Na 29. Danima Antuna Šoljana u Rovinju gostovao Nebojša Slijepčević
Nebojša Slijepčević i članovi Novog vodnjanskog filmskog vala označili su bogat i zanimljiv jučerašnji nastavak 29. Dana Antuna Šoljana, trodnevne kulturno-znanstvene manifestacije koja u organizaciji Pučkog otvorenog učilišta Grada Rovinja – Rovigno i Društva Hrvatskih književnika traje još danas.
Nebojša Slijepčević i članovi Novog vodnjanskog filmskog vala označili su bogat i zanimljiv jučerašnji nastavak 29. Dana Antuna Šoljana, trodnevne kulturno-znanstvene manifestacije koja u organizaciji Pučkog otvorenog učilišta Grada Rovinja – Rovigno i Društva Hrvatskih književnika traje još danas.
Jutros je položen vijenac kod spomen-ploče na kući Antuna Šoljana, a potom je u rovinjskom Multimedijalnom centru počeo književno-znanstveni kolokvij na temu „Hrvatska književnost 1990.- 2025. Žanrovi, kritika, kontekst“, a na programu su izlaganja brojnih teoretičara književnosti pod vodstvom Matije Štahana.
Književni susret s Miljenkom Jergovićem, nagrađivanim književnikom, novinarom i publicistom, održan sinoć pred brojnom publikom u rovinjskom Multimedijalnom centru, bio je programski vrhunac prvog dana 29. Dana Antuna Šoljana, kulturno-znanstvenog skupa koji se održava u Rovinju do subote.
Dani Antuna Šoljana u svom 29. izdanju, koje se održava u Rovinju od 24. do 26. travnja u organizaciji Pučkog otvorenog učilišta Grada Rovinja i Društva hrvatskih književnika, u tri će dana ponuditi kulturnoj publici niz znanstvenih, književnih i glazbenih događanja, filmskih projekcija i dr.
18:31Prije 263 d08.04.2025
U završnici ovogodišnjih 29. Dana Antuna Šoljana večeras će s početkom u 20 sati biti održan koncert zagrebačke kantautorice Sare Renar u Kazalištu “Antonio Gandusio”.
Sinoć je nagrađivani redatelj Nebojša Slijepčević bio gost filmskog programa u kinu “Antonio Gandusio”. Uvodno su prikazana dva njegova filma - dugometražni dokumentarac „Gangster te voli“ (2013.) i svjetskim nagradama ovjenčani igrani kratkometražni film „Čovjek koji nije mogao šutjeti“ (2024.) koji je nominiran za nagradu Oscar, dobitnik Zlatne palme u Cannesu te nagrade Europske filmske akademije.
Nakon projekcija su vrlo zanimljiv i dinamičan razgovor sa Slijepčevićem vodili filmolozi Tomislav Brlek i Višnja Pentić, a riječi dobrodošlice izrekla je Dubravka Svetličić, ravnateljica rovinjskog Pučkog otvorenog učilišta.
Foto: Damir Družetić
Razgovor s redateljem svjetskih umjetničkih referenci, a koji je ove godine član žirija Filmskog festivala u Cannesu, Višnja Pentić otvorila je pitanjem o njegovom ulasku u igrani film, a koji se Slijepčeviću s „Čovjekom koji nije mogao šutjeti“, uz veliki svjetski uspjeh, dogodio nakon dugogodišnjeg bavljenja dokumentarcima i drugim filmskim formama.
„Oduvijek sam priželjkivao napraviti kratki film koji ima i dramaturšku i režijsku kompaktnost i mislim da ovaj film to na kraju ima. To je gotovo aristotelovski ideal jedinstva, mjesta, vremena i radnje, ali to je situacija koja dopušta da se poštuje to jedinstvo i koja se odigrala u stvarnosti.
Događaj za koji treba 14 minuta, nudio je tu prirodnu dramaturgiju i zapravo se savršeno uklopio u formu kratkog filma. Sama stvarnost je ovdje nudila jako puno detalja i u alegorijskom smislu: naprimjer dva tunela i stanica u Štrpcima, sve to izgleda stvarno tako.
Kada to gledaš u filmu misliš da je u pitanju teška scenaristička ruka koja nam je ostavila snažnu simboliku, ali to je stvarnost. Simboliku nudi i sam vlak koji je kao mjesto klaustrofobičan, zatvoren... Sve kao da je zvalo da to bude kratki film“, kazao je Slijepčević.
Naglasio je i da je posebno bitno imati mjeru i dodao da se tijekom rada na filmu - koji nema ni glazbu - sve stišavalo i u scenarističkom i režijskom smislu te je „Čovjek koji nije mogao šutjeti“ rezultat svega toga.
Foto: Damir Družetić
„Mislim da se film trenira, a ne - uči. U tome je sličan sportu. Dobra priprema ti omogućuje da improviziraš na setu. S jedne strane si spreman reagirati na situaciju, ali s druge strane imaš neke svoje postavke od kojih ne bi odustao. To je izazov koji se uči“, komentirao je Slijepčević pitanje Tomislava Brleka o stavu da se redatelj uvijek mora prilagođavati situaciji.
Vrlo je zorno, na primjeru „Gangstera“ opisao put od ideje do realizacije filma, a u ovom dugometražnom dokumentarcu na temu dogovorenih brakova Slijepčević je bio je i redatelj i snimatelj. A, „put“ filma, u koji je preko tabua vezanog uz miješane brakove upetljan i Big Brother, krenuo je od nagrade na Sarajevo Film Festivalu, preko pronalaženja prve ideje u Zagrebu i predstavljanja njene (pre)kratke razrade na Festivalu u Solunu, sve do Imotskog i prvog susreta s Nedjeljkom Babićem – Gangsterom gdje se „sve počelo odmah događati i prvi kadrovi iz filma snimljeni su već prvi dan.“
„Odmah je bilo jasno da je Nedjeljko kao filmski lik jak i da ga kamera voli, a čekanje prave junakinje Maje trajalo je dvije godine“, kazao je Slijepčević. Govoreći o tankoj granici između smijanja i ismijavanja kazao je da je pitanje: Gdje se ljudi smiju?- bitno etičko pitanje svakog dokumentarnog filma. „Pitanje namjere je ključno pitanje koje svaki autor treba poštovati“, tvrdi Slijepčević.
Govorio je i kako ga je snimatelj i montažer Andrija Zafranović s kojim je radio na filmu „Gangster te voli“ oslobodio robovanja od predmetne stvarnosti što je važno u dokumentarnom filmu i naučio ga kako raditi istinit film koji nije nužno faktički točan.
Foto: Damir Družetić
O svom novom projektu, igranom filmu prema romanu „Črna mati zemla“ Kristiana Novaka, kazao je da očekuje da će, s obzirom na okolnosti, raditi u europskim uvjetima, a to ga ohrabruje da će napraviti dobar film. Smatra i da je „samoubilačka misija“ taj roman prenijeti na film. U središtu je emotivna priča o vršnjačkom nasilju, a tu temu Slijepčević shvaća i vrlo osobno jer je i sam bio žrtva nasilja kao osnovnoškolac, a sada je roditelj sina koji ide u Osnovu školu. „Sve ovo vidim kao redateljski i scenaristički izazov“, zaključio je.
Treba istaknuti i da je jedna od posebnosti Dana Antuna Šoljana i nova filmska produkcija, kao i razvoj nove publike. Bilo je to vidljivo i u petak ujutro u Kazalištu “Antonio Gandusio” na susretu članova Novog vodnjanskog filmskog vala i učenika srednjih škola. Publika je mogla vidjeti nagrađeni film „Šoljan u Rovinju“, koji su rovinjski srednjoškolci snimili prošle godine na Šoljanovim danima pod mentorstvom Marina Morosina i Erica Ušića, te novi film „5 sekundi“ koji je nastao na radionici održanoj u ožujku ove godine pod mentorstvom Erica Ušića, Michelea Bulešića, Marina i Tea Morosina iz Vodnjana. Razgovaralo se o filmskoj produkciji i festivalu VFFUFFF (Vodnjan film festival u Fažani film festival).
U današnjoj završnici 29. Dana Antuna Šoljana u središtu je književno-znanstveni kolokvij na temu „Hrvatska književnost 1990.- 2025. Žanrovi, kritika, kontekst“ u MMC-u. Na programu su stručna izlaganja: Jakob Filić „U potrazi za goranovskom poetikom - analiza pobjedničkih rukopisa Gorana za mlade pjesnike unazad 10 godina“, Sven Kezele „Jure Kaštelan u svjetlu suvremenih poetika“, Luka Rovčanić „Novi pogled na stvarnosnu poetiku“, Ema Botica „Čitamo li knjige koje prevodimo za druge?
Prijevodi hrvatske suvremene književnosti i domaća recepcija“, Gloria Lujanović „Hrvatska književnost u BiH: Svoji među našima“, Matija Štahan „Transnacionalno i postjugoslavensko“, Luka Tripalo „Hrvatske pjesničke antologije kao problem žanra“ i Antun Pavešković „Propast kanona i trijumf pseudokritike“.
Večeras će na koncertu zatvaranja 29. Dana Antuna Šoljana u Kazalištu „Gandusio“ s početkom u 20 sati, uz Saru Renar (vokal, gitara, sampleovi), nastupiti Dimitrije Simović (bas, gitara), Marko Lucijan Hraščanec (klavijature, saksofon), Igor Pavlica (truba) i Vedran Peternel (oblikovanje zvuka).
Književna i kulturološka manifestacija Dani Antuna Šoljana organizira se od 1996. godine u spomen Antunu Šoljanu (1932. – 1993.), pjesniku, pripovjedaču, dramatičaru, esejistu, kritičaru i prevoditelju te jednom od najsvestranijih i najprevođenijih hrvatskih pisaca druge polovice 20. stoljeća, koji je veliki dio života proveo u Rovinju i često ga spominje u svojim literarnim djelima.
Autor vizualnog identiteta 29. Dana Antuna Šoljana je likovni umjetnik Danijel Žeželj, čiji su plakati dugo godina zaštitni znak manifestacije. Pokrovitelji manifestacije su Ministarstvo kulture i medija, Istarska županija i Grad Rovinj-Rovigno.
Više informacija moguće je pronaći na web stranicama Pučkog otvorenog učilišta Grada Rovinja – Rovigno https://www.pour.hr.
Od velikih večernjih koncerata i cjelonoćne zabave do sve popularnijih dočeka u podne i gradova koji su se odlučili bez javnog slavlja – Istra i na prijelazu u 2026. godinu nudi raznolike modele ulaska u novu godinu, prilagođene različitim navikama, generacijama i očekivanjima.
U prvoj polovici 2025. godine prijave OpenAI-a odnosile su se na 74.559 pojedinačnih komada sadržaja, dok su 2024. godine 947 prijava obuhvaćale ukupno 3.252 datoteke.
Prilikom obnove vozne karte potrebno je predočiti osobnu iskaznicu i godišnju umirovljeničku kartu. Za izradu nove godišnje karte, uz osobnu iskaznicu potrebno je priložiti odrezak mirovine ili Rješenje o mirovini.
Kako navode iz inicijative Halo, inspektore, u jednom trgovačkom lancu zabilježen je primjer mariniranog mini pilećeg filea kojem je, prema objavljenoj fotografiji, promijenjen rok trajanja, iako je na originalnoj deklaraciji jasno označeno „upotrijebiti do“.
Petar Čulić hrvatski je gitarist, mentor i skladatelj. Upisao je Umjetničku akademiju Sveučilišta u Splitu u klasi prof. Gorana Listeša u kvoti „posebno nadareni“ prije završene srednje škole, a magistrirao je u srpnju 2008. godine.
Publiku ovog vikenda očekuju dvije hit komedije Scene 15+, koje su već igrane diljem Hrvatske i svugdje su naišle na iznimno dobar prijem publike, potvrđujući status pravih kazališnih hitova.