Idućeg tjedna u Istru stiže novi baterijski motorni vlak, potvrdio je to gostujući na Rovinj FM-u predsjednik županijske organizacije HDZ-a i kandidat za istarskog župana Anton Kliman. Ova najava predstavlja uvertiru u početak obnove istarske pruge od Svetog Petra u Šumi do hrvatsko-slovenske granice.
Riječ je o prvoj fazi velikog infrastrukturnog projekta vrijednog 55 milijuna eura, koji se financira putem državnog kredita, budući da je klasificiran kao projekt od nacionalnog interesa. Radovi na dionici pruge trebali bi započeti u svibnju, a rok izvedbe je 36 mjeseci.
Veliki val ulaganja u istarsku željezničku mrežu ponovno je otvorio pitanje povratka vlaka u Rovinj, gdje je posljednji put prometovao 1966. godine – a budući da je koridor pruge Kanfanar–Rovinj još uvijek očuvan, njezina bi obnova po prvi put nakon šest desetljeća mogla postati realna opcija.
Gradnja pruge Kanfanar - Rovinj započela je 23. prosinca 1873., a prvi vlak stigao je u Rovinj 19. kolovoza 1876., na rođendan cara Franje Josipa I.
06:15Prije 216 d09.05.2025
Projekt uključuje rekonstrukciju 50 kilometara pruge, zamjenu tračnica, pragova, skretnica, obnovu mostova i propusta te modernizaciju signalno-sigurnosnih sustava.
„Bilo je naslikavanja i obećanja, no mi smo donijeli taj projekt u prvu fazu investicije odnosno izgradnje. Neću biti neskroman ni samokritičan – bio sam ismijavan po tom pitanju, rekli su mi: ‘Tone, to nikada neće biti, nema interesa’, no bio sam izuzetno uporan. Znao sam što radim, a za to treba voditi puno razgovora i lobiranja“ kazao je Kliman.
Istaknuo je i kako dolazak novog baterijskog vlaka označava iskorak prema modernizaciji i zelenoj tranziciji.
„To nije samo pitanje revitalizacije pruge, to je pitanje revitalizacije cijele središnje Istre i stvaranja uvjeta da se možemo brendirati kao zelena destinacija. Vozit će baterijski vlakovi, dok stari vlakovi odlaze u povijest. Mogu vam ekskluzivno najaviti da smo uspjeli riješiti s HŽ Putničkim prometom – sljedeći tjedan dolazi novi vlak u Istru.“
Foto: IstraIN
Novi baterijski motorni vlak, proizveden u KONČARU, ima 110 sjedećih mjesta, vozi brzinom do 120 km/h, opremljen je Wi-Fi-jem, prostorom za bicikle, te ima pristup za osobe s invaliditetom. Vlak će se puniti na postajama s ugrađenim punionicama, uključujući i onu u Puli.
Obnova istarske pruge podijeljena je u tri faze. Prva faza uključuje rekonstrukciju dionice od hrvatsko-slovenske granice do Svetog Petra u Šumi.
Druga faza predviđa modernizaciju pruge od Svetog Petra u Šumi do Pule. Treća faza odnosi se na tzv. „pijanu prugu“ koja vodi od Bršice, a planira se financirati europskim sredstvima.
Vraća se linija Pula–Ljubljana–Zagreb
Kliman je najavio i kako se radi na otvaranju i uspostavi međunarodne željezničke linije Pula–Ljubljana–Zagreb, inspirirane nekadašnjim Zelenim vlakom koji je prometovao do 1991. godine.
„Putovat će se puno manje, pristojnije će se putovati do Pule i to je jedan veliki korak. Nadamo se i pozdravljamo inicijativu koja je bila kroz definiranje TEN-T koridora.
Foto: IstraINAnton Kliman
To znači da nam se otvara mogućnost spajanja na europsku prometnu mrežu i tunel kroz Učku, koji bi se mogao doživjeti kao realnost. Tada su svi naši europarlamentarci dali zeleno svjetlo – i Valter Flego je odradio značajnu ulogu i zahvaljujem mu se na tome. Prepoznali smo svi zajedno problem koji muči Istru i uspjeli smo u tome.“
Za kraj, Kliman je istaknuo. „Nije bilo lako, ali uspjeli smo dogovoriti i realizirati.“
Ovaj projekt predstavlja važan korak prema boljoj prometnoj povezanosti i održivom razvoju Istre, te otvara nova vrata gospodarskoj revitalizaciji unutrašnjosti županije.
Trupa, sastavljena od međunarodnih plesača i solista koji su prvaci prestižnih europskih kazališta, samo u posljednje dvije plesne sezone održala je više od 200 baletnih predstava, a u prošloj je godini Orašara diljem Europe pogledalo više od 50 000 gledatelja.
Više od 100 statista prikazat će Svetu obitelj, Tri kralja na konjima, anđele, pastire, rimske vojnike te demonstrirati stare zanate, stvarajući imerzivnu rekreaciju „Najveće priče ikad ispričane“.
"U vrijeme kada je važno čuvati duh zajedništva, naša knjižnica nastavlja biti mjesto gdje mašta živi, a knjige i priče povezuju sve generacije, čak i tijekom radova. Očekujemo i priželjkujemo odaziv što većeg broja djece i roditelja", poručili su iz rovinjske Gradske knjižnice.
Suvremen, funkcionalan prostor sada okuplja više od 260 zaposlenika zajedničkih službi, prvi put objedinjenih na jednoj lokaciji. Investicija je vrijedna 20 milijuna eura, a projekt obuhvaća ukupnu površinu od oko 1,4 hektara.
Od planiranog iznosa, dio koji provode tijela Istarske županije iznosi 126.929.879,67 ili 40 %, dok proračunski korisnici provode 186.870.120,33 eura, odnosno 60 % ukupnog proračuna.
"Strani radnici u Hrvatskoj osjetljiva su tema, ali i kratkoročna nužnost. Bez njih bi građevina stala, turizam se urušio, a BDP bi pao za 7 do 8 posto. Dugoročno, međutim, cilj mora biti država koja ne ovisi o stranoj radnoj snazi, nego vraća vlastite ljude."
Općina Bale raspodijelila je ukupno 10.000 eura bespovratnih sredstava prijaviteljima koji su ispunili sve uvjete poziva, a sredstva su već isplaćena na njihove račune.
Podaci iz Ankete o radnoj snazi pokazuju da je u trećem tromjesečju 2025. u Republici Hrvatskoj bio 3,31 milijun radno sposobnih stanovnika (s navršenih 15 i više godina).
Pravedna tranzicija znači napuštanje fosilnih goriva i promjenu navika, što nije jednostavno posebno u sredinama poput naše, uz Termoelektranu i industrije koje i dalje ovise o fosilnim energentima.
Hrvatski turizam u listopadu 2025. bilježi rast: ostvareno je 1,1 milijun dolazaka i 3,5 milijuna noćenja, što je porast u odnosu na 2024. Najbolje rezultate ponovno ostvaruje Istra, s 21,7% svih noćenja na razini države.