Drveni brodovi nestaju s Jadrana: Tihi kraj jedne tradicije
U rovinjskoj luci danas dominiraju plastične brodice i moderne jedrilice, no nekada je more ovdje disalo drvetom. Što je dovelo do te promjene, objasnio nam je Rudolf Marić, ravnatelj Lučke uprave Rovinj.
U rovinjskoj luci danas dominiraju plastične brodice i moderne jedrilice, no nekada je more ovdje disalo drvetom.
Miris smole, zvuk čekića i strugotine pod nogama bili su svakodnevica majstora koji su iz komada hrasta i bora stvarali čuda pomorske tradicije. Danas, tih je majstora – gotovo nestalo.
"Tu sam već 35 godina, i kad sam došao, sve je bilo prazno. Nije bilo ovako puno brodova, plastike, turizma. Sve se promijenilo – i more i ljudi", prisjeća se Rudolf Marić, ravnatelj Lučke uprave Rovinj.
Kako kaže, nekoć su more i brodogradnja bili neraskidivo povezani s identitetom Rovinja. Brodovi su se gradili i održavali mjesecima, uz veliko znanje i strpljenje. Danas, međutim, nema dovoljno majstora ni vremena za takav način rada.
"Drvo je živi materijal. Nekad se drvo za brod pripremalo godinama – sušilo, obrađivalo, čekalo pravo vrijeme. Danas se sve mora napraviti za sutra, pa se ugrađuje mlado drvo koje se brzo iskrivi. Nema više onih kalafata i stolara koji su znali raditi kako treba", kaže Marić.
Nestanak drvenih brodova nije samo estetski gubitak, već i gubitak znanja, kulture i identiteta obalnih zajednica. U Rovinju, kao i duž cijelog Jadrana, drveni brodovi postaju rijetkost – a s njima i ljudi koji znaju kako ih održavati.
"Za održavanje jednog drvenog broda treba puno ruku i znanja. A danas – nema ljudi. Nema mladih koji žele učiti taj posao. Obrtničke škole koje su obrazovale brodske stolare i majstore zatvorene su. Kažu: nema interesa. I tako, polako nestaje sve", dodaje.
Foto: IstraINRavnatelj Lučke uprave Rovinj, Rudolf Marić
Ribarstvo je također pogođeno. Manji ribari, koji su desetljećima živjeli od drvenih brodova, sve teže pronalaze dijelove, majstore i podršku. Troškovi održavanja rastu, a modernizacija zahtijeva veća ulaganja koja mali ribari ne mogu pratiti.
Marić smatra da bi država trebala intervenirati – ne samo potporama ribarima, nego i sustavnom obnovom zanata i tradicijskih vještina.
"Vlasnici drvenih brodova trebali bi imati olakšice, i porezne i radne. Ti ljudi čuvaju baštinu, i rade to s ljubavlju. A bez podrške, to će jednostavno nestati. Drvo će postati nemoguće održavati jer neće biti nikoga tko to zna", upozorava.
Rovinjski škver, kojim danas upravlja Lučka uprava, jedan je od rijetkih na Jadranu koji još ima tehničke uvjete i ljude za osnovno održavanje drvenih brodova. No i ondje, priznaje Marić, rade pretežno sezonski i uz ograničene resurse.
"Sve to zahtijeva znanje, vrijeme, sigurnost na radu, i puno ljubavi prema moru. A toga je danas sve manje. Brodovi još plove, ali ljudi koji ih znaju održavati – polako nestaju", zaključuje.
U Vrbovcu je ovog vikenda održano Prvenstvo Hrvatske u hrvanju slobodnim načinom, na kojem je član Hrvačkog kluba Rovinj Oleksandr Nedvetzkyi ostvario sjajan uspjeh osvojivši srebrnu medalju u kategoriji do 79 kilograma.
Ono što osteoporozu čini posebno podmuklom jest činjenica da se razvija godinama, bez očitih simptoma. Često se dijagnosticira tek nakon prvog prijeloma, kada je bolest već uznapredovala.
Svjetska proizvodnja jabuka iznosi oko 70 milijuna tona. Najveći proizvođači jabuka u svijetu su Kina s 44 milijuna tona, zatim zemlje EU s oko 10,7 milijuna tona, SAD s 4,7 milijuna tona, Turska s 2,8 i Indija s 2,3 milijuna tona.
Karcinom debelog crijeva najčešći je uzrok ugradnje stome, odnosno umjetnog izlaza crijeva. U Općoj bolnici Pula godišnje se takav zahvat obavi kod oko 60 pacijenata. Rak debelog crijeva pritom je vodeće sijelo raka u Istarskoj županiji i Hrvatskoj.
U Istri će nedjelja proći u znaku pretežno ili djelomično sunčanog vremena uz malu i umjerenu naoblaku, tijekom poslijepodneva i večeri porast naoblake. Međutim, početak novog tjedna donosi promjenu vremena.
''Na ovaj način Grad Umag svake godine izražava zahvalnost osobama starije životne dobi, a koja stiže upravo u doba blagdana, kako bi našim sugrađanima barem donekle uljepšali ovaj period krajem godine'', istaknuo je Bassanese.
Tijekom utrke, na istarskim i porečkim cestama kojima prolaze biciklisti i trkači, bit će uvedena posebna regulacija prometa, pri čemu će pojedine prometnice biti privremeno zatvorene.
Dok sjever zemlje i Istra bilježe gotovo sto posto pokrivenosti učenika toplim obrokom u školi, u Dalmaciji i na jugu zemlje svega četrdeset posto djece ima osiguran topli obrok.
Goran Vrus: Posebno nas raduje što su djeca iz naše sredine prepoznala vrijednost ovakvih događanja, koja osim natjecateljskog duha nude i priliku za druženje i promicanje zdravog načina života. Kroz IronKids želimo potaknuti najmlađe da se bave sportom i budu dio pozitivne, aktivne zajednice.
Kroz sve aktivnosti, Gea Pula podsjeća da su preventivni pregledi dojki i pravovremena briga o zdravlju ključni koraci u smanjenju smrtnosti od raka dojke – bolesti koja pogađa sve više žena, ali je uz ranu dijagnozu u velikom postotku izlječiva.