Istraživanje pokazuje: Hrvati sve bolje upravljaju financijama, ali inflacija i nesigurnost ostaju izazovi
Najveći dio mjesečnih sredstava i dalje odlazi na osnovne životne potrebe – najviše na hranu i piće, s prosječnim udjelom od 22% ukupnih mjesečnih troškova.
IstraIN
7 Lipanj 2025 I 15:12
Foto: PRESS
Građani Hrvatske sve bolje upravljaju vlastitim financijama. Čak 36% ispitanika očekuje poboljšanje financijske situacije u sljedećih godinu dana, a 32% smatra da im je sada bolje nego prije godinu dana, pokazuje novo istraživanje MasterIndex koje je za Mastercard provela agencija Improve u travnju ove godine.
Prosječna mjesečna raspoloživa sredstva građana narasla su na 1.154 eura – što je povećanje od 119 eura u odnosu na prethodnu godinu.
Istraživanje pokazuje da 80% ispitanika bilježi porast mjesečne potrošnje kućanstva zbog poremećaja na tržištu, kao što su energetska kriza i inflacija. Naglasimo da ih 31% navodi da je porast troškova znatno, a 48% nešto veći. Oko 16% ispitanika troši jednako kao i prije, a njih samo 5% ima manje troškove.
Najviše se troši na hranu i piće, a najčešći oblik štednje je kupovina na akcijama
Prema konkretnim procjenama samih ispitanika, Hrvati sada raspolažu s 1.154 eura mjesečno, što uključuje sve redovne i dodatne osobne prihode. Najviše sredstava imaju građani u dobi od 40 do 55 godina, dok mladi od 18 do 29 godina raspolažu s najmanje, prosječno 845 eura.
Gotovo petina ispitanika (19%) iz te skupine navodi kako nemaju nikakva osobna raspoloživa sredstva, oslanjajući se pritom na financijsku potporu obitelji ili partnera.
Najveći dio mjesečnih sredstava i dalje odlazi na osnovne životne potrebe – najviše na hranu i piće, s prosječnim udjelom od 22% ukupnih mjesečnih troškova.
Slijede izdaci za odjeću i obuću (15%), otplate kredita (11%) te štednju i ulaganja (10%). Iako je iznos za hranu i piće i dalje najviši, u odnosu na prošlu godinu zabilježen je pad potrošnje upravo u toj kategoriji – građani sve češće biraju proizvode s popusta te prate svoje navike kupovine i konzumacije.
Većina građana aktivno se angažira kako bi smanjila troškove i sačuvala stabilnost kućnog budžeta. Najčešći oblici štednje uključuju kupovinu na akcijama i rasprodajama (56%), smanjenje naručivanja hrane iz restorana (48%) te uspoređivanje cijena u trgovinama (47%).
Građani se također češće odlučuju za kupnju privatnih marki, korištenje jeftinije električne energije i čak prodaju stvari koje više ne koriste. Žene su pritom aktivnije od muškaraca u primjeni ovih strategija štednje, dok muškarci češće razmatraju alternativne izvore energije.
Foto: PRESS
„Jasno je da gospodarski izazovi utječu na sve, a posebno na samozaposlene. 26% njih strahuje od zatvaranja poslovanja, dok je 9% to nažalost već iskusilo.
Upravo zbog toga su projekti poput Mastercardovog Uplifta, koji već četiri godine podržava male i srednje poduzetnike edukacijama, mentorstvima i digitalnim rješenjima, ključni za jačanje njihove otpornosti te naposljetku i rast“, istaknula je Gea Kariž, direktorica Mastercarda u Hrvatskoj.
Najviše financijskog optimizma dolazi od mladih
Ove godine zabilježen je blagi porast udjela onih koji svoju trenutačnu financijsku situaciju procjenjuju lošijom nego prije godinu dana (27%) što je četiri postotna boda više nego 2024. Shodno tome, blago je porastao broj onih koji očekuju pogoršanje u budućnosti – no i dalje je nizak i iznosi 18%. Kada je u pitanju poboljšanje financija u idućih godinu dana, najviše optimizma dolazi iz redova mladih (42%) i onih s višim osobnim prihodima.
Istraživanje pokazuje da postoji snažna povezanost između trenutačne percepcije financijskog stanja i očekivanja za budućnost. Naime, ispitanici koji sada osjećaju poboljšanje financijske situacije, u 63% slučajeva očekuju da će im u budućnosti biti još bolje. Oni koji danas, pak, percipiraju pogoršanje, u 48% slučajeva očekuju daljnje negativne trendove.
Stariji više štede, a mladi iznadprosječno troše na odjeću, obuću i obrazovanje
Stariji ispitanici, posebno oni između 40 i 55 godina, izdvajaju veće iznose za štednju, ulaganja i otplatu kredita nego mlađe generacije. Mladi do 29 godina znatno veći udio osobnih prihoda izdvajaju za odjeću i obuću i obrazovanje, a manji na hranu i piće i kredite. Ispitanici u dobi od 30 do 39 godina troše u prosjeku u svim kategorijama, no bilježi se pad ukupnih troškova u toj skupini – što je znak prilagodbe promjenama na tržištu.
Inflacija i rast cijena i dalje su glavni izvor zabrinutosti za 61% ispitanika. Slijede kriminal i korupcija (35%) te imigrantski val i dolazak stranih radnika, koji ove godine bilježi rast u percepciji važnosti od pet postotnih poena.
Mlade između 18 i 29 godina više od prosjeka brinu nemogućnost plaćanja vlastitih troškova (24%) i porast stope nezaposlenosti (13%). Građane starije od 50 godina najviše zabrinjavaju kriminal, pad životnog standarda i smanjenje kvalitete zdravstvene skrbi.
Zanimljivo, više od trećine zaposlenih građana (35%) strahuje da bi mogli ostati bez posla, što je porast od četiri postotna boda u odnosu na prošlu godinu. Taj je strah najizraženiji među mladima (42%), građanima srednjih prihoda (45%) te među stanovnicima Slavonije (47%).
Saborska zastupnica Sanja Radolović (SDP) nastavno na prijedlog rebalansa Državnog proračuna istaknula je kako je Vlada planirala znatno manju stopu inflacije nego što je stvarna, dok su cijene hrane i osnovnih životnih potrepština u stalnom porastu, a posebno pogađa građane s najmanjim primanjima.
Budući se na pojedinim internetskim stranicama znaju objavljivati oglasi, čiji je cilj prijevara kupaca, Policijska uprava istarska upozorava građane da budu oprezniji i da ne nasjedaju na povoljne oglase o prodaji automobila.
Paus je podsjetio da je Upravno vijeće Centra za restrukturiranje i prodaju (CERP), na čijem je čelu ministar Primorac, na sjednici održanoj 24. ožujka 2025. dalo suglasnost na Godišnji plan rada CERP-a, kojim je društvo Uljanik brodogradnja 1856 predviđeno za prodaju.
Izlagači iz osam zemalja - Hrvatske, Srbije, Italije, Norveške, Ujedinjenog Kraljevstva, Nizozemske, Austrije i Novog Zelanda - već su počeli pristizati u Rovinj te uređivati svoja izlagačka mjesta na kojima će posjetiteljima ponuditi čak 60 vrsta ginova.
Nakon godina sviranja, nastupa i traženja vlastitog izraza, bend sada s ponosom predstavlja svoj prvi album koji, kako kažu, dolazi nakon dugog čekanja, truda i emocija – i želje da ga publika prepozna kao iskrenu priču.
Reakcije na najavu pjesme su brojne, mlada je pjevačica iz okolice Poreča već pokazala vokalnu raskoš, ali i izgradila svoj prepoznatljiv identitet, kombinaciju snažnog glasa, vizualnog stila i pristupačnosti.
Ovih je dana u jednoj porečkoj šumici postavljena i volijera, odnosno dom za vjeverice koje se oporavljaju od ozljeda ili su još premlade za samostalan život.
I-Vent rekuperator je napredni ventilacijski uređaj koji: stalno unosi svjež vanjski zrak u prostor, istovremeno izbacuje ustajali, vlažan zrak van, koristi rekuperaciju topline kako bi zagrijao (ili rashladio) zrak bez gubitka energije.
Javna ustanova Natura Histrica poziva sve zaljubljenike u prirodu, promatrače ptica i znatiželjnike na stručno vođeni obilazak ornitološkog rezervata Palud – Palù, koji će se održati u subotu, 18. listopada, s početkom u 9 sati.