Iako su zakonske odredbe vrlo jasne, sve više potrošača diljem Hrvatske ovih dana svjedoči neugodnom iskustvu – trgovine odbijaju preuzimati povratnu ambalažu, osobito onu staklenu.
Nakon brojnih dojava građana, ali i terenskih provjera, sve je više dokaza o kršenju propisa koje trgovcima nalažu obvezu otkupa ambalaže, bez iznimke.
Na nepravilnosti je ponovno upozorila Platforma Halo, inspektre, koja je i ranije izvještavala o nepoštivanju pravila od strane trgovačkih lanaca poput Tommyja, Lidla, Spara i KTC-a.
Trgovci se pravdaju "tehničkim problemima", a mnogi navode da ovlašteni sakupljači odbijaju preuzimati staklo – čime i sami dovode kupce u nezavidan položaj.
Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (FZOEU), nadležan za funkcioniranje sustava povratne naknade, još je prošlog tjedna naglasio kako sustav radi i dalje te da je, unatoč privremenim poteškoćama kod jednog obrađivača, osigurana alternativna tvrtka koja preuzima staklenu ambalažu.
„Sustav i dalje funkcionira,“ poručili su iz Fonda, pojašnjavajući kako su zbog novih sigurnosnih uvjeta nakon ranijih požara u pogonima, neki obrađivači u fazi prilagodbe. No, to nije izgovor za trgovce – jer zakonska obveza jasno stoji.
U novom odgovoru FZOEU bez oklijevanja potvrđuje: svi trgovci čiji prodajni prostori imaju više od 200 kvadrata moraju zaprimati povratnu ambalažu – i to tijekom cijelog radnog vremena.
Ako automati (tzv. RVM uređaji) ne rade, trgovac mora ambalažu preuzeti ručno i isplatiti povratnu naknadu u gotovini – bez uvjetovanja kupnje, bonova, niti zamjene za robu.
Građani, inzistirajte na svojim pravima!
Zakon predviđa i maksimalan dnevni broj prihvata – 80 komada ambalaže po potrošaču – ali trgovac smije preuzeti i više, ako to odluči. Posebno je naglašeno da ni pod kojim uvjetima nije dozvoljeno uvjetovati isplatu naknade kupovinom u trgovini.
Unatoč tome, u praksi se događa suprotno. Sve je više prijava o tome kako pojedini trgovački centri ne primaju ambalažu, odbijaju preuzimanje ako automat nije u funkciji, ili zahtijevaju da se iznos povratne naknade iskoristi isključivo za kupovinu unutar njihove trgovine – što je izravno kršenje zakona.
Stoga iz Fonda ponovno apeliraju na sve građane da inzistiraju na svojim pravima. Povratna naknada je naplaćena prilikom kupnje proizvoda i mora biti vraćena potrošaču na zakonit način.
Svi slučajevi kršenja mogu se prijaviti putem Facebook stranice Halo, inspektre, putem e-maila, komentara ili direktne poruke.