Foto: Muzej Grada RovinjaŽeljeznička postaja u Rovinju
Više od pola stoljeća nakon što je posljednji vlak prošao istarskom prugom Kanfanar–Rovinj, željeznica se vraća u središte prometnih i razvojnih planova regije.
Istra je zakoračila u novu eru željezničkog prometa. Nakon desetljeća stagnacije, 31. ožujka 2025. potpisan je ugovor vrijedan 55 milijuna eura za obnovu 50 kilometara pruge od slovenske granice preko Buzeta do Svetog Petra u Šumi.
Obnova istarske pruge od Svetog Petra u Šumi do hrvatsko-slovenske granice trebala bi započeti u svibnju, a radovi će trajati 36 mjeseca.
06:15Prije 212 d17.04.2025
Radove izvodi tvrtka Strabag, a projekt financira HŽ Infrastruktura uz potporu Europske investicijske banke i nacionalnih sredstava.
Ova dionica čini prvu fazu revitalizacije ukupno 144 kilometra istarske željezničke mreže. Radovi uključuju obnovu tračnica, pragova, skretnica, kolosijeka, te ugradnju sintetičke podloge na 21 željezničko-cestovnom prijelazu.
Također su predviđene sanacije propusta, odvodnih kanala, usjeka i klizišta, kao i modernizacija signalno-sigurnosnih sustava.
Tijekom izbornog sučeljavanja na Rovinj FM-u, saborski zastupnik i HDZ-ov kandidat za istarskog župana Anton Kliman kazao je kako je proces revitalizacije istarske željeznice započeo potpisivanjem ugovora, a u idućih dva tjedna kreću i radovi na izgradnji prve faze, odnosno rekonstrukciji pruge od Svetog Petra u Šumi sve do slovenske granice.
Najavio je početak konkretnih radova na prvoj fazi revitalizacije istarskih željeznica, ali i iznio ambicioznu viziju: povratak željezničkog prometa u grad Rovinj.
Foto: IstraIN
Kliman je kazao i kako je razgovarao s ministrom Butkovićem o projektu koji izgleda kao san – vraćanju željezničke pruge od Kanfanara do Rovinja.
"Kroz revitalizaciju istarske željeznice, pokušat ćemo obnoviti i nekadašnje trase poput one Rovinj – Kanfanar. Razmatramo još neke velike destinacije koje bi povezali istarskim željeznicama. Nakon više od pet godina jakog lobiranja uspjeli smo pokrenuti revitalizaciju istarskih željeznica i sada s time treba nastaviti", ističe Kliman.
Podsjetimo, gradnja pruge Kanfanar - Rovinj započela je 23. prosinca 1873., a prvi vlak stigao je u Rovinj 19. kolovoza 1876., na rođendan cara Franje Josipa I.
Pruga je bila dugačka 20,561 metar i povezivala je gospodarski razvijen Rovinj s čvorištem u Kanfanaru, omogućujući transport industrijskih proizvoda poput tjestenine, cementa, duhana i stakla. Trasa je prolazila kroz naselja Rovinjsko Selo, Sošići i Okret, s ukupno četiri željezničke postaje i 14 čuvarnica.
Foto: Muzej Grada Rovinja
Pruga je počela gubiti značenje 1960-ih godina zbog istrošenosti, pomanjkanja sredstava za modernizaciju i sve veće konkurencije cestovnog prometa. Nakon modernizacije ceste Kanfanar - Rovinj još se više razvio cestovni promet i odlučeno je da se promet tom prugom obustavi. Posljednji vlak prošao je prugom 20. listopada 1966.
Danas je trasa pruge prenamijenjena u biciklističko-pješačku stazu poznatu kao "Štrika Ferata", koja povezuje Rovinj i Kanfanar te služi kao turistička atrakcija i podsjetnik na industrijsku baštinu regije.
Tijekom sastanka razmotrene su teme od zajedničkog interesa, s posebnim naglaskom na kulturne aktivnosti, mogućnosti buduće institucionalne suradnje te promicanje talijanskog jezika.
Iz rovinjskog Komunalnog servisa kažu da brojke koje se iznose u javnosti „nemaju nikakvog temelja“ te da službeni podaci pokazuju gotovo dvostruko manji udio.
U tijeku je košnja trave, planiranje terena, priprema bilja i stabala za zimski san, pripremaju se nove klupe, a prostor oko jedinstvenog Polarnog Sunčevog sata i biste kozmonauta Jurija Gagarina skoro je spreman za postavljanje betonske ploče.
"Ovo je tek početak. Nadam se da Rovinjci, Porečani i Umažani neće dopustiti da mi usred sezone moramo provoditi ovakve akcije. Kada bude više turista, to bi zaista prouzročilo veće probleme", zaključio je Ilić.
Za vrijeme primanja stipendije Istarske županije student ne može istovremeno koristiti stipendiju grada odnosno općine na čijem području ima prebivalište ni stipendiju iz ostalih izvora.
Obilježavanje Dana jednakih plaća pridružilo bi Hrvatsku brojnim europskim zemljama koje već ističu kako je jednaka plaća za rad jednake vrijednosti temelj socijalne pravde i jednakih prilika, a Klub IDS-a je uputio čvrstu podršku ovom Prijedlogu.
U još jednoj saborskoj raspravi koju je obilježilo spominjanje Marka Perkovića Thompsona, potpredsjednik Sabora Furio Radin ironično je primijetio kako taj glazbenik “ne treba PR jer ga ima u Saboru”.
Gradonačelnik Peđa Grbin predstavio je prijedlog pulskog Proračuna za 2026. godinu, ambiciozan dokument vrijedan više od 176 milijuna eura koji donosi najveći investicijski ciklus u posljednjim godinama – od besplatnih vrtića i velikih ulaganja u škole do snažnog tempa komunalnih projekata.
Iako razlika u plaćama između muškaraca i žena u Hrvatskoj iznosi 7,4 %, zastupnik navodi kako problem nije samo brojkom opisan – postoje sektori poput obrazovanja, zdravstva i socijalne skrbi gdje su razlike drastičnije.
Saborska zastupnica stranke Možemo! Dušica Radojčić upozorila je da se pod krinkom “priuštivog stanovanja” otvara mogućnost gradnje čak i na poljoprivrednom i šumskom zemljištu, bez stvarne kontrole i javnog interesa.
Anton Kliman ponovno je izabran na čelo županijske organizacije HDZ-a u Istri, a u razgovoru za naš portal otvoreno je progovorio o unutarstranačkim izborima, odnosima s IDS-om, političkoj stabilnosti te ključnim infrastrukturnim projektima.
"U potpunosti odbacujemo tvrdnje o nekontroliranom ili nelogičnom uklanjanju drveća jer se sve aktivnosti provode u skladu sa zakonom, na temelju projektne dokumentacije, uz poštivanje sigurnosnih standarda.", poručuju iz Istarske županije.