Paus: Novi zakon o cestarini produbljuje nepravdu prema Istri!

Paus je u Saboru upozorio da će Istra ostati jedina regija u kojoj se, prema prijedlogu, u cijeni cestarine ne mijenja ništa. Zakon, ističe, formalno uvodi jedinstveni sustav naplate, ali ga ruši izuzećima kojima se koncesionare oslobađa primjene jasnih kriterija.

IstraIN

9 Prosinac 2025 I 13:57

Paus: Novi zakon o cestarini produbljuje nepravdu prema Istri!
Foto: IDS

Pred nama je zakon o naplati cestarine koji, prema saborskom zastupniku IDS-a Daliboru Pausu, ne donosi rješenja nego produbljuje dugogodišnju nepravdu prema Istri.

Paus je u Saboru upozorio da će Istra ostati jedina regija u kojoj se, prema prijedlogu, u cijeni cestarine ne mijenja ništa. Zakon, ističe, formalno uvodi jedinstveni sustav naplate, ali ga ruši izuzećima kojima se koncesionare oslobađa primjene jasnih kriterija.

„Tako dobivamo dvije Hrvatske: jednu u kojoj vrijede pravila i drugu u kojoj pravila ne vrijede jer se država boji dirati u stare koncesijske ugovore. A građani Istre nisu krivi za loše koncesije“, rekao je.

Naveo je drastične razlike između usporedivih dionica, ističući primjer Sveti Rok – Rovanjska, dugačke 37 kilometara s tunelom većim od Učke, koja stoji 2,30 eura, dok dionica Tunel Učka – Matulji, duga 17 kilometara, košta 4,10 eura. „Duplo kraća dionica, duplo skuplja – gotovo 400 posto razlike.

To nema veze ni s troškovima ni s prometnom logikom. To je čista nepravda“, poručio je. Podsjetio je da građani Istre 44 godine plaćaju Učku, iako puni profil još uvijek nije dovršen. „Plaćamo kao da je izgrađeno, a vožnja je desetljećima najskuplja u državi“, rekao je Paus.

Osvrnuo se i na odredbu koja Vladi omogućava izuzimanje pojedinih dionica od naplate bez propisanih kriterija. „To je netransparentno i opasno. U Austriji, Sloveniji, Italiji i Njemačkoj izuzeće se odobrava samo kad su ispunjeni jasni uvjeti – primjerice, kada ne postoji sigurna alternativa ili kad bi naplata previše opteretila lokalne ceste“, istaknuo je.

'Istra ne traži ništa što drugi već nemaju'

„Kod nas Vlada može izuzeti dionicu od naplate prema nahođenju, bez ikakvog kriterija. Takav model nije moderan sustav, nego poziv na arbitrarnost.“

Naglasio je da u Istri ne postoji sigurna i protočna državna cesta koja može zamijeniti autocestu; jedina ozbiljnija veza, državna cesta D66, prolazi kroz naselja, turističke zone i infrastrukturno je neadekvatna.

„Kada država zna da alternativa ne postoji, ali svejedno dopušta najviše cijene u državi, onda to više nije prometna politika – to je diskriminacija“, poručio je.

Zaključno je istaknuo da sustav može biti pravedan samo ako ista pravila vrijede za sve upravitelje, ako razlike u cijeni imaju razumnu granicu i ako se odluke o izuzeću temelje na jasnim kriterijima.

„Istra ne traži ništa što drugi već nemaju. Traži samo pravedan sustav, jasna pravila i prestanak prakse zbog koje je godinama najskuplje mjesto za vožnju u Hrvatskoj. Vrijeme je da se to ispravi“, rekao je Paus.