U Hiži pršuta u Tinjanu 11.04.2025. predstavljena je zbirka priča na čakavštini pod naslovom „Štorije“ autora Gorana Matoševića. Knjigu su predstavili povijesničar Ivan Smoljan i prof. Maja Ružić sa Pulskog Sveučilišta.
Knjiga tiskana u Zagrebu nakladnika Infinity lab na 90 stranica donosi 52 kratke priče ili „štorije“ napisane čakavskim dijalektom središnje Istre.
Ilustriracije u knjizi su napravljene pomoću umjetne inteligencije koje odražavaju splet prošlog, sadašnjeg i budućeg vremena.
Ivan Smoljan opisuje kako nam se knjiga „Štorije“ obraća iz perspektive jednog istrijanskog noneta, koji nam pripovijeda, prisjeća se i promišlja o temama poput mladosti, prolaznosti života, samoći, o materijalnom koje nas svih tako privlači a zapravo je tako isprazno, o nekim običajima koji se gube i nestaju kroz generacije, o životnim vrijednostima.
Nono koji se u pričama često vraća u svoju mladost, zapravo i nas vodi u taj jedan svijet koji je do jučer bio tu, opipljiv, stvaran, a danas ga više nema i poprilično je izmijenjen.
Ono što također primjećujemo čitajući „Štorije“ jest jedan britak, inteligentan humor, neopterećenost formom. Nono iz ovih priča želi biti upamćen, pita se u jednom trenutku hoće li ga itko pamtiti, po čemu će ga pamtiti, te tako prema kraju knjige izvire taj jedan osjećaj nemoći u starosti, dok je zadnja priča zapravo – njegov sprovod.
Foto: PRESS
Ivan ističe kako je ovu knjigu doživio kao svojevrsni autorov rastanak od svijeta u kojem su živjeli naši nonići, od njihovih promišljanja i svega što je obilježilo tu generaciju.
Istovremeno ova je knjiga i svojevrsni spomenik jednoj generaciji, jer iako su nonići umrli, a s njima najčešće i tradicije i običaji, a njive su „zaresle u bared“, pisana riječ ostaje i služi nam da ih se sjećamo, da se nasmijemo i da nove generacije ipak upiju ponešto od onih starijih.
Prof. Ružić je u predstavljanju istaknula kako „Štorije“ u sebi nose mnoga „ovdje shvaćena“ poimanja o postojanju, smrti, životu, generacijskom jazu, škrbnosti (ne škrtosti), zaljubljenosti, mladosti, starosti, radu, neradu, imanju, neimanju, sreći, nesreći i praznovjerju.
Prikazuju jednu (prolaznu) liniju života pojedinca, (Istrana, Istrijana, čovika iz Istre) koja se kreće kroz prizmu prošlog i sadašnjeg ne-vremena obuhvaćajući sve one aspekte koji čovjeka čine čovjekom ili bi ga trebali činiti čovjekom jer kako autor u jednoj priči kaže: „Samo je jeno govno najgore na svitu, a to ni ni od koze ni krave, vola, breka, vece - govno od čovika“.
Foto: PRESS
Nekadašnja „škbrnost“ istarskega čovika i današnja rastrošnost, inertnost, nerad, promptna zarada i bogatsvo, lažna ljepota, i lažno „usađene“ vrijednosti kod mladih (Z-generacija), prikazuje kroz „štorije“: „Ala Marko“, „Grust“, „Kakovu žensku tribe naj“, „Valje valje“, „Več“ i „Mravlja krv“.
Autor Goran Matošević, čija je ovo prva knjiga ovakve vrste, ističe kako mu je cilj bio kod čitatelja izazvati emocije, ponajprije smijeh ali i suze, jer iako su priče u većoj mjeri fiktivne, vjerno dočaravaju surovost nekadašnjeg života na selu.
Knjiga se može nabaviti preko internetske stranice www.storije.com.
Za razliku od klasičnih koncerata, ovdje nije bilo kompozicije ni partiture. Zvuk je nastajao spontano, u dijalogu između organizma i okoline. Biljke su, umjesto objekta promatranja, postale aktivne sudionice umjetničkog procesa, a publika suizvođač.
Talijanska nacionalna manjina u Galižani i Vodnjanu njeguje dvije lokalne furlane koje su 2024. godine dobile status nematerijalnog kulturnog dobra Republike Hrvatske, a uvrštene su i u Registar kulturnih dobara.
"Dobit ćemo različita objašnjenja, da nije bilo loše namjere, da je korišteno tumačenje nekog zakona ili da to nije bitno jer je riječ o simbolici, no sve te isprike padaju u vodu kada pogledamo što stoji u zakonima ove države."
Iz Hrvatske vatrogasne zajednice upozoravaju da se zbog velike količine upaljenih svijeća, rastopljenog voska i suhog cvijeća na grobljima mora biti na oprezu.
Kristijan Petrović – The Drak Storyteller publici je približio povijest i mitologiju koja je prethodila nastanku romana Drakula, kao i kulturološke i povijesne okolnosti koje su oblikovale ovaj literarni fenomen.
Radi se o fotografskom projektu koji je nastao odmah nakon oluje koja je ovo ljeto pogodila Rovinj. Serija dokumentira uništavanje lokalnih stabala na način da ista postaju scenarij za modni editorijal u kojem su modeli odjeveni u održive kreacije lokalne modne dizajnerice Silvane Morgan.
Kroz pripremu jednog obroka Korbar ispisuje emotivnu priču o obiteljskim odnosima, prvenstveno između majke i sina, tematizirajući odrastanje, udaljavanje i ponovno približavanje članova obitelji.