Istraživanje pokazuje: Hrvati sve bolje upravljaju financijama, ali inflacija i nesigurnost ostaju izazovi
Najveći dio mjesečnih sredstava i dalje odlazi na osnovne životne potrebe – najviše na hranu i piće, s prosječnim udjelom od 22% ukupnih mjesečnih troškova.
IstraIN
7 Lipanj 2025 I 15:12
Foto: PRESS
Građani Hrvatske sve bolje upravljaju vlastitim financijama. Čak 36% ispitanika očekuje poboljšanje financijske situacije u sljedećih godinu dana, a 32% smatra da im je sada bolje nego prije godinu dana, pokazuje novo istraživanje MasterIndex koje je za Mastercard provela agencija Improve u travnju ove godine.
Prosječna mjesečna raspoloživa sredstva građana narasla su na 1.154 eura – što je povećanje od 119 eura u odnosu na prethodnu godinu.
Istraživanje pokazuje da 80% ispitanika bilježi porast mjesečne potrošnje kućanstva zbog poremećaja na tržištu, kao što su energetska kriza i inflacija. Naglasimo da ih 31% navodi da je porast troškova znatno, a 48% nešto veći. Oko 16% ispitanika troši jednako kao i prije, a njih samo 5% ima manje troškove.
Najviše se troši na hranu i piće, a najčešći oblik štednje je kupovina na akcijama
Prema konkretnim procjenama samih ispitanika, Hrvati sada raspolažu s 1.154 eura mjesečno, što uključuje sve redovne i dodatne osobne prihode. Najviše sredstava imaju građani u dobi od 40 do 55 godina, dok mladi od 18 do 29 godina raspolažu s najmanje, prosječno 845 eura.
Gotovo petina ispitanika (19%) iz te skupine navodi kako nemaju nikakva osobna raspoloživa sredstva, oslanjajući se pritom na financijsku potporu obitelji ili partnera.
Najveći dio mjesečnih sredstava i dalje odlazi na osnovne životne potrebe – najviše na hranu i piće, s prosječnim udjelom od 22% ukupnih mjesečnih troškova.
Slijede izdaci za odjeću i obuću (15%), otplate kredita (11%) te štednju i ulaganja (10%). Iako je iznos za hranu i piće i dalje najviši, u odnosu na prošlu godinu zabilježen je pad potrošnje upravo u toj kategoriji – građani sve češće biraju proizvode s popusta te prate svoje navike kupovine i konzumacije.
Većina građana aktivno se angažira kako bi smanjila troškove i sačuvala stabilnost kućnog budžeta. Najčešći oblici štednje uključuju kupovinu na akcijama i rasprodajama (56%), smanjenje naručivanja hrane iz restorana (48%) te uspoređivanje cijena u trgovinama (47%).
Građani se također češće odlučuju za kupnju privatnih marki, korištenje jeftinije električne energije i čak prodaju stvari koje više ne koriste. Žene su pritom aktivnije od muškaraca u primjeni ovih strategija štednje, dok muškarci češće razmatraju alternativne izvore energije.
Foto: PRESS
„Jasno je da gospodarski izazovi utječu na sve, a posebno na samozaposlene. 26% njih strahuje od zatvaranja poslovanja, dok je 9% to nažalost već iskusilo.
Upravo zbog toga su projekti poput Mastercardovog Uplifta, koji već četiri godine podržava male i srednje poduzetnike edukacijama, mentorstvima i digitalnim rješenjima, ključni za jačanje njihove otpornosti te naposljetku i rast“, istaknula je Gea Kariž, direktorica Mastercarda u Hrvatskoj.
Najviše financijskog optimizma dolazi od mladih
Ove godine zabilježen je blagi porast udjela onih koji svoju trenutačnu financijsku situaciju procjenjuju lošijom nego prije godinu dana (27%) što je četiri postotna boda više nego 2024. Shodno tome, blago je porastao broj onih koji očekuju pogoršanje u budućnosti – no i dalje je nizak i iznosi 18%. Kada je u pitanju poboljšanje financija u idućih godinu dana, najviše optimizma dolazi iz redova mladih (42%) i onih s višim osobnim prihodima.
Istraživanje pokazuje da postoji snažna povezanost između trenutačne percepcije financijskog stanja i očekivanja za budućnost. Naime, ispitanici koji sada osjećaju poboljšanje financijske situacije, u 63% slučajeva očekuju da će im u budućnosti biti još bolje. Oni koji danas, pak, percipiraju pogoršanje, u 48% slučajeva očekuju daljnje negativne trendove.
Stariji više štede, a mladi iznadprosječno troše na odjeću, obuću i obrazovanje
Stariji ispitanici, posebno oni između 40 i 55 godina, izdvajaju veće iznose za štednju, ulaganja i otplatu kredita nego mlađe generacije. Mladi do 29 godina znatno veći udio osobnih prihoda izdvajaju za odjeću i obuću i obrazovanje, a manji na hranu i piće i kredite. Ispitanici u dobi od 30 do 39 godina troše u prosjeku u svim kategorijama, no bilježi se pad ukupnih troškova u toj skupini – što je znak prilagodbe promjenama na tržištu.
Inflacija i rast cijena i dalje su glavni izvor zabrinutosti za 61% ispitanika. Slijede kriminal i korupcija (35%) te imigrantski val i dolazak stranih radnika, koji ove godine bilježi rast u percepciji važnosti od pet postotnih poena.
Mlade između 18 i 29 godina više od prosjeka brinu nemogućnost plaćanja vlastitih troškova (24%) i porast stope nezaposlenosti (13%). Građane starije od 50 godina najviše zabrinjavaju kriminal, pad životnog standarda i smanjenje kvalitete zdravstvene skrbi.
Zanimljivo, više od trećine zaposlenih građana (35%) strahuje da bi mogli ostati bez posla, što je porast od četiri postotna boda u odnosu na prošlu godinu. Taj je strah najizraženiji među mladima (42%), građanima srednjih prihoda (45%) te među stanovnicima Slavonije (47%).
Ministar Anušić: "U četvrtak 31. srpnja pozivam cijelu Hrvatsku da dođe, a oni koji ne mogu neka nas prate na televiziji i neka budu ponosni kao što ćemo zasigurno biti ponosni svi mi i pripadnici Oružanih snaga i oni koji nas budu gledali"
Zbog brutalnog premlaćivanja 19-godišnjeg Slovenca u Poreču, Županijski sud u Puli odredio je istražni zatvor za još dvojicu osumnjičenika, dok su preostala dvojica puštena da se brane sa slobode – uz mjere opreza ili bez njih.
Sunce nam izlazi sve kasnije, zalazi sve ranije, razdoblje dnevnog svjetla skraćuje se iz dana u dan, a to nam u večernjim satima ostavlja sve više vremena za pogled ka zvijezdama.
Microsoft osniva nove inovacijske centre u Strasbourgu, usmjerene na proširenje dostupnosti višejezičnih podataka za razvoj AI sustava. Ovi centri će podržavati razvoj uključivijih velikih jezičnih modela (LLM-ova) koji bolje razumiju i odražavaju jezičnu raznolikost Europe.
Legendarni Bryan Adams priredio je nezaboravan spektakl u pulskoj Areni – pred prepunim gledalištem izveo je dvosatni koncert prepun najvećih hitova, vrhunske energije i sjajne interakcije s publikom. Večer za pamćenje pod zvijezdama oduševila je tisuće obožavatelja svih generacija.
Prva klapska večer održana je u nedjelju, 27. srpnja, na prelijepoj Placi u Svetvinčentu, a dan kasnije, u ponedjeljak, 28. srpnja, uslijedio je drugi koncert – ovog puta na pulskoj Portarati.
Ovoga puta u ponudi će biti voće, povrće, med, lješnjaci, konoplja i razni namazi... Podsjetimo, tijekom srpnja i kolovoza tržnica se održava u terminu od 19 do 21 sat.
Odnos koji ostvarujemo s našim prijateljima jedan od najvažnijih odnosa koji uspostavljamo tijekom našeg života. Ostvarivanje bliskih odnosa i povezanost s prijateljima pruža nam brojne psihološke dobrobiti.
Nakon uspješnog hita “Piši propalo”, Tony Cetinski predstavlja novu baladu “Ti si ta”, napisanu za film “Taxi ljubav” redatelja Mile Ostovića. Pjesma, koja donosi snažnu emotivnu priču o sudbinskoj ljubavi, već izaziva veliko zanimanje publike, a Tony se u filmu prvi put pojavljuje i kao glumac.
Najveća koncentracija međuplanetarnih čestica (meteoroida) u koliziji s Zemljom ove nas godine očekuje u noći 12./13.08.2025. oko 22 sata po našem vremenu.