Foto: Muzej Grada RovinjaŽeljeznička postaja u Rovinju
Više od pola stoljeća nakon što je posljednji vlak prošao istarskom prugom Kanfanar–Rovinj, željeznica se vraća u središte prometnih i razvojnih planova regije.
Istra je zakoračila u novu eru željezničkog prometa. Nakon desetljeća stagnacije, 31. ožujka 2025. potpisan je ugovor vrijedan 55 milijuna eura za obnovu 50 kilometara pruge od slovenske granice preko Buzeta do Svetog Petra u Šumi.
Obnova istarske pruge od Svetog Petra u Šumi do hrvatsko-slovenske granice trebala bi započeti u svibnju, a radovi će trajati 36 mjeseca.
06:15Prije 183 d17.04.2025
Radove izvodi tvrtka Strabag, a projekt financira HŽ Infrastruktura uz potporu Europske investicijske banke i nacionalnih sredstava.
Ova dionica čini prvu fazu revitalizacije ukupno 144 kilometra istarske željezničke mreže. Radovi uključuju obnovu tračnica, pragova, skretnica, kolosijeka, te ugradnju sintetičke podloge na 21 željezničko-cestovnom prijelazu.
Također su predviđene sanacije propusta, odvodnih kanala, usjeka i klizišta, kao i modernizacija signalno-sigurnosnih sustava.
Tijekom izbornog sučeljavanja na Rovinj FM-u, saborski zastupnik i HDZ-ov kandidat za istarskog župana Anton Kliman kazao je kako je proces revitalizacije istarske željeznice započeo potpisivanjem ugovora, a u idućih dva tjedna kreću i radovi na izgradnji prve faze, odnosno rekonstrukciji pruge od Svetog Petra u Šumi sve do slovenske granice.
Najavio je početak konkretnih radova na prvoj fazi revitalizacije istarskih željeznica, ali i iznio ambicioznu viziju: povratak željezničkog prometa u grad Rovinj.
Foto: IstraIN
Kliman je kazao i kako je razgovarao s ministrom Butkovićem o projektu koji izgleda kao san – vraćanju željezničke pruge od Kanfanara do Rovinja.
"Kroz revitalizaciju istarske željeznice, pokušat ćemo obnoviti i nekadašnje trase poput one Rovinj – Kanfanar. Razmatramo još neke velike destinacije koje bi povezali istarskim željeznicama. Nakon više od pet godina jakog lobiranja uspjeli smo pokrenuti revitalizaciju istarskih željeznica i sada s time treba nastaviti", ističe Kliman.
Podsjetimo, gradnja pruge Kanfanar - Rovinj započela je 23. prosinca 1873., a prvi vlak stigao je u Rovinj 19. kolovoza 1876., na rođendan cara Franje Josipa I.
Pruga je bila dugačka 20,561 metar i povezivala je gospodarski razvijen Rovinj s čvorištem u Kanfanaru, omogućujući transport industrijskih proizvoda poput tjestenine, cementa, duhana i stakla. Trasa je prolazila kroz naselja Rovinjsko Selo, Sošići i Okret, s ukupno četiri željezničke postaje i 14 čuvarnica.
Foto: Muzej Grada Rovinja
Pruga je počela gubiti značenje 1960-ih godina zbog istrošenosti, pomanjkanja sredstava za modernizaciju i sve veće konkurencije cestovnog prometa. Nakon modernizacije ceste Kanfanar - Rovinj još se više razvio cestovni promet i odlučeno je da se promet tom prugom obustavi. Posljednji vlak prošao je prugom 20. listopada 1966.
Danas je trasa pruge prenamijenjena u biciklističko-pješačku stazu poznatu kao "Štrika Ferata", koja povezuje Rovinj i Kanfanar te služi kao turistička atrakcija i podsjetnik na industrijsku baštinu regije.
Objavljena za diskografsku kuću Dancing Bear, pjesma donosi spoj iskustva i svježine. Onu prepoznatljivu mjeru istarskog šarma i emocije zbog koje publika Vitasovića već desetljećima doživljava kao jednog od najautentičnijih glasova hrvatske glazbe.
U ukupnom broju doseljenih i odseljenih osoba znatan je udio stranaca u okviru izdanih dozvola za boravak i rad, a ukupan broj osoba doseljenih iz inozemstva uključuje raseljene osobe iz Ukrajine kojima je odobrena privremena zaštita u Republici Hrvatskoj.
Titulu apsolutnog pobjednika i nagradu „Best Gin in Show“ osvojila je destilerija s778 Heritage s otoka Brača za svoj s778 London Dry Gin, koji je ponio i posebno priznanje Design Masterpiece Award za izvanredan dizajn boce s motivima bračkog kamena.
S obzirom na to da se očekuje veći broj posjetitelja te dolazak većeg broja gostujućih navijača, policija će poduzimati mjere i radnje iz svoje nadležnosti kako bi ova nogometna utakmica sa sigurnosnog aspekta protekla u najboljem redu te ujedno pozivaju sve posjetitelje da se upoznaju s pravilima.
Uz predsjednika, u novo Predsjedništvo izabrani su Nevenka Teodorović, Vili Čuš, Elio Štifanić, Loris Peršurić, Gordana Šušljik, Ivica Milotić, Ivan Pršurić, Marino Poropat, Igor Jurković, Ronald Žužić, Ante Matošević i Marina Pacenti.
Saborska zastupnica Sanja Radolović (SDP) nastavno na prijedlog rebalansa Državnog proračuna istaknula je kako je Vlada planirala znatno manju stopu inflacije nego što je stvarna, dok su cijene hrane i osnovnih životnih potrepština u stalnom porastu, a posebno pogađa građane s najmanjim primanjima.
Paus je podsjetio da je Upravno vijeće Centra za restrukturiranje i prodaju (CERP), na čijem je čelu ministar Primorac, na sjednici održanoj 24. ožujka 2025. dalo suglasnost na Godišnji plan rada CERP-a, kojim je društvo Uljanik brodogradnja 1856 predviđeno za prodaju.
Peršurić: Ukidanje vinjeta na relaciji Škofije–Koper je privremeno rješenje koje će smanjiti gužve na lokalnim cestama i poboljšati protočnost prometa, no pravi cilj mora biti izgradnja brze ceste između Kopra i Dragonje te spajanje Istarskog ipsilona na slovensku autocestu.
Predsjednik istarskog HSU-a Enco Crnobori govorio je na Rovinj FM-u o učincima novog Zakona o mirovinskom osiguranju koji je stupio na snagu 1. srpnja, ali i o aktualnim aktivnostima stranke na lokalnoj razini.