Umjetna inteligencija u službi prijevara: Sve više roditelja postaje meta prevaranata!

Prevaranti više ne šalju samo SMS poruke – sada imitiraju glas djece u pozivima koji izazivaju paniku i potiču žrtve na hitnu reakciju.

HRT

25 Srpanj 2025 I 14:35

Umjetna inteligencija u službi prijevara: Sve više roditelja postaje meta prevaranata!
Foto: Pexels, PU istarska Ilustracija

Roditelji su sve češće na meti sofisticiranih prevarantskih pokušaja u kojima se koristi umjetna inteligencija za stvaranje lažnih, ali uvjerljivih glasovnih poruka.

Prevaranti više ne šalju samo SMS poruke – sada imitiraju glas djece u pozivima koji izazivaju paniku i potiču žrtve na hitnu reakciju.

Jedna majka iz Hrvatske nedavno je doživjela šokantan trenutak kada je primila poziv u kojem je čula glas koji zvuči poput njezinog djeteta:

''Mama, doživjela sam prometnu nesreću'', glasio je početak poziva.

Nakon toga, javila se druga osoba koja se predstavila kao liječnik i tvrdila da je dijete teško ozlijeđeno te da je za hitnu operaciju potrebna novčana uplata.

U ovom slučaju prijevara nije uspjela, ali pokazuje koliko daleko prevaranti idu kako bi izazvali šok i iskoristili emocionalnu ranjivost roditelja.

Umjetna inteligencija stvara glas djeteta

Stručnjak za telekomunikacije i sudski vještak Đuro Lubura objašnjava kako je dovoljno samo nekoliko sekundi djetetovog glasa – primjerice iz videa na društvenim mrežama – da se uz pomoć umjetne inteligencije stvori vrlo realistična glasovna poruka.

''Glas vašeg djeteta može izgovoriti rečenicu poput: "Mama, tata, doživio sam nesreću", i to može zvučati vrlo stvarno – upozorava Lubura.

Prevaranti ciljaju ranjive i izazivaju paniku

Prema podacima policije, sve je više ovakvih slučajeva, a meta su najčešće stariji roditelji i bake i djedovi.

Prevaranti se predstavljaju kao liječnici, policajci ili djelatnici banaka, a cilj im je izazvati emocionalni šok i potaknuti brze, nepromišljene odluke.

''Riječ je o pozivima koji kod žrtava izazivaju stres, paniku i osjećaj hitnosti, zbog čega često bez razmišljanja poduzimaju ono što im se naloži'', rekao je glavni policijski inspektor Mato Japundžić.

Tajna riječ kao zaštita

Lubura roditeljima savjetuje da s djecom unaprijed dogovore „tajnu riječ“ koju samo oni znaju, a koja može pomoći u razlikovanju stvarnog poziva od lažne poruke u kriznim situacijama.

Poruke s lažnim logotipima institucija

Prevaranti sve češće koriste i lažne poruke koje izgledaju kao da dolaze od službenih institucija – poput MUP-a ili financijskih ustanova – u kojima se od primatelja traži da otvore poveznicu ili ostave osobne podatke.

''Korisnici nam često prijavljuju poruke koje izgledaju kao da dolaze iz institucija, a cilj im je krađa identiteta i financijskih podataka'', upozorio je Andro Marčev iz HAKOM-a.

Dodao je kako se od telekomunikacijskih operatora redovito traži blokada sumnjivih brojeva.

Oprez je najbolja zaštita

Ovakve prijevare najčešće se provode nasumično i masovno, u nadi da će barem netko nasjesti. Uz razvoj tehnologije, prevaranti postaju sve domišljatiji, a potencijalna šteta sve ozbiljnija.

Zato stručnjaci poručuju: oprez nikada nije naodmet.

Ako primite poziv koji izaziva sumnju, prekinite razgovor i pokušajte kontaktirati osobu izravno – prije nego poduzmete bilo kakvu radnju.