
'Od izvora do mora': Gradovi pozvani da se prijave na natječaj za poticanje urbanog pošumljavanja
Pravo sudjelovanja na natječaju imaju svi gradovi koji žele pošumiti određene prostore na svom području.
22:20Prije 3 h17.02.2025
Marko Zubak, jedan od rijetkih predstavnika papertoys scene u Hrvatskoj ovu je svoju umjetničko-inovativnu priču putem interneta odveo i korak dalje. Kreirao je takozvani Bloody percent odnosno Krvavi postotak, skraćeno $BPC. U intervjuu za naš portal pojasnio nam je kako je nastala ova ideja:
"2010. godine nastao je prvi rad pod nazivom „Bloody %”, u obliku papertoy-a iz serije „Blockheads: Disoriented series”. Tada je to bila samo neka neodređena ideja, više kao neka početna točka od koje sam tek trebao nešto stvoriti. Rad se i dalje može besplatno preuzeti na linku http://www.markozubak.com/Download/Blockhead/Bloody%25.pdf?pdf=Bloody%25
Tek 2016. napravio sam drugi rad pod nazivom „Krvavi postotak: 50%”. Godinama sam negdje imao novčanicu od 200 kuna, podrapanu na pola. Našao sam je jednom na cesti i zadržao. Pola novčanice ništa ne vrijedi, ali ipak predstavlja 50 % od ukupne vrijednosti. Da sam imao drugu polovicu, mogla bi se zamijeniti za ispravnu novčanicu.
Stvorio sam novu papertoy figuru, lik nekog nebitnog birokrata, stavio sam mu tih pola novčanice u ruke i tim radom je nastao koncept krvavog postotka, a uskoro i krvavi logo koji i danas koristim.", pojašnjava Marko.
MOŽEŠ LI POJASNITI ČITATELJIMA ŠTO JE UOPĆE SOCIJALNA KRIPTOVALUTA I KAKO SE I ČIME ONA VREDNUJE?
2019. otišao sam korak dalje i napravio svoju kriptovalutu pod imenom Bloody percent, $BPC. Ta valuta nema stvarnu novčanu vrijednost, već ju koristim kao svoju socijalnu valutu, kojom nagrađujem ljude koji me prate na socijalnim mrežama i koji sudjeluju u određenim aspektima mog rada, kao što je izrada papertoysa, koji su opet većinom besplatni na mojim stranicama.
ZAŠTO JE POSTOTAK KRVAV?
Krvavi postotak predstavlja način funkcioniranja našeg društva, sve što se stvara ili troši, mjeri se i stavlja u odnose. Postotak je dio našeg svakodnevnog života, cijena benzina, kredit u banci, porez, rezanje plaća, sezonska poskupljenja zbog turizma. Da bi se namirila ta razlika, većini ljudi potrebno je krvavo raditi. Ciljevi se gube iza sredstava, ambicija se prihvaća i potiče, a čovjek se lagano dezorijentira, nesvjestan toga.
POJASNI NAM KAKO U PRAKSI IZGLEDA PROCES STVARANJA, OBJAVLJIVANJA, NAGRAĐIVANJA I UOPĆE PROMOCIJE I INTERAKCIJE?
Uvijek sam bio sretan kada bih vidio da ljudi koji skidaju moje papertoys-e, zapravo ih i rade. Dobivao sam tako obavijesti iz raznih dijelova svijeta, poput Indije, Brazila, Argentine, od školskih profesora, voditelja radionica za djecu, pa čak i za starije, koji su koristili moje radove s učenicima na satovima likovnog, do odgajatelja za nezbrinutu ili delinkventu djecu.
Nekako sam osjetio želju nagraditi te ljude koji to što naprave podijele i na društvenim mrežama, ali isto tako i napraviti radove koji nisu dostupni svima, već samo ljudima koji uistinu vole ono što radim, kao neku vrstu nagrade, koristeći se elementima igara. Te radove dijelim više od trinaest godina, pa zašto onda ne uvesti još jedan sloj gdje bih opet nešto dijelio, ali i nagrađivao najuključenije ljude posebnim tokenima, koji me opet potiču da neke od radova napravim „rijeđim” od drugih, odnosno limitiranim.
Trenutno je „nagrada” za bilo koju moju izrađenu figuricu, odnosno fotografiju podijeljenu na instagramu, twitteru ili centu (facebook sam prestao koristiti) 3000 $BPC-a, a već za 5100 $BPC-a može se postati vlasnikom jednog od radova iz posebne serije CryptoPapertoys-a, koji su na blockchainu i samo vlasnik tokena ima pristup nacrtu. Ovo je ujedno jedinstvena prilika za ljude kojima je svijet ove tehnologije stran, da uđu u njega bez ikakvih financijskih ulaganja te pobliže upoznaju kako se koriste kriptovalute, kako biti pažljiv u baratanju time što imaju, a možda ovime započnu i svoju digitalnu umjetničku kolekciju.
Besplatni paperetoys-i mogu se naći na stranicama www.markozubak.com i www.yebomaycu.com.
Da bi se dobila nagrada, potrebno me obavijestiti o objavljenoj fotografiji, a to može biti mailom ili direktno na nekoj od platformi. Ovo nije nagradna igra i nema rokova niti nekih rigoroznih pravila, ovo treba shvatiti više kao komunikaciju između publike i umjetnika, kao interakciju s mojim radovima. Moj umjetnički svijet prilično je raznovrstan i slojevit, a na nekim mjestima skrivaju se i nagrade.
ZA ŠTO SE SVE TRENUTNO BPC MOŽE ZAMIJENITI?
Ta se socijalna valuta može zamijeniti za moje digitalne radove koji nisu dostupni besplatno i koji su ovjereni na lancu blokova, što ih čini digitalno rijetkima, a pri tom dobivaju i neku vrstu certifikata autentičnosti, koji se također nalazi na lancu blokova, u obliku nezamijenjivog tokena. To rad čini sigurnijim i dugotrajnijim od bilo kojeg tradicionalnog načina autentifikacije umjetničkih djela i iz kojeg se transparentno vidi tko je trenutni vlasnik umjetničkog djela. Lista trenutno dostupnih radova može se vidjeti ovdje: https://app.tryroll.com/rewards/BPC
KOLIKO JE ŠIRA JAVNOST UPOZNATA S BLOCKCHAIN TEHNOLOGIJOM?
Šira javnost slabo je upoznata s blockchain tehnologijom, većina ljudi je čula za Bitcoin, ali malo njih zna imenovati i neke druge projekte. Svi povezuju kripto i blockchain isključivo uz financije, no kad se malo dublje zagrebe, ta tehnologija je otvorila vrata mnogim drugim idejama i eksperimentiranju, a tu su opet, kao i prije u povijesti, umjetnici koji su se naglavačke ubacili u tu „zečju rupu” i u prvim su redovima.
GDJE VIDIŠ PROSTOR ZA NAPREDAK U TOJ DOMENI?
Teško je reći gdje ne vidim prostor za napredak, sve ovo je tek u povojima, to je važno naglasiti, no ja sam fokusiran pretežno na umjetnički aspekt, tako da puno zanimljivih stvari, koje se pojavljuju doslovno svakodnevno, ne mogu detaljnije proučiti. Jedna od bitnih stvari koje su se pojavile su tantijemi od prodaje umjetnosti na sekundarnom tržištu. Toga gotovo nikad nije bilo u tradicionalnom tržištu umjetnina, pa čak ni za najveće zvijezde, no sada su se, zahvaljujući blockchainu, otvorila vrata tim mogućnostima, mada to još uvijek nije zahvatilo tradicionalna tržišta. Isto tako, koristeći blockchain, smanjuje se mogućnost krivotvorenja i neograničenog tiskanja, što se prvi puta pojavilo s Bitcoinom. Pokazalo se da se isplati ulagati u digitalnu umjetnost, u digitalne radove kakve su svi navikli besplatno skidati s interneta.
S druge strane, sve postaje jedna velika i uzbudljiva igra, stvaraju se virtualni svijetovi koji su se već počeli i međusobno povezivati, a upravo su umjetnici ti koji najviše eksperimentiraju. Kao primjer, spomenut ću jedan virtualni svijet na koji sam naišao slučajno, prije tek godinu dana, kad ga je radio samo jedan čovjek, bez ičije pomoći, a zove se CryptoVoxles.
To je bio prvi funkcionalni virtualni svijet na blockchainu, koji su obilježili upravo umjetnici. Prva stvar koju sam napravio u njemu, bila je galerija. Sada imam nekoliko prostora u tom svijetu, a u jednom od njih sam napravio i virtualnu verziju izložbe koju sam trebao imati u Umagu u sklopu godišnjeg programa MMC galerije Grada Umaga, a koja je zbog kovida otkazana. Može se do daljnjega pogledati na linku .
Sada je sve prepuno galerija i raznih kolekcija digitalne umjetnosti, a ta se praksa može vidjeti i u novim svjetovima koji se rađaju. Ja u svojim galerijama obično sakrivam linkove preko kojih se može preuzeti Krvavi postotak, što je još jedan od načina da se dođe do njega.
Inače sam uključen i u rad DADA kolektiva, koji su prvi povezali umjetnost i blockchain te i dalje pomiču granice, s ciljem uključivosti ljudi i da se stvori neki osnovni dohodak za umjetnike, tako da mogu stvarati bez brige i trošenja vremena na promociju sebe i svog rada, na formiranje cijena i prodaju.
U tijeku je jedan od trenutno najzanimljivijih eksperimenata u ovom području, nazvan Nevidljiva ekonomija, koji će pokušati postaviti novu ekonomsku paradigmu umjetnosti koja ne podliježe dinamikama slobodnog tržišta te radikalno odvaja tržište od umjetnosti, upravo zahvaljujući blockchain tehnologiji, koja omogućava ekonomiji da bude nevidljiva i transparentna u isto vrijeme. Više na linku: .
Kako se uključiti? Vrlo jednostavno, umjesto dopisivanja na tradicionalnim društvenim mrežama, počnite vizualno komunicirati crtajući na https://dada.art/.
MOLIM TE ZA POJAŠNJENJE OVE FORMULACIJE KOJA STOJI NA TVOJIM INTERNETSKIM STRANICAMA: 'POLU JE OZBILJNO, A DRUGA POLOVICA JE UMJETNIČKI PROJEKT'?
Ovo je samo igra riječi, aludiram na 50/50, ali sve što radim za mene je neka vrsta igre. Za mene je ta igra ozbiljna, koliko god to nekom može zvučati zaigrano. Ispalo je da je ta moja igra umjetnost. Zapravo je Krvavi postotak 100% ozbiljan i 100% umjetnički projekt.
Da bi netko počeo sakupljati Krvavi postotak ili Bloody percent, najjednostavnije je otići na stranicu https://app.tryroll.com/, gdje je potrebno napraviti korisnički račun, koji automatski stvara poseban novčanik, gdje se ova valuta sprema.
Također je potrebno slijediti sigurnosne upute, jer u slučaju nepažnje, može se zauvijek izgubiti pristup sredstvima. Slijedeći korak je proučiti kako funkcionira Ethereum blockchain, jedan od kripto projekata s najaktivnijom zajednicom, a na kojem je i ova socijalna valuta bazirana.
21:35Prije 1 d16.02.2025
Ove godine, novost u programu predstavlja maškarani ples koji će započeti onog trenutka kada maškare stignu pred Dom kulture.
20:27Prije 1 d16.02.2025
Bogat, zanimljiv i žanrovski raznolik kazališni program u Kazalištu „Antonio Gandusio“ u sezoni zima- proljeće 2025. pripremilo je Pučko otvoreno učilište Grada Rovinja.
18:31Prije 1 d16.02.2025
Knjižničari pulske gradske knjižnice pozivaju sve zainteresirane da u razdoblju od 1. do 28. veljače 2025. donesu očuvane slikovnice, knjige ili stripove u Središnju knjižnicu, Dječju knjižnicu, Knjižnicu Veruda, Čitaonicu kluba umirovljenika, Knjižnice Vodnjan ili Žminj.
16:15Prije 1 d16.02.2025
COME preispituje društvene norme i pruža siguran prostor za izražavanje LGBTIQ+ identiteta, potičući prihvaćanje i smanjenje diskriminacije. Publiku poziva na aktivno sudjelovanje, upoznavanje sa životima onih koji se toliko često ignoriraju, a sve LGBTIQ+ osobe da podijele svoju priču i na taj nači
08:37Prije 1 d16.02.2025
Ostavite komentar