Kuda idu divlje svinje!? Na Ipsilon?

Županijski pročelnik za poljoprivredu, šumarstvo, lovstvo, ribarstvo i vodno gospodarstvo Ezio Pinzan istaknuo je potrebu zajedničkog rješavanja ovog problema u cijeloj Istri.

Ena Piglić
Ena Piglić

4 Studeni 2025 I 06:15

Kuda idu divlje svinje!? Na Ipsilon?
Foto: IstraIN Istarski ipsilon

Sa dolaskom jeseni, ceste u Istri postaju opasnije mjesto za vozače jer se učestalost naleta na divljač znatno povećava. Srne, divlje svinje i lisice sve češće prelaze prometnice u potrazi za hranom, osobito u zoru i predvečer.

Osim na lokalnim cestama, pojava divljači sve je prisutnija i na istarskom Y, a upravo se ove teme dotakla vijećnica Helena Lozić Doklestić iz redova stranke Možemo! na posljednjoj sjednici Skupštine Istarske županije.

''Bina Istra ima osigurano 21 mjesto za prelazak divljači na svojoj trasi, uglavnom u obliku podvožnjaka. Ipak, učestalost naleta na životinje pokazuje da to nije dovoljno – samo ove godine, odnosno prosječno godišnje, zabilježeno je više od 700 takvih slučajeva.

Podvožnjaci su često uski, bučni i tamni, zbog čega ih neke životinjske vrste izbjegavaju. S druge strane, zeleni prijelazi – široki nadvožnjaci s vegetacijom te zaštitom od buke i svjetla – omogućuju sigurniji i prirodniji prelazak, osobito u južnoj Istri, gdje migracijski koridori stvaraju uska grla i gdje je najveća populacija divljih svinja.

Namjerava li Istarska županija, u suradnji s koncesionarom Bina Istra i nadležnim tijelima, potaknuti izmjene postojećih rješenja kako bi se na najkritičnijim točkama izgradili zeleni prijelazi te poboljšala učinkovitost postojećih podvožnjaka, kako bi prelazak divljači bio sigurniji i prirodniji?'', poručila je Lozić Doklestić.

Arhiva IstraIN

Županijski pročelnik za poljoprivredu, šumarstvo, lovstvo, ribarstvo i vodno gospodarstvo Ezio Pinzan istaknuo je potrebu zajedničkog rješavanja ovog problema u cijeloj Istri.

“Cilj nam je spriječiti nalete vozila na divljač. To je jedan od većih problema, kako u gospodarenju divljači, tako i zbog sve češće prisutnosti divljači u urbanim područjima. Na tu tematiku gledamo cjelovito i pokušavamo je rješavati zajednički, koliko god je to moguće.

Što se tiče samog Istarskog Y, naravno da je potrebno predvidjeti prijelaze za divljač, jer životinje imaju svoje prirodne migracijske putove. Svjesni smo toga, i kako se povećava broj divljači, tako je potrebno izgraditi i više takvih prijelaza.

U postupku izdavanja dozvola i projektiranja Istarskog Y-a postojala je mogućnost davanja uvjeta, i ti su uvjeti bili propisani – upravo onoliko koliko je bilo potrebno. I Lovački savez i prometna policija dali su svoje uvjete, te je prema njima izgrađen određeni broj prijelaza.

Arhiva IstraIN

U daljnjem projektiranju, čuli smo da se planira i tzv. Istarski X. Kada se bude projektirao taj krak, također će se propisati uvjeti za gradnju koje će svaki projektant i koncesionar morati poštovati.

Za kraj, mogu reći da u Istarskoj županiji imamo dosta naleta vozila na divljač, ali ipak nešto više izvan Istarskog Y-a, jer je taj dio zaštićen ogradama duž cijele trase.

Najviše naleta događa se na lokalnim cestama, između naselja, gdje se šumska područja pružaju uz prometnice, pa životinje prirodno prelaze cestu i dolazi do sudara s vozilima”, poručio je Pinzan.