U Puli predstavljena knjiga 'Ne možeš ti to. Koliko self-helpa čovjek može podnijeti?'
U ozračju pomaknutog, humorom i ironijom obojenog pogleda uglednog znanstvenika na sveprisutni fenomen današnjice, bio je i veliki finale večeri u kojem je Pletenac održao polusatni koncert: svirao je i pjevao pjesme Nicka Cavea na – kajkavskom.
Tomislav Pletenac, teoretičar i kulturni antropolog, s knjigom „Ne možeš ti to. Koliko self-helpa čovjek može podnijeti? (Ljevak), koja je nastala u koautorstvu s književnikom, prevoditeljem i političkim analitičarom Borisom Perićem, bio je gost prvog ovogodišnjeg izdanja programa Nova knjiga među krošnjama.
Program je održan sinoć, u srijedu 26. veljače, u do gotovo posljednjeg centimetra ispunjenom pulskom Klubu-knjižari Giardini 2, a bio je to još jedan uspješan, zanimljiv i poticajan program pod okriljem ovogodišnje klupske teme Strahovi današnjice. Ovaj put u središtu je bila, kako je to naglasila Helena Vodopija, voditeljica programa i Kluba-knjižare Giardini 2, „knjiga performans o self- helpu“.
„Klub u klubu svojevrsni je eksperiment koji nije ni predstavljanje knjige, ni okrugli stol, ni predavanje, ali niti samo čitalački klub – ovaj format zamišljen je kao miješana forma koja promovira višeglasje i problematizira ustaljene obrasce mišljenja“, sažela je suštinu programa Helena Vodopija.
U ozračju pomaknutog, humorom i ironijom obojenog pogleda uglednog znanstvenika na sveprisutni fenomen današnjice, bio je i veliki finale večeri u kojem je Pletenac održao polusatni koncert: svirao je i pjevao pjesme Nicka Cavea na – kajkavskom. Hitovi karizmatične ikone rocka “Into my Arms”, “Where The Wild Roses Grow”, “The Ship Song”, “Henry Lee” i “Rainy Night in Soho” postale su pjesme “Vu ruke moje”, “Tam gde divlje rojže rasteju”, “Imbra Zbelavski” i “Dežđ v noči Črnomerca”...
Publika je guštala, a atmosfera je bila vrlo blizu dokolice. A, upravo je „apsolutna pohvala dokolice“, prema riječima Tomislava Pletenca osnovna poruka, njegove i Perićeve knjige „Ne možeš ti to“, koja je nastala kao „igra asocijacija koja traje“, budući da je „dokolica jedina etika i estetika koja nam je ostala.“
„Ova knjiga jedan je od rijetkih primjera kako prevesti filozofiju na jezik razumljiv i blizak i onima koji se nisu znanstveno bavili fenomenom self-helpa, a da se pri tome ne upadne u zamku površnosti i praznih metafora. Filozofska genealogija self-helpa upakirana je u nevjerojatno široki inventar referenci i inovativnih i humorističnih doskočica iz područja pop-kulture i književnosti, a odlikuje ju forma koja je neka vrsta mimeze logike self-helpa s ironijskim, subverzivnim pomakom.
Tu dolazimo do “blještavog celofana” u koji je umotan sadržaj self-helpa“, istaknula je uvodno Helena Vodopija i razgovor otvorila pitanjem: „Što zapravo čini “estetiku neuspjeha”, jedan od ključnih pojmova vaše analize poimanja fenomena self-helpa, i kako je ta estetika koja u prošlosti vezivana uz subverzivne pokrete avangarde u umjetnosti i punku, na neki način došla do mainstreama?“
Foto: Borna Černe
„Dobrih pedeset godina živimo u svijetu u kojem je neuspjeh zapravo sudbina. Bombardirani smo raznovrsnim idealima, koje ne žive čak ni oni – celebrityji - koji ih promoviraju. Temeljni osjećaj današnjeg čovjeka je neuspjeh. I dok je u moderni neuspjeh bio čak i poželjan pa i poticajan, od kraja 1970-ih i početka 1980-ih dolazimo u prostor sveopće individualizacije u kojoj vrijedi ona: 'ja sam kriv za sve'.
Najužasnije u cijeloj toj priči je da se krivica seli i na bolest i dovodi čovjeka u poziciju sramote pred bolešću. Stvorila se izvitoperena paradoksalne estetika neuspjehu koji svi živimo, koju si ne želimo priznati i stvaramo si različite obrambene mehanizme. Jedan od tih obrambenih mehanizama je onaj kao u pjesmi Vojka V „neko me sabotira“, jer ako nisu masoni, onda su krivi luminati, sionski mudraci...Popis je dug.
Tu pokušavamo pronaći krivnju, jer društvo više ne omogućava ono što je omogućavalo nekada, a to je - zdravlje, obrazovanje i sigurnost. Za to se na kraju krajeva i plaća porez“, kazao je Pletenac i istaknuo da se kao upravo odgovor na misterij dobrog života pojavljuje self-help.
Na pitanje vezano uz fenomen “prekvalifikacije proletera u poduzetnike” o čemu također govori u knjizi, Pletenac je rekao: „Radniku nikad nije bilo dobro, a sada mu je najgore“. Podsjetivši na genezu pojma „novih bogataša“ čiji korijeni sežu u doba drugog premijerskog mandata Margaret Thatcher u Velikoj Britaniji, ukazao je na „diskurs poduzetnika individualca koji je odgovoran za svoju sudbinu.
U tom modelu svatko se osjećao poduzetnikom, što je nemoguće.“ Priču je potkrijepio primjerom antropološke studije vladavine straha na Wall Streetu koja dokazuje da strah prati piramidu bogaćenja i na vrhu je najsnažniji, jer, naglasio je Pletenac „Nitko ne razumije sustav u kojem djeluje. To nas je koštalo i klimatskih promjena, jer nismo razumjeli važne odnose u prirodi. Ušli smo u hiperobjekte i ponašamo se u njima kao kokoši bez glave koje ne znaju zašto čine to što čine, ali ipak to čine jer im to daje nekakvu sigurnost“.
Foto: Borna Černe
Govoreći o „pandemiji fantazme“, Pletenac je kazao da „Fašizam i nacizam nastaju kada te fantazme nastojimo ostvariti, a to prerasta primjerice u vladavinu Trumpa. Za njega su glasali najsiromašniji da bi ostvarili svoje fantazme.“
Na pitanje zašto u self-helpu nikada nema humora, Pletenac kaže: „Humor nikad nije drag sustavima, on je sam po sebi i kritika“. Humor u knjizi „Ne možeš ti to“ označio je nekom vrstom izrugivanja, ponajviše samoizrugujućeg, galgenhumora (humora s vješala).
„Ova knjiga nema veze sa self-helpom i ima najviše veze s nama samima. Self-help ne moramo nikad čitati ali od njega je nemoguće pobjeći“, zaključio je Pletenac i objasnio da u svijetu sapunice u kojem živimo neizvjesnost stvara strah, on rađa potrebu za sigurnošću i tu se pojavljuje self-help.
„Prostor i vrijeme su iskorišteni, jedini mogući resurs je ljudska kreativnost, kazao je Pletenac i na pitanje Helene Vodopija: je li dokolica postala jedino mjesto slobode?, odgovorio: „Ne. To pokazuju studenti u Beogradu i Novom Sadu. Oni pokazuju da tih mjesta ima još i da je moguća sinergija sloboda“.
Uz citat iz knjige „Nema slobode u slobodi“, naglasio je da sloboda nije nikad sloboda 'od', ona mora biti sloboda 'za'“ i kazao: „Sloboda nije stanje, ona služi nečemu. Želim biti slobodan da nešto napravim.“
Tomislav Pletenac (Varaždin, 1967) je teoretičar i kulturni antropolog. Primarni istraživački interes su mu postkolonijalna teorija, postsocijalizam, popularna kultura, kulturna trauma i teorijska psihoanaliza. Do 2022. radi na Odsjeku za etnologiju i kulturnu antropologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu, a od 2022. zaposlen je na Akademiji likovnih umjetnosti.
Objavljuje redovno znanstvene članke u znanstvenoj periodici. U koautorstvu s prevoditeljem i književnikom Borisom Perićem napisao je knjige: Fantastična bića Istre i Kvarnera, Zemlja iza šume, Ne možeš ti to, Priručnik za ekstremiste, Hrvatski politički bestijarij. Samostalna mu je knjiga Kako Zagreb izranja iz sna – stvaranje postsocijalističkog grada.
Umaški policajci su 26. veljače oko 12.30 na području Oprtlja zaustavili automobil, bosanskohercegovačkih registracijskih oznaka, kojim je upravljao 21-godišnji bosanskohercegovački državljanin, a u vozilu se nalazilo i šest stranih državljana.
"Općenito zaoštravanje uvjeta i trgovinskih odnosa nije nešto što je poželjno. Mislim da to može donijeti štetu zapravo svima", zaključio je ministar Marko Primorac.
Ispred Demokrata Istre Serđo Popović objavljuje kandidaturu za načelnika Općine Vrsar. U kandidaturi ga podržavaju i stranke Socijaldemokrati, HSS i Stranka umirovljenika.
Tijekom tri dana festivala najmlađi posjetitelji će moći uživati u kazališnim predstavama, filmskim projekcijama, kreativnim radionicama i zabavnim programima.