Povratak tradicionalne rovinjske izložbe na otvorenom Grisia oduševio je ove nedjelje sve posjetitelje, a posebno je uzbudljivo bilo na samom kraju manifestacije kada je održano proglašenje pobjednika.
Emocije nagrađenih umjetnika dale su posebnu čar ovom prekrasnom danu u Rovinju, a osmijeh 'od uha do uha' nije mogla sakriti dobitnica glavne nagrade - umjetnica Dragana Sapanjoš koja se predstavila radom "You can (not) redo".
Sapanjoš je osvojila otkupnu nagrada Grada Rovinja-Rovigno koja iznosi pet tisuća eura, a njen rad s kojim se predstavila na Grisiji ući će u fundus Muzeja Grada Rovinja-Rovigno. Nakon svečanog proglašenja pobjednika, poazgovarali smo s umjetnicom koja nije skidala osmijeh s lica.
"Rad je uprizoren u vidu performansa prvi put 2024. godine u bivšem rock klubu Uljanik. Bila mi je velika čast biti u tom prostoru. Za uprizorenje rada sam dobila suradnju koturaljkašica s Pattinaggia, koje se zovu 'Stare koke' te mješovitog zbora Cantus populi. Bez njih ne bi bilo moguće ostvariti rad", ispričala nam je umjetnica.
"Dugo mi je bio san ostvariti taj rad, ali je bila kompleksna realizacija. Rad će biti uprizoren i ove godine u europskoj prijestolnici kulture u Novoj Gorici u listopadu", najavila je Dragana.
IstraIN
Dodaje i kako joj je vrlo drago da je ušao u fundus Muzeja Grada Rovinja pobjedom na Grisiji.
"Umjetniku nagrada institucije uvijek znači jako puno, pogotovo ako je umjetnik žena! Nadam se da ću sudjelovati i iduće godine", poručila je nagrađena umjetnica, koja kaže kako ju je za prijavu motivirala kvaliteta žirija i nagrade same.
"Nisam jako sentimentalan tip osobe, i vjerojatno svu svoju sentimentalnost pretočim u svoj rad, ali ako 20 godina učiš, naravno da želiš biti nagrađen za to i želiš da te vrednuju ljudi iz struke", kaže Sapanjoš.
Na kraju je istaknula kako umjetnost nije hobi, već posao 0-24, koji zahtjeva punu pozornost, trud i rad, inspiraciju koja dolazi iz svakodnevice, politike, gospodarstva i svega što umjetnik vidi i doživi.
"Naslov You can (not) redo oblikuje se iz osobnog iskustva umjetnika koji ga pretvara u kolektivno iskustvo, kako bi ispričao svoju viziju suvremenosti i uloge koju zabava, u bilo kojem obliku, ima na nju.
Oštra kritika, na stvarnost prekrivenu zlatom, koju nam mediji nude samo da bi nas zabavili (pokušavajući nas tako spriječiti da mislimo). U kojoj, da bi se vozili na vrtuljku, moramo se naoružati kacigom kako se ne bismo ozlijedili prilikom pada; jer je on neizbježan.
Iskrivljena, izmišljena i deformirana stvarnost; ona naših vremena. Stvarnost koja nam je oduzela trodimenzionalnost, oduzimajući nam tako sposobnost djelovanja u prostor-vremenu.
Dvodimenzionalnost koju troši današnje društvo, s vremenom će oduzeti mogućnost suočavanja sa stvarnim situacijama koje su se stvorile u našem četverodimenzionalnom svijetu (uključujući vrijeme). You can (not) redo, prepoznaje ovaj problem i pokušava ga riješiti kroz umjetnički jezik.
Napunjen citatima koji su oblikovali današnju pop kulturu, koja svoje korijene vuče iz alternativne scene 90-ih i ranih 2000-tih, suočava se s našim mjerilima uz dozu apsurdne ironije. Pretjerujući i proširujući oblike koje poznajemo. Uostalom, ništa od onoga što vidimo i što nas oblikuje, nije nepoznato i/ili novo.
Ali postavljeno u tom dvodimenzionalnom formatu, u tom životu koji možemo držati na dlanu i isključiti kada nam je dosta; začara nas i odvlači od mjesta u kojem se nalazimo u vodi nas u san. Tuga i bijes koji proizlaze iz rada prolaze pored nas, jedva nas dodirujući poput nježnog milovanja koje nas dotakne prije buđenja", piše u opisu rada.
Biografija autorice
Dragana Sapanjoš (1979, Koper) maturirala je 1997. na Školi primijenjenih umjetnosti i dizajna u Puli. Godine 1998. seli se u Italiju gdje započinje studij slikarstva na Akademiji likovnih umjetnosti u Veneciji, a 2000. godine nastavlja studij na Akademiji likovnih umjetnosti Brera u Milanu, gdje 2004. godine diplomira s najvišom ocjenom (110/110 cum laude).
Tijekom profesionalne karijere dobitnica je više nagrada i stipendija te je sudjelovala u međunarodnim umjetničkim rezidencijama i edukacijskim programima, između kojih izdvajamo: Corso Superiore di Arti Visive Antonio Ratti, VIR Viafarini in Residence, ACACIA stipendija, Moroso Award for Contemporary Art, AIR Futura, XI. Trijenale hrvatskog kiparstva (Gliptoteka HAZU), Vulcano Extravaganza, Bocs Art.
Održala je gostujuća predavanja na Školi primijenjenih umjetnosti i dizajna u Puli, Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci, Accademia di Belle Arti di Brera u Milanu, Accademia di Belle Arti "G.B. Tiepolo" u Udinama, te Međunarodnoj arhitektonskoj radionici Bale-Valle (BVAW).
Trenutno je zaposlena kao asistentica na Univerzi na Primorskem, Pedagoška fakulteta, smjer Vizualne umetnosti in oblikovanje (VUO) u Kopru, gdje posljednje četiri godine radi na vođenju i izvedbama interdisciplinarnih radionica sa studentima i sudjeluje kao komentorica na osam završnih (baccalaureus) diplomskih radova.
Izlagala je na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu, surađujući s međunarodnim umjetnicima i kustosima. Paralelno s umjetničkom praksom, sudjelovala je u organizaciji kulturnih manifestacija i izložbi u javnim prostorima, te je bila članica kulturnog odbora Istarske županije.
Nakon što je do 2012. godine živjela i djelovala u Milanu, vraća se u Hrvatsku, Novigrad-Cittanova, gdje danas živi i kontinuirano razvija svoj umjetnički rad i istraživanje.
''Ukoliko želimo da nam se gljive vraćaju iz sezone u sezonu, moramo razmišljati dugoročno. Branje gljiva ne smije biti isključivo eksploatacija, već dio održivog suživota s prirodom'', rekao je Ružić
Ovogodišnji Dani bave se pitanjem kako umjetnost, kroz film, književnost ili jezik, može očuvati sjećanja, prenijeti iskustva i otvoriti prostor susreta različitih generacija.
Pročelnica je naglasila da su prostori uređeni, uključuju terapijski park, prostor za igru i šetnicu te pristup konjima, sve kako bi boravak djece bio što manje stresan i pružao adekvatnu podršku obiteljima.
Sudjelovanjem u ovom istraživanju pomažete boljem razumijevanju turističkih kretanja u Hrvatskoj, što je presudno za razvoj i unaprjeđenje turističkih politika, gospodarskih mjera i planiranja u turizmu.
Cilj savjetovanja je pružiti konkretne i detaljne informacije o mogućnostima financiranja putem financijskog instrumenta „Mikro zajam za rast i uključenost“, namijenjenog obrtnicima, poduzetnicima i ostalim prihvatljivim korisnicima.
Indigo Festival u Ljubljani je multimedijalni festival koji kroz suvremenu umjetnost, dizajn, filozofiju, književnost i glazbu promišlja goruća pitanja današnjice.
Ova čakavsko-duhovita priča o susedima, zemlji i granicama donosi prepoznatljive situacije iz stvarnog života – svađe oko kvadrata, dogovore koji se prenose s koljena na koljeno i pohlepu koja, na kraju, uvijek naiđe na neočekivanu prepreku – ljubav.