Potrošači plaćaju ambalažu, a otkup ne funkcionira: sustavni problemi traju mjesecima!

Na ovaj problem sustavno upozorava i Platforma „Halo, inspektore“, koja posljednja tri mjeseca zaprima brojne pritužbe građana i prati stanje na terenu.

Ena Piglić
Ena Piglić

7 Srpanj 2025 I 18:31

Potrošači plaćaju ambalažu, a otkup ne funkcionira: sustavni problemi traju mjesecima!
Foto: FB / Halo, inspektore

Već mjesecima potrošači diljem Hrvatske suočavaju se s istim problemom: dok prilikom kupnje uredno plaćaju povratnu naknadu za ambalažu, pokušaj predaje iste ambalaže u trgovinama često završava zatvorenim vratima ili izgovorima o „nemogućnosti preuzimanja“.

Na ovaj problem sustavno upozorava i Platforma „Halo, inspektore“, koja posljednja tri mjeseca zaprima brojne pritužbe građana i prati stanje na terenu.

Kulminacija krize dogodila se prije mjesec dana, kada su dvije trećine Hrvatske ostale bez mogućnosti predaje plastične ambalaže, dok su građani ostali zbunjeni i oko predaje staklene ambalaže.

''Trgovci naplaćuju ambalažu, ali je često ne preuzimaju natrag, a građanima to postaje prava noćna mora.

Pozivamo ih da nam i dalje prijavljuju tko, gdje i zašto ne preuzima ambalažu, kako bismo sve informacije mogli proslijediti Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost i Državnom inspektoratu'', poručuju iz Platforme Halo, inspektore.

Što kaže Ministarstvo?

Platforma je zatražila očitovanje Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije o koracima koje poduzimaju za rješavanje problema otkupa, posebno staklene ambalaže.

Iz Ministarstva poručuju da su 4. travnja 2025. raspisali Javni poziv za davanje ovlaštenja za obradu otpadne ambalaže. Do sada je stiglo 14 zahtjeva, a izdana su tri ovlaštenja. Popis će biti objavljen na stranici Fonda.

Zastoj u prikupljanju staklene ambalaže, objašnjavaju, nastao je zbog prilagodbe jedne tvrtke novim protupožarnim propisima. Fond je zato angažirao drugu tvrtku koja sada preuzima ambalažu od trgovaca.

Prema podacima Fonda, u 2024. godini prikupljeno je više od 65 tisuća tona ambalaže, od čega gotovo 45 tisuća tona staklene. Fond navodi i da su u protekle dvije godine provedene kontrole na 284 prodajna mjesta, pri čemu je 49 prijavljeno Inspektoratu zbog nepravilnosti. Za deset su mjesta izrečene mjere, a za jedno i prekršajni nalog.

Potrošači i dalje pozvani da prijavljuju probleme

Iz Platforme „Halo, inspektore“ naglašavaju kako potrošači imaju zakonsko pravo vratiti ambalažu, dok trgovci imaju zakonsku obvezu preuzimanja ambalaže koju naplaćuju. Fond i Inspektorat nastavljaju provoditi nadzore temeljem prijava građana.

''Pozivamo sve koji se i dalje suočavaju s problemima pri predaji ambalaže da nam se jave, posebno one koji već dulje vrijeme nailaze na zatvorena vrata ili razne izgovore. Dobrodošlo je priložiti i fotografije obavijesti na otkupnim mjestima''. poručuju iz Platforme.

Građani svoja zapažanja mogu poslati putem chata, Messengera ili na e-mail: halo.inspektore@gmail.com.