tragovi iz Drugog svjetskog rata, a dio priče vodi i do Hrvatske.
16:15Prije 19 h15.08.2026
Istarska priroda krije i nekoliko potencijalno opasnih stanovnika. Poskok, crna udovica, divlje svinje i morski pauk samo su neke od životinja s kojima susret zahtijeva oprez.
15:12Prije 21 h15.08.2026
Hrvatska se našla na trećem mjestu europske ljestvice najboljih zemalja za takozvani analogni odmor – putovanje na kojem se mobiteli i ekrani ostavljaju po strani. Ispred nje smjestile su se samo Italija i Grčka.
14:08Prije 22 h15.08.2026
Publika će tako u ponedjeljak navečer na jednom od najprepoznatljivijih pulskih trgova imati priliku poslušati bogat program Harmonikaškog orkestra OKUD-a Istra.
22:05Prije 1 d14.08.2026
Potpuna pomrčina Sunca nije privukla samo milijune pogleda prema nebu – promijenila je i ono što su ljudi slušali. Spotifyjevi podaci otkrivaju veliki rast pjesama povezanih sa Suncem, Mjesecom i pomrčinama, a jedan je naslov u Velikoj Britaniji zabilježio rast od čak 12.817 posto.
19:47Prije 1 d14.08.2026
Na današnji dan prije točno 50 godina, 14. kolovoza 1976., održana je prva obnovljena Trka na prstenac. Pola stoljeća kasnije Barban se priprema za posebno, 51. izdanje ove velike istarske tradicije.
15:47Prije 1 d14.08.2026
Mirisi mora i tradicionalnih jela, rovinjske melodije i zalazak sunca večeras ponovno stižu na Veliki mol. Od 19 sati održava se nova Večer ribarske kulture, posvećena tradiciji i povezanosti Rovinja s morem.
13:41Prije 1 d14.08.2026