ZAKONSKA OBAVEZA, ALI NE I PRAKSA Sve više trgovina odbija povrat staklene ambalaže, građani bijesni!
Na nepravilnosti je ponovno upozorila Platforma Halo, inspektre, koja je i ranije izvještavala o nepoštivanju pravila od strane trgovačkih lanaca poput Tommyja, Lidla, Spara i KTC-a.
Iako su zakonske odredbe vrlo jasne, sve više potrošača diljem Hrvatske ovih dana svjedoči neugodnom iskustvu – trgovine odbijaju preuzimati povratnu ambalažu, osobito onu staklenu.
Nakon brojnih dojava građana, ali i terenskih provjera, sve je više dokaza o kršenju propisa koje trgovcima nalažu obvezu otkupa ambalaže, bez iznimke.
Na ovaj problem sustavno upozorava i Platforma „Halo, inspektore“, koja posljednja tri mjeseca zaprima brojne pritužbe građana i prati stanje na terenu.
Građani diljem Hrvatske javljaju kako u velikom broju trgovina ne mogu predati plastičnu, aluminijsku ili staklenu ambalažu s povratnom naknadom.
19:15Prije 180 d25.06.2025
Na nepravilnosti je ponovno upozorila Platforma Halo, inspektre, koja je i ranije izvještavala o nepoštivanju pravila od strane trgovačkih lanaca poput Tommyja, Lidla, Spara i KTC-a.
Trgovci se pravdaju "tehničkim problemima", a mnogi navode da ovlašteni sakupljači odbijaju preuzimati staklo – čime i sami dovode kupce u nezavidan položaj.
Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (FZOEU), nadležan za funkcioniranje sustava povratne naknade, još je prošlog tjedna naglasio kako sustav radi i dalje te da je, unatoč privremenim poteškoćama kod jednog obrađivača, osigurana alternativna tvrtka koja preuzima staklenu ambalažu.
„Sustav i dalje funkcionira,“ poručili su iz Fonda, pojašnjavajući kako su zbog novih sigurnosnih uvjeta nakon ranijih požara u pogonima, neki obrađivači u fazi prilagodbe. No, to nije izgovor za trgovce – jer zakonska obveza jasno stoji.
U novom odgovoru FZOEU bez oklijevanja potvrđuje: svi trgovci čiji prodajni prostori imaju više od 200 kvadrata moraju zaprimati povratnu ambalažu – i to tijekom cijelog radnog vremena.
Ako automati (tzv. RVM uređaji) ne rade, trgovac mora ambalažu preuzeti ručno i isplatiti povratnu naknadu u gotovini – bez uvjetovanja kupnje, bonova, niti zamjene za robu.
Građani, inzistirajte na svojim pravima!
Zakon predviđa i maksimalan dnevni broj prihvata – 80 komada ambalaže po potrošaču – ali trgovac smije preuzeti i više, ako to odluči. Posebno je naglašeno da ni pod kojim uvjetima nije dozvoljeno uvjetovati isplatu naknade kupovinom u trgovini.
Unatoč tome, u praksi se događa suprotno. Sve je više prijava o tome kako pojedini trgovački centri ne primaju ambalažu, odbijaju preuzimanje ako automat nije u funkciji, ili zahtijevaju da se iznos povratne naknade iskoristi isključivo za kupovinu unutar njihove trgovine – što je izravno kršenje zakona.
Stoga iz Fonda ponovno apeliraju na sve građane da inzistiraju na svojim pravima. Povratna naknada je naplaćena prilikom kupnje proizvoda i mora biti vraćena potrošaču na zakonit način.
Svi slučajevi kršenja mogu se prijaviti putem Facebook stranice Halo, inspektre, putem e-maila, komentara ili direktne poruke.
Jedno je vozilo jutros u ranim satima sletjelo s ceste na Partizanskom putu kod industrijske zone u Galižani, a na mjesto nesreće intervenirale su hitne službe i policija.
Program stipendiranja provodi se u suradnji s pravnim i fizičkim osobama registriranim za obavljanje ugostiteljske djelatnosti, uključujući hotele, kampove, restorane, barove, catering objekte, hostele i turističke agencije...
Digitalne prijevare su stvarne i sve učestalije, a ova platforma donosi konkretne savjete, primjere iz stvarnog života i edukativne video materijale koji potrošačima pomažu da ostanu sigurni u digitalnom svijetu.
"Vjeru u sustav, kada su nas već iznevjerili ministar, njegovi savjetnici, predstavnici ministarstva, krovne organizacije osoba s invaliditetom i pravobranitelj, vratila nam je tek odluka Ustavnog suda."
„Naravno da je poskupljenje utjecalo na izbor prilikom kupovine. Hrana je najviše poskupjela – hrana, hrana i opet hrana“, kaže Mara Manić, ističući da redovito prati podatke o inflaciji te smatra da je država odgovorna za rast cijena.
Autori makete su Ivan Capan i Igor Kozlina, diplomirani inženjeri arhitekture, uz stručnu podršku Gradske uprave Grada, Muzeja Lapidarij te Upravnog odjela za kulturu i zavičajnost Istarske županije.
Osim što je iznimno ukusan, bakalar je i vrlo zdrav. Bogat je omega-3 masnim kiselinama, izvrstan je izvor proteina, minerala i vitamina, a pritom sadrži vrlo niske razine štetnih masnoća.
Mali projekti usmjereni su na rješavanje konkretnih potreba lokalnih zajednica, a provode ih skupine građana okupljene kroz udruge, ustanove ili mjesne odbore.
Govoreći o razvojnim pokazateljima, Miletić je istaknuo da Istarska županija prednjači po broju gospodarstvenika u odnosu na broj stanovnika, ima povoljan omjer radnika i umirovljenika, bilježi pad nezaposlenosti, pozitivne demografske trendove te snažne turističke rezultate.
Očuvanje Paluda ne ovisi samo o stručnjacima, već i o posjetiteljima. Korištenjem aplikacije za posjetitelje možete bolje upoznati ovo vrijedno područje i njegove stanovnike.