33 GODINE OD POVIJESNOG LETA Pilot Borović pobjegao je MIG-om iz JNA i sletio na mračnu pulsku pistu

Prije 33 godine, 4. veljače 1992., tek priznata Republika Hrvatska, zaslugom hrabrog pilota Danijela Borovića, dobila je svoj prvi nadzvučni lovački avion MiG-21. On je toga dana izvršio povijesni prelet iz zrakoplovne baze tzv. JNA Željava kraj Bihaća na netom oslobođeni hrvatski aerodrom u Puli.

Igor Franković
Igor Franković

4 Veljača 2025 I 20:01

33 GODINE OD POVIJESNOG LETA Pilot Borović pobjegao je MIG-om iz JNA i sletio na mračnu pulsku pistu
Foto: Hrvatski vojnik

Na današnji dan prije 33 godine, 4. veljače 1992., hrvatski pilot Danijel Borović izveo je hrabar i opasan prelet MiG-21 iz jugoslavenske vojne baze Željava kod Bihaća u Hrvatsku, pridruživši se tako naporima za osamostaljenje zemlje.

Ovaj podvig bio je ključan za jačanje hrvatskih zračnih snaga tijekom Domovinskog rata.

Početkom 1990-ih, Jugoslavija se raspadala, a mnogi hrvatski piloti, uključujući Borovića, razmišljali su o prebjegu iz Jugoslavenske narodne armije (JNA) u Hrvatsku vojsku.

Nakon što je pilot Rudolf Perišin preletio u Austriju MiG-om 21, hrvatsko vodstvo potaknulo je pilote da ostanu u bazi Željava kako bi dojavljivali aktivnosti JNA te, ako je moguće, prebjegli s borbenim zrakoplovima, kojih je Hrvatskoj tada nedostajalo.

Borović je bio pod posebnom prismotrom Kontraobavještajne službe JNA, posebno nakon što je izbjegavao borbene letove tijekom rata u Sloveniji.

Nakon nekoliko mjeseci zabrane letenja, ponovno mu je dopušteno letjeti, ali samo kao instruktoru. Plan za prelet trebao je biti realiziran 10 do 15 dana nakon međunarodnog priznanja Hrvatske, 15. siječnja 1992.

Foto: Hrvatski vojnik

Dana 4. veljače 1992., Borović je iskoristio priliku tijekom zakazane vježbe noćnog leta. Nakon kašnjenja s punjenjem goriva i pogoršanja vremenskih uvjeta, poletio je u 17:33.

Tijekom leta izveo je manevar kako bi izbjegao radarsku detekciju, leteći nisko iznad snijegom prekrivenih planina. Planirao je letjeti preko Zadra, skrenuti prema Cresu i potom do Pule.

Međutim, suočio se s gustim sumrakom, zamračenjem zbog ratnih uvjeta i nedostatkom navigacijskih sredstava.

Foto: Hrvatski vojnik

Bez mogućnosti komunikacije s hrvatskom stranom, oslanjao se na osnovnu navigaciju i svoje iskustvo.

Nakon lutanja iznad Kvarnera i razmišljanja o katapultiranju zbog niske razine goriva, uspio je uočiti osvijetljenu pistu aerodroma u Puli, gdje je sigurno sletio.

Ovaj hrabri čin Danijela Borovića značajno je doprinio jačanju hrvatskih zračnih snaga i ostaje trajno upisan u povijest Domovinskog rata.