Sudar u asteroidnom pojasu: Kako preživjeti tisuće hiperubrzanih hipersoničnih metaka?
Što mislite da će se dogoditi pri sudaru dvije galaktike, dva zvjezdana grada, od koji svaka ima par stotina milijardi zvijezda, još više planeta, asteroida, kometa..?
Moderna prometala (automobili) na našim cestama već dva ili čak i tri desetljeća opremljena raznolikim aktivnim i pasivnim sustavima zaštite vozila, a posebice putnika u njima. Primjerice udar do 5km/h ne bi trebao ostaviti nikakav trag na dijelovima limarije i branika, izuzev boje drugog vozila na našem.
Negdje do 60km/h kabina vozila i putnici u njoj sigurni su od deformacije odnosno ozljeda. Jasno uz uvjet da koristimo sigurnosni pojas koji posredno omogućava aktivaciju elektrokemijskih “eksploziva, zračnih jastuka, zračnih zavjesica i mnoštva drugih elemenata kojih u normalnoj vožnji nismo niti svijesni da ih vozilo ima.
Sudar pri brzini od 200km/h ili više jednostavno je preveliki zbroj mase i brzine što u konačnici rezultira fatalnim ishodom.
Naše su ceste ponekad preopterećene brojem vozila, oštećenjima, neadekvatnim voznim podlogama što znatno povećava mogućnosti neželjenih ishoda, slijetanja van ceste, sudara.. Ipak, i tu postoje vozači s dozvolom za upravljanje vozilima, prometna pravila, no nije svugdje tako.
Što kada svijesno krenemo na put nebeskim cestama. Recimo pošaljemo robota, u daljnjoj budućnosti i ljude, na put daleko iza Marsove orbite, prema Jupiteru, Saturni… zvijezdama?
E tu negdje između Marsa i Jupitera nalazi se prava streljana. Milijarde (da, milijarde!) malih nebeskih tijela kreću se kaotičnim putanjama, na dionici puta koja mjeri nekoliko stotina milijuna kilometara!
Marino Tumpić
Većinu njih nije moguće uočiti iz prihvatljive daljine. Stvar se pogoršava saznanjem da nam za putovanje tim dijelom Sunčeva sustava treba minimalna brzina od preko 40.000km/h! Još je gore što se tijela u asteroidnom pojasu kreću brzinama od nekoliko desetaka tisuća kilometara pa I preko sto tisuća kilometara na sat.
Udar u zrnce pijeska pri brzini skupnoj brzini od 150.000km/h rezultira energijom naspram koje su brzina/energija metka daleko bezazlenije od nevinog bacanja igracke djeteta u kolicima. Dakle na cestovnoj streljani Sunčeva sustava trebao bi biti “opći pokolj”.
Ipak naše letjelice uspijevaju proći neoštećene kroz to smrtonosno okružje, a nemaju nikakovu zaštitu za takav direktan sudar! Kako im to uspijeva?
Citirati ću dijelomično Aleksandra Zorkića koji je u jednom tekstu o tim problemima ovako predstavio stvar.
“Teško je to opisati, ali predstavite si stvar ovako; Stavite jedno zrno pijeska na cestu, ono nam predstavlja asteroid dimenzija planine Učka. Udaljite se jedan kilometar od njega pa stavite na zemlju drugo zrno pijeska i dobili ste srazmerno umanjenu veličinu asteroida i udaljenosti između njih. Asteroidni pojas nema homogenu gustoću, negde ih ima više negdje manje.
Marino Tumpić
U toj je omjeru naš svemirski brod samo mikroskopska tvorevina. Shvaćate zar ne!? Iako je sve prepuno svega radi se o nepreglednim prostranstvima u kojima nema ničega! Rezultanta je kako je znatno teže pogoditi asteroid nego ga izbjeći! Naravno, ovo ne znači da planeri misija sasvim zanemaruju asteroide i njihove putanje, samo se ne opterećuju puno s njima jer je vjerovatnoća sudara minimalna. Otprilike jedan prema milijardu, ili nešto i manje.''
U nama realnom svijetu znatno je realnije očekivati kako ćemo tri puta dobiti glavni zgoditak na lotu nego što će se robotička letjelica na putu prema plinovitim divovima ili međuzvjezdanom prostor sudariti s nekim od asteroida u asteroidnom pojasu!
Što mislite da će se dogoditi pri sudaru dvije galaktike, dva zvjezdana grada, od koji svaka ima par stotina milijardi zvijezda, još više planeta, asteroida, kometa..?
Od 15. listopada do 15. studenoga 2025. posjetitelje očekuje bogat program književnih večeri, predstavljanja knjiga, susreta s piscima, te zanimljiv program za djecu i mlade.
Procjenjuje se da danas 673 milijuna ljudi gladuje. S druge strane istovremeno raste razina pretilosti i količine bačene hrane što ukazuje na sustav izvan ravnoteže.
U dugogodišnjem uspješnom partnerstvu s Gradom Porečom-Parenzo, Sportskom zajednicom Grada Poreča te Valamarom ova manifestacija svake godine gradi svoju vjernu publiku.
Predsjednik Istarskog HSU-a Enzo Crnobori govorio je na Rovinj FM-u o učincima novog zakona o mirovinama koji je stupio na snagu 1. srpnja, ali i o aktualnim aktivnostima stranke na lokalnoj razini.
Nacionalnu naknadu za starije osobe dobit će 18 998 korisnika (80,40 % žena i 19,60 % muškaraca), za što je osigurano 2.925.153,65 eura iz Državnog proračuna.
Kako bi se povećala sigurnost u cestovnom prometu, Postaja prometne policije Pula-Pola će u četvrtak, 16. listopada od 6.30 do 12.30 sati provesti preventivno-represivnu prometnu akciju.
Prosječni mjesečni trošak naknada plaća za vrijeme privremene nesposobnosti za rad na teret HZZO-a iznosi 20 milijuna eura, a u 2024. je izdvojeno je više od 220 milijuna eura.
U nedjelju, 12. listopada 2025. godine, održan je 9. po redu, nezaboravni i najuspješniji do sada Obiteljski dan Općine Medulin, kao prava proslava duha zajedništva, empatije, ljudskosti i topline te najljepše moguće, pravo obiteljsko druženje!
Smotra, koja svake godine privlači sve veći broj posjetitelja i sudionika, prilika je za druženje, razmjenu iskustava i promociju očuvanja ove autohtone pasmine.
U Ližnjanu je započelo rušenje 15 bespravno izgrađenih kuća, čime je Državni inspektorat nastavio veliku akciju uklanjanja nelegalnih objekata u južnoj Istri, koja obuhvaća i Šišan te Valturu.