Sudar u asteroidnom pojasu: Kako preživjeti tisuće hiperubrzanih hipersoničnih metaka?
Što mislite da će se dogoditi pri sudaru dvije galaktike, dva zvjezdana grada, od koji svaka ima par stotina milijardi zvijezda, još više planeta, asteroida, kometa..?
Moderna prometala (automobili) na našim cestama već dva ili čak i tri desetljeća opremljena raznolikim aktivnim i pasivnim sustavima zaštite vozila, a posebice putnika u njima. Primjerice udar do 5km/h ne bi trebao ostaviti nikakav trag na dijelovima limarije i branika, izuzev boje drugog vozila na našem.
Negdje do 60km/h kabina vozila i putnici u njoj sigurni su od deformacije odnosno ozljeda. Jasno uz uvjet da koristimo sigurnosni pojas koji posredno omogućava aktivaciju elektrokemijskih “eksploziva, zračnih jastuka, zračnih zavjesica i mnoštva drugih elemenata kojih u normalnoj vožnji nismo niti svijesni da ih vozilo ima.
Sudar pri brzini od 200km/h ili više jednostavno je preveliki zbroj mase i brzine što u konačnici rezultira fatalnim ishodom.
Naše su ceste ponekad preopterećene brojem vozila, oštećenjima, neadekvatnim voznim podlogama što znatno povećava mogućnosti neželjenih ishoda, slijetanja van ceste, sudara.. Ipak, i tu postoje vozači s dozvolom za upravljanje vozilima, prometna pravila, no nije svugdje tako.
Što kada svijesno krenemo na put nebeskim cestama. Recimo pošaljemo robota, u daljnjoj budućnosti i ljude, na put daleko iza Marsove orbite, prema Jupiteru, Saturni… zvijezdama?
E tu negdje između Marsa i Jupitera nalazi se prava streljana. Milijarde (da, milijarde!) malih nebeskih tijela kreću se kaotičnim putanjama, na dionici puta koja mjeri nekoliko stotina milijuna kilometara!
Marino Tumpić
Većinu njih nije moguće uočiti iz prihvatljive daljine. Stvar se pogoršava saznanjem da nam za putovanje tim dijelom Sunčeva sustava treba minimalna brzina od preko 40.000km/h! Još je gore što se tijela u asteroidnom pojasu kreću brzinama od nekoliko desetaka tisuća kilometara pa I preko sto tisuća kilometara na sat.
Udar u zrnce pijeska pri brzini skupnoj brzini od 150.000km/h rezultira energijom naspram koje su brzina/energija metka daleko bezazlenije od nevinog bacanja igracke djeteta u kolicima. Dakle na cestovnoj streljani Sunčeva sustava trebao bi biti “opći pokolj”.
Ipak naše letjelice uspijevaju proći neoštećene kroz to smrtonosno okružje, a nemaju nikakovu zaštitu za takav direktan sudar! Kako im to uspijeva?
Citirati ću dijelomično Aleksandra Zorkića koji je u jednom tekstu o tim problemima ovako predstavio stvar.
“Teško je to opisati, ali predstavite si stvar ovako; Stavite jedno zrno pijeska na cestu, ono nam predstavlja asteroid dimenzija planine Učka. Udaljite se jedan kilometar od njega pa stavite na zemlju drugo zrno pijeska i dobili ste srazmerno umanjenu veličinu asteroida i udaljenosti između njih. Asteroidni pojas nema homogenu gustoću, negde ih ima više negdje manje.
Marino Tumpić
U toj je omjeru naš svemirski brod samo mikroskopska tvorevina. Shvaćate zar ne!? Iako je sve prepuno svega radi se o nepreglednim prostranstvima u kojima nema ničega! Rezultanta je kako je znatno teže pogoditi asteroid nego ga izbjeći! Naravno, ovo ne znači da planeri misija sasvim zanemaruju asteroide i njihove putanje, samo se ne opterećuju puno s njima jer je vjerovatnoća sudara minimalna. Otprilike jedan prema milijardu, ili nešto i manje.''
U nama realnom svijetu znatno je realnije očekivati kako ćemo tri puta dobiti glavni zgoditak na lotu nego što će se robotička letjelica na putu prema plinovitim divovima ili međuzvjezdanom prostor sudariti s nekim od asteroida u asteroidnom pojasu!
Što mislite da će se dogoditi pri sudaru dvije galaktike, dva zvjezdana grada, od koji svaka ima par stotina milijardi zvijezda, još više planeta, asteroida, kometa..?
Unatoč tehničkim problemima i brojnim nesrećama ove sezone, Alex Šćulac završio je sezonu na 8. mjestu ukupnog poretka Centralnoeuropskog prvenstva u klasi DD2.
Muškarca se sumnjiči da je u razdoblju od 24. lipnja do 14. srpnja, nakon prestanka radnog odnosa dostavljača, protupravno prisvojio karticu za točenje goriva te ju je koristio u privatne svrhe.
Trodnevna manifestacija vraća se u veliki šator, s puno izlagača maslinovog ulja i ostalih autentičnih proizvoda Istre, s pregršt gastronomskih, zabavnih i edukativnih sadržaja.
"Valamar je najveći ulagač u hrvatski turizam s ciljem da naši objekti, usluge i proizvodi stvaraju destinacije u kojima se podjednako dobro osjećaju i gosti i lokalno stanovništvo“, izjavila je Tea Pestotnik Prebeg, direktorica Sektora kvalitete i održivosti u Valamaru.
Za večeras postoje ozbiljne šanse za pojavu aurore kakvu nismo imali prilike vidjeti iz naših krajeva. Garancije nema, ali propustiti izglednu priliku nije opcija!
"Ne bi bilo pravedno penalizirati građane samo zbog dobi, posebice ako uzmemo u obzir i činjenicu da je jako mali postotak građana koji su u svojim dvadesetima već kreditno sposobni. Stoga im je potrebno omogućiti da i u kasnijim godinama ostvare pravo na svoju prvu nekretninu."
Općina već planira i taj korak — kupnju još jednog električnog vozila, kako bi još više starijih sumještana moglo svakodnevno računati na pomoć i sigurnost koje ova inicijativa donosi.
Paus je na aktualnom prijepodnevu u Saboru upozorio na porast dolazaka stranih tartufara koji, kako je naveo, devastiraju šume, koriste zabranjene alate, krijumčare tartufe i ugrožavaju sigurnost lokalnog stanovništva.
Nakon konferencije „Istra 5.0 – Budućnost istarskog gospodarstva u digitalnoj i zelenoj tranziciji“ održane prošlog tjedna u Poreču usvojeni su zaključci koji će usmjeriti daljnje korake digitalne i zelene tranzicije u regiji.
Program obilježavanja u Puli počinje 18. studenoga polaganjem vijenaca kod Centralnog križa na Gradskom groblju u 10:00 te u 10:20 u Parku Franje Josipa I.
U Vodnjanu, od 14. do 16. studenoga 2025., održava se OIL LAB by chef Robert Perić & gosti – gastronomski laboratorij koji spaja kulinarstvo, znanost i istarski terroir. Kroz praktične upute i vođeno kušanje upoznaju se različiti karakteri i profili ulja.
Preporuke kod izuzetno loše kvalitete zraka su izbjagavanje boravka i tjelovježbe na otvorenom za osjetljive skupine, nošenje maski te zatvaranje prozora.
Na svečanosti dodjele donacija i stipendija predstavljeni su neki od vrijednih programa koje je Zaklada podržala u ovom ciklusu, a nastupio je i stipendist Zaklade, pijanist Matija Kranjčić.