Prekomjerno korištenje društvenih mreža može imati negativne posljedice na mentalno zdravlje
Psihološki centar Carpe Diem naglašava da su ovakvi obrasci korištenja društvenih mreža povezani s pojavama anksioznosti, depresivnosti, poremećaja spavanja i poremećaja prehrane.
Media servis
28 Srpanj 2025 I 19:15
PexselsIlustracija
Psihološki centar Carpe Diem upozorio je na sve izraženiji trend prekomjernog korištenja društvenih mreža uz moguće negativne posljedice na mentalno zdravlje. Priopćenje prenosimo u cijelosti.
"Psihološki centar Carpe Diem upozorava na sve izraženiji trend prekomjernog korištenja društvenih mreža među mladima tijekom ljetnih mjeseci, ali i općenito, uz moguće negativne posljedice na mentalno zdravlje. Iako društvene mreže omogućuju povezivanje, izražavanje i informiranost, sve je više pokazatelja da njihova pretjerana uporaba dovodi do emocionalnih teškoća, gubitka samopouzdanja, zavisti, kroničnog uspoređivanja s drugima te raznih rizičnih oblika ponašanja.
Razloge za takvo stanje treba tražiti u današnjem načinu života mladih, smatra zastupnica iz redova socijalista.
08:37Prije 20 d30.11.2025
Najnovija nacionalna i europska istraživanja potvrđuju kako mladi u Hrvatskoj provode sve više vremena na društvenim mrežama. Više od 16 posto mladih između 16 i 25 godina svakodnevno na društvenim mrežama provede više od pet sati. Gotovo polovica ih koristi platforme između jednog i tri sata dnevno. Tijekom ljetnih praznika, bez školskih i studentskih obaveza, to se vrijeme često značajno povećava, nerijetko bez ikakvog osjećaja kontrole nad vlastitim navikama i ponašanjem, a upravo navedeni nedostatak kontrole nad sobom definicija je stvaranja ovisnosti.
Dominantne društvene mreže među mladima više nisu one koje su bile aktualne prije deset godina. Facebook, koji je još 2015. bio vodeća društvena mreža među mladima, danas je gotovo u potpunosti zamijenjen Instagramom, TikTokom i YouTubeom. Prema podacima iz 2025., Instagram koristi više od 80 posto mladih u Hrvatskoj, dok TikTok ima više od milijun aktivnih korisnika starijih od 18 godina. YouTube ostaje prisutan u gotovo svim dobnim skupinama i svakodnevno se koristi za konzumaciju video sadržaja, ali i kao izvor informacija.
Sadržaji kojima su mladi izloženi na društvenim mrežama vrlo često su dorađeni, nerealni i orijentirani na stvaranje dojma savršenstva. Uspoređujući vlastiti život s prikazima koji se temelje na uređivanju, selektivnom prikazivanju i skrivanju stvarnosti te promoviranju idealiziranih slika tijela, međuljudskih odnosa ili uspjeha, mnogi mladi razvijaju osjećaj nedostatnosti i nezadovoljstva.
Takva usporedba ne događa se svjesno – ona je automatska, emocionalna i česta, osobito kod mladih koji još uvijek traže identitet i razvijaju osjećaj vlastite vrijednosti. Gledajući slike vršnjaka na putovanjima, u savršenim tijelima, okružene prijateljima i srećom, mladi se nerijetko pitaju: „Zašto ja nemam takav život?“ ili „Što sa mnom nije u redu?“ Na taj način sami sebi nameću nerealna očekivanja.
Ovakvo neprestano uspoređivanje tuđeg prikaza života naspram vlastite stvarnosti stvara unutarnji pritisak. Usporedbe s drugima mogu dovesti do pogrešnog zaključka da nismo dovoljno uspješni, lijepi, zanimljivi ili društveno prihvaćeni. Dugoročno, to može smanjiti samopouzdanje, povećati osjećaj neadekvatnosti, potaknuti socijalno povlačenje i pridonijeti razvoju anksioznih i depresivnih simptoma. Istraživanja pokazuju kako više od trećine mladih korisnika društvenih mreža osjeća zavist, stres ili manjak samopouzdanja upravo zbog sadržaja koje svakodnevno prate. Zabrinjavajuće je i to što većina njih o tim osjećajima ne govori ni s kim, niti potraži podršku.
Korištenje društvenih mreža povezano je s pojavama anksioznosti, depresivnosti, poremećaja spavanja i poremećaja prehrane
Psihološki centar Carpe Diem naglašava da su ovakvi obrasci korištenja društvenih mreža povezani s pojavama anksioznosti, depresivnosti, poremećaja spavanja i poremećaja prehrane. U sve većem broju bilježimo slučajeve kod kojih pretjerana upotreba društvenih mreža potiče izolaciju, smanjuje motivaciju za stvarne odnose te negativno utječe na akademski i socijalni razvoj mladih. Ljeto, iako percipirano kao vrijeme opuštanja, za mnoge postaje razdoblje još većeg pritiska upravo zbog stalnog praćenja tuđih objava i osjećaja da propuštaju iskustva koja bi “trebali imati”.
Posebno zabrinjava podatak da više od 60 posto mladih u Hrvatskoj nikada nije prošlo nikakvu edukaciju o medijskoj pismenosti, prepoznavanju manipulativnih sadržaja ili strategijama za očuvanje digitalnog zdravlja. Informacije dobivene na društvenim mrežama nemoguće je kontrolirati i često nisu provjerene, a mladi su osobito osjetljiva skupina na prihvaćanje lažnih vijesti. Unatoč tome, većina njih izražava potrebu i interes za edukacijom o medijskoj pismenosti, što pokazuje jasnu diskrepanciju između stvarnosti i institucionalne podrške.
U ovom razdoblju ljetnih praznika, kada je vrijeme na raspolaganju mladima često nestrukturirano i neograničeno, pozivamo roditelje, nastavnike, stručnjake, ali i same mlade da promisle o načinu na koji koriste društvene mreže. Odmor ne mora značiti digitalnu odsutnost, ali može uključivati osviješteno korištenje tehnologije, povremeno distanciranje od ekrana i stvaranje prostora za stvarne, autentične doživljaje.
Pravo iskustvo odmora, povezanosti i zadovoljstva ne odvija se na ekranu, već u kontaktu sa sobom, s drugima i s okruženjem. Digitalna povezanost ne smije zamijeniti emocionalnu bliskost niti postati zamjena za stvarne odnose. Ljeto je idealna prilika za povratak zdravim navikama i brigu o mentalnom zdravlju."
Iako se rast prosječne cijene od 30 eura na prvi pogled ne čini dramatičnim, on može imati značajan utjecaj na kućne budžete. Posebno ako se uzme u obzir da građani sve češće posjeduju više mobilnih uređaja.
Među najzapaženijim figurama ističu se veliki Djed Mraz, sobovi, patuljci i brojni drugi blagdanski likovi koji zajedno stvaraju čarobnu, gotovo filmsku atmosferu.
Među najvažnijim savjetima ističe se zaključavanje vrata, bez obzira na duljinu odsutnosti, zatvaranje svih prozora i balkonskih vrata te izbjegavanje ostavljanja ključeva na lako dostupnim mjestima poput otirača, tegli za cvijeće ili ispod kamena.
Ovo priznanje dodjeljuje se najboljem projektu, proizvodu ili aktivnosti u području održivog turizma, za inovativna rješenja i najuspješnije prakse u izgradnji Istre kao održive turističke destinacije.
Proračunom za 2026. godinu planirani su prihodi i primitci u iznosu od 33.103.827 eura, dok su rashodi i izdaci planirani na 33.024.600 eura. Time se predviđa višak od 79.227 eura, koji predstavlja tehnički višak i iskazuje se radi usklađenja s prenesenim rezultatima iz prethodnih godina.
Učenici od 1. do 4. razreda pohađat će nastavu u zasebnom dijelu zgrade Dječjeg vrtića „Neven“, koji je odvojen od vrtićkih skupina i namijenjen isključivo školi. Ondje je osigurano šest učionica, sanitarni čvorovi, dvorana za tjelesni odgoj, prostorije za produženi boravak i razdjelna kuhinja.
„Ovaj dodatak nije trebao stići sada, pred božićnicu. Time smo zakinuti – božićnica nam je oteta, a ovo se predstavlja kao 13. mirovina, iako je riječ samo o obračunu po godinama staža. Prevareni smo!“
Cilj ove nagrade je motivirati i potaknuti privatni i javni turistički sektor na kontinuirano podizanje kvalitete, ali i priznati trud, znanje i strast svih onih koji svojim radom doprinose promociji Istre kroz najbolje prakse i najviše standarde.
Stipendije se dodjeljuju u tri kategorije: 123 stipendije na temelju općeg uspjeha u iznosu od 150,00 eura mjesečno, 36 stipendija za deficitarna zanimanja u iznosu od 250,00 eura mjesečno i 8 stipendija za studente s invaliditetom u iznosu od 350,00 eura mjesečno.