Šesti razredi OŠ Jurja Dobrile iz Rovinja u Danskoj: spoj učenja, kulture, prirode i održivosti

Pozitivne povratne informacije učenika i njihovih roditelja samo su još više ojačale nastojanja Škole da i dalje nastavi s provedbom ovako vrijednih projekata koji nedvojbeno ostavljaju pozitivan trag u odrastanju rovinjskih osnovnoškolaca.

Anamaria Mofardin
Anamaria Mofardin

31 Svibanj 2025 I 18:31

Šesti razredi OŠ Jurja Dobrile iz Rovinja u Danskoj: spoj učenja, kulture, prirode i održivosti
OŠ Jurja Dobrile

U sklopu Erasmus+ projekta Green it up!, učenici šestih razreda OŠ Jurja Dobrile iz Rovinja boravili su u Bronderslevu, na samom sjeveru Danske, gdje su kroz raznolike aktivnosti zajedno s vršnjacima iz danske i finske škole učili o održivosti, prirodi i interkulturalnoj suradnji.

Prvi dan proveli su u danskoj školi Hedegardsskolen gdje su bili uključeni u nastavu s domaćinima: od jutarnjeg trčanja i učenja jezika, do kreativnih radionica iz obrade drva.

Učenike je oduševio izgled škole, dugi odmori, uređeni vanjski prostori s mnoštvom terena za igru te pravilo ostavljanja mobitela u ormarićima. Predstavili su i svoj video uradak o održivoj prehrani - krovnoj temi ove mobilnosti, u kojem su prikazali pet korisnih savjeta za smanjenje bacanja hrane, što je domaćine posebno dojmilo.

Sljedeći dan obilježile su radionice o održivoj prehrani i proizvodnji hrane. U interaktivnom predavanju učenici su raspravljali o utjecaju različitih namirnica na okoliš, analizirali metode uzgoja hrane i sudjelovali u dva eksperimenta – jedan o fotosintezi, a drugi o primjeni tehnologije u uzgoju biljaka. Korištenjem senzora povezanih s mobilnim aplikacijama, pratili su uvjete za optimalan rast sadnica chili papričica, što im je približilo važnost održive poljoprivrede.

U međunarodnim timovima osmislili su održive obroke, spajajući tradiciju svojih kuhinja s ekološkim principima. Završni zadatak uključivao je pripremu zdravog biljnog obroka u moderno opremljenoj kuhinji danske škole – falafela, pita kruha i svježeg povrća. Kroz ovu aktivnost učenici su, osim kulinarskih vještina, razvijali suradnju i međukulturno razumijevanje.

Treći dan bio je posvećen istraživanju prirodnih ljepota sjeverne Danske. Posjetili su svjetionik Rubjerg Knude koji je 2019. premješten zbog erozije tla – bio je to izrstvan primjer kako se ljudska infrastruktura mora prilagođavati promjenama u okolišu uzrokovanim klimatskim promjenama. Promatrali su vegetaciju specifičnu za to podneblje te uspoređivali razlike s mediteranskim krajolicima Istre. Put ih je dalje vodio prema Skagenu i Grenenu, najsjevernijem dijelu Danske, gdje su promatrali mjesto susreta Sjevernog i Baltičkog mora. Iako nisu vidjeli tuljane zbog vremenskih uvjeta, sudjelovali su u predavanju o važnosti zaštite ugroženih vrsta i očuvanja bioraznolikosti.

Tijekom vožnje autobusom su uočili brojne vjetroelektrane – simbole danske predanosti obnovljivim izvorima energije. Učitelji su iskoristili priliku za razgovor o prednostima vjetra, vode i sunca u energetskoj tranziciji. Učenici su zaključili da tehnologije temeljene na prirodnim izvorima imaju ključnu ulogu u borbi protiv klimatskih promjena.

OŠ Jurja Dobrile

Popodneva su učenici iskoristili za druženje sa svojim vršnjacima te boravak u obiteljima koje su ih udomile na tjedan dana. Važno je istaknuti i da je putovanje realizirano kombinacijom autobusa i vlaka, čime se škola pridružila zelenim inicijativama Europske unije i doprinijela smanjenju ugljičnog otiska kroz ovu Erasmus mobilnost. Ovakav način putovanja dodatno je naglasio poruku cijelog projekta: održivost počinje svakim pojedinačnim izborom.

Ova danska avantura omogućila je učenicima da teorijska znanja iz prirode, biologije, ekologije i stranih jezika pretoče u praktična iskustva, stvarajući temelje za odgovorno i održivo ponašanje u budućnosti, a suradnja s vršnjacima iz Finske i Danske još i više ojačala njihove potencijale te doprinijela njihovoj samostalnosti i odgovornosti.

Pozitivne povratne informacije učenika i njihovih roditelja, ali i partnerskih škola i obitelji koje su ugostile rovinjske učenike samo su još više ojačale nastojanja Škole da i dalje nastavi s provedbom ovako vrijednih projekata koji nedvojbeno ostavljaju pozitivan trag u odrastanju rovinjskih osnovnoškolaca.