Nakon 15 godina borbe, ex-Cementari ukinuta „lažna“ koncesija na pomorskom dobru u Umagu
Gospodarski se godinama na tom prostoru ne događa ništa, a prostor je ograđen žicom iako ne postoje koncesije, a ni razlozi, za bilo koje ograđivanje i prisvajanje prostora koji nije u vlasništvu ex-Cementare.
IstraIN
4 Prosinac 2025 I 11:17
Foto: Grad Umag
Na području bivše tvornice cementa u Umagu, nakon „spektakularne“ privatizacije i pretvorbe te zatvaranja bivše tvornice, trebala se dogoditi najveća turistička greenfield investicija pompozno najavljivana kao najveća investicija u istarskom turizmu.
Projekt je tada bespogovorno najavljivan kao primjer dobre prakse kako transformirati prostor ex-Cementare u moderni turistički kompleks. No, nakon 25 godina obmana i praznih priča, možemo utvrditi da je takav projekt svaki dan bliže kolapsu, nego realizaciji.
Božićni i novogodišnji blagdani polako kucaju na vrata, a Grad Umag i ove je godine odlučio razveseliti svoje starije sugrađane – svim umirovljenicima s mirovinom do 500 eura, koji udovoljavaju propisanim uvjetima, isplatit će se božićnice u iznosu do 600 eura.
Projekt rekonstrukcije i uređenja gradske rive, radi svoje složenosti i zahtjevnosti, započeo je prije desetak godina te obuhvaća radove na sanaciji erozijom oštećenog obalnog zida, izgradnjom potrebne infrastrukture od kanalizacije, oborinskog sustava odvodnje, javne rasvjete, pa sve do popločenja.
11:24Prije 146 d11.07.2025
Gospodarski se godinama na tom prostoru ne događa ništa, a prostor je ograđen žicom iako ne postoje koncesije, a ni razlozi, za bilo koje ograđivanje i prisvajanje prostora koji nije u vlasništvu ex-Cementare.
Polako, ali sigurno, na vidjelo izlaze sve nepravilnosti i nepravde koje su omogućile da se 25 godina prostor od 100-njak hektara drži pod ogradama, iako je ex-Cementara vlasnik tek 14,5 ha.
Šesnaest uspješnih srednjoškolaca dolaze iz Srednje škole Vladimir Gortan Buje, Gospodarske škole Buje, Talijanske srednje škole Leonardo da Vinci Buje, Srednje škole Mate Balote Poreč, Klasične gimnazije Pazin, Turističko-ugostiteljske škole Antona Štifanića Poreč te Ekonomske škole Mije Mirkovića
U razgovoru je otkrio i koji su mu prioriteti za naredne četiri godine, kako se planira boriti protiv bespravne gradnje te kako ocjenjuje suradnju s državom i županijom.
06:15Prije 239 d09.04.2025
Danas jedina vidljiva činjenica jest da, od pompozno najavljivanog turističkog projekta, nakon 25 godina ex-Cementara, bez ikakvih valjanih koncesija, pod uzurpacijom drži 80-tak ha državnog zemljišta ograđenog žicom, a koje je planski namijenjeno rekreaciji građana.
Dva jezera koja bi trebala imati status javnog vodnog dobra, a time i javnog pristupa, su žicom ograđena bez ikakvih prava na to.
Da se prisjetimo, ex-Cementara je imala koncesiju za korištenje bivšeg tvorničkog gata s rokom trajanja do 2009. godine, no tek 2022., dakle nakon 13 godina upornosti Grada Umaga, koncesija je izbrisana.
Zapravo, tek nakon što je Grad Umag izgradio šetnicu do tadašnje ograde svim građanima je omogućen pristup na gat koji je do tada bio ograđen.
Foto: Grad Umag
Daleke 2001. godine županijska lučka uprava „Umag-Novigrad“ i ex-Cementara sklapaju Ugovor o koncesiji u uvali Užulari za privez brodova, iskrcaj putnika i servis.
Grad Umag 2010. godine obavještava Lučku upravu, tadašnjeg Župana te sve nadležne institucije u Hrvatskoj, o nelegalnom nasipavanju mora, no reakcija nije bilo, osim one Lučke kapetanije čiji je inspektor utvrdio nelegalno nasipavanje, no tu se stalo iz nama nepoznatih razloga.
Godine 2015., Grad Umag županijskoj Lučkoj upravi „Umag-Novigrad“ i nadležnom Ministarstvu mora upućuje zahtjev za ukidanje koncesije koja je, vidimo danas, bila nelegalna zbog toga što odredbe javnog natječaja ne odgovaraju ugovoru koji je sklopljen.
Koncesionar se nije pridržavao ni plana, a ni građevinske dozvole, niti je poštivao ugovorne obveze već, kako je utvrđeno, inspekcijskim nadzorom nelegalno je nasipavao more. Koncesija nije bila prenosiva te se nije poštivala prostorno planska dokumentacija.
Nakon 10 godina borbe i upozorenja, prije svega Županijskoj ustanovi Lučke uprave Umag-Novigrad, koja je i samostalno mogla ukinuti koncesiju, a nije, Grad Umag se obratio svim nadležnim institucijama. Ministarstvo mora prometa i infrastrukture je napokon Lučkoj upravi „Umag-Novigrad“ naložilo raskid navedene koncesije ex-Cementari.
Foto: IstraIN
"Pozdravljamo odluku Ministarstva, iako smatramo da se to moglo dogoditi prije točno 15 godina kada smo prvi puta upozorili na nepravilnosti vezane za davanje takve koncesije, pa se postavlja pitanje tko će nadoknaditi štetu kojom se 15 godina kočio razvoj grada i građanima onemogućavao slobodan pristup.
No, priča tu ne staje, već je ex-Cementara svo to vrijeme otežavala i opstruirala sve javne projekte Grada Umaga, kao što su javna odvodnja oborinskih voda, javna kanalizacija te fizički nisu dopuštali geodetima pristup za izgradnju šetnice.
Ex-Cementara je, uz pomoć određenih vijećnika koji su koristili njihovu infrastrukturu za vrijeme izbora, činila sve da se zaustavi gradnja javne infrastrukture koja je potreba svih građana, a opstruirala je i izgradnju šetnice te onemogućavala razvoj i izgradnju grada Umaga, što javnost treba znati.
Nakon 25 godina, u Z.K. odjelu pri Općinskom sudu u Bujama, u tijeku je formalno posljednje brisanje upisa koncesije za koju je utvrđeno da je ništavna zbog nepravilnosti.
Dakle, po nama dostupnim podacima, a na temelju izjava nadležnih Ministarstava, od ex-Cementare očekujemo skidanje žičane ograde kojom se uzurpira zemljište i onemogućuje prolaz i pristup svim građanima." stoji u priopćenju Grada Umaga.
Gospodarski se godinama na tom prostoru ne događa ništa, a prostor je ograđen žicom iako ne postoje koncesije, a ni razlozi, za bilo koje ograđivanje i prisvajanje prostora koji nije u vlasništvu ex-Cementare.
Dobivena nagrada potvrđuje da je SEAHEaT primjer dobre prakse koji se može uspješno primijeniti i u drugim sredinama, osobito ondje gdje je energetska obnova nužna, ali se mora provesti u skladu s očuvanjem kulturne baštine.
Black Friday više nije samo jedan dan; potraga za atraktivnim ponudama proteže se i tijekom drugih dana, dok potrošači diljem svijeta traže proizvode, povoljnije cijene i pouzdane, jednostavne komunikacijske kanale za povezivanje s omiljenim brendovima.
Dekan Istarskog veleučilišta Daglas Koraca podigao je privatnu tužbu protiv SDP-ovog županijskog vijećnika Marka Ferenca, koji tvrdi da je riječ o opasnom pokušaju pritiska i ušutkivanja demokratski izabranog predstavnika, dok Koraca uzvraća da je tužba odgovor na lažne optužbe koje narušavaju njego
"Posebno mi je važno što smo istodobno prepoznati i kao turistički šampion i kao grad koji brine o gospodarstvu, obrazovanju, socijalnoj politici, mladima i digitalnoj tranziciji" poručio je Nimčević.
"Ovo što se događa – nikada do sada nisam doživio. Dekan javne ustanove koju financiraju građani Istarske županije odlučio je tužiti županijskog vijećnika jer je postavio pitanja o radu te iste ustanove.", poručuje Ferenac
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture najavilo je uvođenje besplatnog prijevoza za učenike, studente, umirovljenike i osobe starije od 65 godina na međunarodnoj željezničkoj liniji Pula–Zagreb–Pula od 2026. godine, čime bi se izjednačila prava putnika iz Istarske županije s ostatkom Hrvatske.
O projektu bi se trebalo raspravljati početkom 2026. na Odboru za predstavke Europskog parlamenta. Uvala u kojoj je planirana luka administrativno je podijeljena između Karigadora u općini Brtonigla-Verteneglio i Dajle u gradu Novigradu.
Peršurić: ‘‘Znači o koaliciji nismo nikad pričali, to su samo bile uvijek špekulacije u raznim medijima, gdje se pisalo. Ako određeni prijedlog zakona ide ka dobrobiti građana općenito, mi smo uvijek i prije glasali za i tako ćemo i dalje‘‘.
'Ministarstvo je u svom pisanom očitovanju jasno potvrdilo: sjednice Gradskog vijeća mogu se održavati isključivo uživo. Nije dopušteno elektroničko sudjelovanje niti održavanje sjednica u kombiniranom hibridnom obliku.'