VOX POPULI Black Friday iz ugla Puljana: Prave uštede ili marketinški trik?

Black Friday već godinama privlači gužve i velike popuste, ali koliko su zapravo popusti stvarni i tko ih koristi? Puljani su otkrili svoje strategije kupovine, razlike u pristupu između uživo i online kupovine te stavove o marketinškim trikovima trgovaca.

Aleksandra Dimitrijević

27 Studeni 2025 I 17:23

VOX POPULI Black Friday iz ugla Puljana: Prave uštede ili marketinški trik?
IstraIN

Black Friday postao je sinonim za velike popuste i gužve u trgovinama, ali kako ga zapravo doživljavaju građani? Upravo smo to pitali Puljane te doznali njihove stavove, strategije kupovine i razmišljanja o ovom trgovačkom fenomenu. Njihove izjave otkrivaju koliko Black Friday utječe na svakodnevni život i odluke potrošača, te kako se razlikuje percepcija Black Friday-ja među različitim generacijama.

Ono što je zajedničko većini anketiranih građana Pule je da je Black Friday dobra prilika za kupovine, pa tako Katja Rabar kaže da joj za sitnice Black Friday nije važan, ali kod većih i skupljih kupovina — poput mobilnog telefona ili računala — prati ponude i spremna je pričekati značajniju uštedu. Što se načina kupovine tiče, preferira kupovinu uživo: voli vidjeti i isprobati proizvod te zatražiti savjet u trgovini.

IstraIN

Istovremeno priznaje da sve više kupuje online zbog dostupnosti, šire ponude i povoljnijih cijena. „Nisam opsesivna oko praćenja kataloga i cijena, ne kontroliram svaki korak promjene cijena, ali sumnjam u marketinške prakse i manipulacije. Black Friday često zvuči kao velika prilika za uštedu, s najavljenim popustima od 70–80 %, što može ostaviti dojam da dobivaš stvari ‘džabe’.

Ipak vjerujem da na konkretnije i skuplje artikle često postoje stvarni popusti.“ Govoreći o situaciji u Hrvatskoj, konkretno u Puli, smatra da bi popusti mogli biti veći jer su, po njezinom mišljenju, početne cijene relativno visoke. „Popusti bi mogli biti veći jer su početne cijene relativno visoke.

Prijateljica iz Amerike opisuje drastične popuste tamošnjeg Black Fridayja — toliko velike da se isplati čekati — dok ovdje ne vidim mogućnost ‘obogatiti se’ kupovinama, već tek lagano smanjenje troškova. Ako nešto planiram kupiti u listopadu, često ću pričekati do studenog za eventualno povoljnije ponude, ali ne uvijek.“

Nedžad Salihović sa druge strane ima prilično negativan stav prema fenomenu Black Friday-ja. „Black Friday u Hrvatskoj je pretjerana amerikanizacija“, kaže Salihović. „To su prakse koje se kopiraju iz inozemstva, često bez prilagodbe lokalnom kontekstu i bez očuvanja vlastitog stila i načina života.

IstraIN

Za hrvatski ekvivalent predlažem da se zadrži domaći naziv ‘crni petak’, ali pošto se ne slažem s negativnom konotacijom riječi ‘crno’ — možda bi se mogla koristiti neka ugodnija boja, primjerice ‘zeleni Friday’.“ 

Nedžad ne čeka Black Friday za svoje kupovine; kupuje kad mu nešto zatreba, a ne po tuđim marketinškim rokovima. Preferira kupovinu uživo — želi vidjeti, isprobati i razgovarati s prodavačima uživo, umjesto oslanjanja na internet ili umjetnu inteligenciju. Što se tiče veličine popusta, Nedžad smatra da u Hrvatskoj ti popusti nisu dovoljno značajni.

Tvrdnju da su akcije često lažirane objašnjava time što trgovci navodno fiksiraju cijene tako da kasniji “popust” samo prikriva normalnu cijenu, čime se potiče impulzivna potrošnja i kupovina artikala koji možda nisu nužni. Po njegovom mišljenju, Black Friday je marketinški mehanizam koji služi kao mamac da ljudi troše bez dovoljno promišljanja.

Viljano Pavletić kaže da ne  čeka Black Friday za sve kupovine, ali da će, ako su mu neki artikli potrebni u vrijeme Black Friday-ja, pričekati taj dan. Kao kupac primjećuje da popusti u Hrvatskoj mogu biti značajni, ali ih doživljava kao relativno skromne — „uvijek je malo“, iako zna da ponekad budu i solidne akcije.

IstraIN

"Ne pratim detaljno moguće manipulacije cijenama prije akcija, pa ne mogu sa sigurnošću reći je li do toga dolazilo, ali ne isključujem da je to moguće. Više volim kupovinu online jer mi je praktičnija.", zaključuje Viljano.

Ana Udović kaže da obavezno čeka Black Friday i smatra ga važnim događajem za kupovinu. Navodi da su popusti od oko 60 % vrlo dobri pod uvjetom da su stvarni. Preferira kupovinu uživo — voli vidjeti i opipati proizvod prije kupnje te izbjegava online kupovinu. "Popusti u Hrvatskoj možda nisu uvijek veliki ili dosljedni, pa ću provjeriti cijene neposredno prije i nakon akcije kako bih utvrdila stvarnu visinu popusta. Planiram otići u trgovinu sljedećeg jutra.“, kaže Udović.

Emina Jorgić kaže da obavezno čeka Black Friday za veće kupovine te prati ponude jer želi "uloviti" povoljnu cijenu. Primjećuje da su neke akcije počele ranije pa nije sigurna hoće li sutra biti znatno većih dodatnih sniženja, ali zna da pojedine trgovine tek tada aktiviraju popuste.

IstraIN

Na pitanje koliko su popusti realni odgovara: „Moje mišljenje je da se cijene ne mogu tako lako dignuti. Nije to baš tako kroz papirologiju lako napraviti. Na primjer, Miller sutra daje 20% popusta na sve. Znači ne diže cijene nego dođete, kupite, imate 20% na blagajni i to je to.“

O načinu kupovine kaže da  radije kupuje uživo. "Volim vidjeti i probati proizvod, da ga opipam. Mladi možda kupuju online jer imaju vremena vraćati, ali  meni to ne odgovara.“ 

Komentira i veličinu popusta u Hrvatskoj: „Nisu dovoljno veliki, ali iskreno, znam da ni marže možda nisu toliko velike kao vani, pa to prati jedno drugo. Čisto sumnjam da netko stavlja 300% ili 400% maržu da bi mogao dati 70% popusta.", kaže Jorgić.

Dijana Dimač kaže da ne čeka Black Friday za svoje kupovine. „Ne, gledali smo nešto zbog namještaja, ali većina popusta počinje ranije — Black Month, Black Week — pa se pravi Black Friday zapravo gubi u cijeloj ponudi“, objašnjava. Dodaje da su stvarni popusti često ograničeni: „Privlačnih stvari ima, ali većinom do 50%, rijetko više. Tko aktivno traži, možda nešto i pronađe.“

IstraIN

O usporedbi s inozemstvom kaže: „Apsolutno ne možemo se uspoređivati s Britanijom, Amerikom ili Njemačkom. Trebalo bi da naši popusti budu veći.“ Što se načina kupovine tiče, Dijana uglavnom kupuje online. „Radim u redu, pa mi je praktično, a i navikli smo se naručivati putem interneta.“

Kad je riječ o tome jesu li popusti realni kaže: „Mislim da je ranije bilo slučajeva napuhavanja cijena, ali sada postoji zakon prema kojem se mora vidjeti prethodna cijena unazad 30 dana. To barem djelomično smanjuje manipulacije.“

Iz izjava Puljana vidi se da, iako Black Friday pruža priliku za uštedu, percepcija akcija i strategije kupovine variraju. Neki čekaju veće popuste, drugi kupuju prema potrebi, dok gotovo svi prate ravnotežu između online i kupovine uživo, svjesni da sniženja u Puli  i Hrvatskoj nisu velika kao u nekim drugim zemljama.