Travanj je mjesec svjesnosti o autizmu

IstraIN

17 Travanj 2021 I 11:33

Travanj je mjesec svjesnosti o autizmu

Autizam nije bolest, nego stanje. Ja djecu s autizmom, osobe s autizmom vidim kao osobe sa svojom osobnošću.“ rekla je gostujući u emisiji Radio ordinacija Rovinj FM-a povodom Svjetskog dana svjesnosti o autizmu i Mjeseca posvećenog autizmu psihologinja i analist primjerene analize ponašanja Nirvana Kos.

Osobe s poremećajem iz spektra autizma imaju teškoće u komunikaciji i socijalnim odnosima te se opiru svakoj promjeni navika. Njihovo ponašanje obilježava nezainteresiranost za druge, mehaničko ponavljanje pojedinih pokreta ili radnji te neuobičajeno vezivanje za neki predmet. Međutim, neka djeca pokazuju iznimne motorne, matematičke, glazbene, likovne i druge vještine.

Osobe s autističnim poremećajem imaju niz životnih teškoća. Primjereni edukacijski pristupi pružani tijekom cijelog života, podrška obiteljima i stručnjacima koji su uključeni u tretman, te pružanje odgovarajućih usluga i pomoći u okviru zajednice uz poticanje pozitivnog stava u društvu mogu poboljšati kvalitetu i dostojanstveniji stil njihovog života.

“Osobnost osoba iz spektra autizma je možda hendikepirana sa senzornim potrebama koje nisu iste kao i naše, alit u osobnost krase i inteligencija i razumijevanje i ljubav.” pojasnila je Kos.

Veliki problem, osim otežanog i pravovremenog dijagnosticiranja odstupanja od urednog razvoja, nedostatak je dovoljnog broja ranih interventnih programa čijom primjenom bi se ublažila klinička sliku te pomoglo u poticanju razvoja djeteta. Ipak, uz stručnjake koji se bave ranim komunikacijskim razvojem i poremećajima autističnog spektra, roditelji imaju najvažniju ulogu jer najbolje poznaju svoje dijete te mogu izraziti sumnju.

Rani znaci autizma koje možemo primjetiti u kontaktu s djetetom su – ne uzvraća pogled u oči ili je pogled tek letimičan, ne uzvraća osmijeh, izostaju ekspresije lica, ne odaziva se na vlastito ime, ne uočava se gesta pokazivanja, vokalizacija može izostati, kao i gugutanje slogova, a kasnije se govor ne razvija pravilno. Svako se dijete razvija svojim ritmom te među djecom postoje individualne razlike pa treba biti oprezan kod dijagnosticiranja.

Programima rane intervencije potičemo ostvarivanje razvojnih potencijala djeteta, sprečavamo razvoj daljnjih poteškoća, pripremamo dijete za vrtić, školu, zapošljavanje i u konačnici za samostalan život.

Ostavite komentar