Nakon donošenja Zakona o fiskalizaciji, kojim se od početka iduće godine predviđa obvezna fiskalizacija računa u krajnjoj potrošnji i uvođenje eRačuna u poslovanju poduzetnika, Ministarstvo financija kreće i u izmjene Zakona o porezu na dodanu vrijednost (PDV) kojima se predviđa ukidanje vođenja nekih računovodstvenih evidencija i knjiga, čime bi poduzetnici uštedjeli 72,6 milijuna eura.
Ministarstvo financija stavilo je u javno savjetovanje do 18. listopada Nacrt Prijedloga izmjena i dopuna Zakona o porezu na dodanu vrijednost, kojima predlaže "ukidanje uvjeta o suglasnosti za prihvaćanje računa u elektroničkom obliku za tuzemne isporuke između poreznih obveznika sa sjedištem u Hrvatskoj za koje postoji obveza izdavanja u smislu propisa o fiskalizaciji u dijelu izdavanja i fiskalizacije eRačuna u poslovanju poreznih obveznika".
Također predviđa i pojednostavljenje administrativnih obveza kroz ukidanje pojedinih obrazaca radi realizacije projekta Fiskalizacija 2.0 - Implementacija sustava za bezgotovinsko plaćanje putem eRačuna s integriranom e-arhivom te naprednog online knjigovodstva u sustavu PDV-a.
"Neosporno je da će razmjena eRačuna zahtijevati određene prilagodbe u poslovanju poreznih obveznika, koje će se ponajprije odnositi na prilagodbu softverskih rješenja. Međutim naglašava se da će uvođenje obveze razmjene eRačuna omogućiti i ostvarivanje ušteda za porezne obveznike", navode iz Ministarstva u obrazloženju zakonskog prijedloga.
Da bi se provelo planirano administrativno rasterećenje i ostvarile uštede u okviru PDV-a, predlaže se ukidanje dostave Izvješća o obavljenim donacijama hrane (Obrazac DON-H), vođenja Knjige izlaznih računa (Obrazac I-RA) u papirnatom/elektroničkom obliku, podnošenja posebne evidencije o prodanim dobrima kupcima u okviru putničkog prometa (Obrazac PDV-F), podnošenja prijave o tuzemnim isporukama s prijenosom porezne obveze (Obrazac PPO) i podnošenja posebne evidencije o primljenim računima (Obrazac U-RA).
Ukidanjem ovih obrazaca predviđa se da će se poduzetnici rasteretiti za 72,64 milijuna eura. Očekuje se i da će doći do značajnog administrativnog rasterećenja zbog ukidanja obveze vođenja spomenutih poreznih obrazaca.
Također, navode i da će se produljenjem rokova za podnošenje prijave PDV-a, Zbirne prijave, Prijave za stjecanje dobara i primljene usluge iz drugih država članica EU te prijave isporuka dobara u druge države članice EU prethodno uvezenih u okviru postupaka 42 i 63 pojednostavniti poslovanje poreznim obveznicima jer će na raspolaganju imati dulje rokove.
Izmjene i dopune tog Zakona trebale bi stupiti na snagu 1. siječnja 2026.