Rovinjski brodograditelj razvija eko-rješenja za plovila – traže ih i Norvežani

Njegova stanica može dnevno opslužiti do stotinu jedrilica, a moguće je i naknadno ugraditi sustav za pročišćavanje prikupljene vode, čime bi se dodatno povećala njezina korisnost.

HRT

3 Lipanj 2025 I 16:08

Rovinjski brodograditelj razvija eko-rješenja za plovila – traže ih i Norvežani
Foto: HRT

Luciano Beg, rovinjski brodograditelj s dugogodišnjim iskustvom u izradi rekreativnih i radnih plovila, danas se sve više okreće održivim rješenjima i ekološkim inovacijama. Njegov rad privlači pažnju ne samo u Hrvatskoj, već i u Norveškoj, Grčkoj, Argentini, Turskoj i na Malti, piše HRT.

Priča o ekološkom zaokretu počinje – na aerodromu u Kopenhagenu. Tamo je, na povratku iz Norveške, zajedno s kolegom Dinkom Salopekom, osmislio ideju mobilne sabirne stanice za otpadne vode s plovila.

Taj prvi korak rezultirao je prototipom koji je sufinancirala Kraljevina Norveška putem programa Innovation Norway.

Ekološka sabirna stanica – nužnost za budućnost Jadrana

Ova sabirna stanica namijenjena je prikupljanju crnih voda s plovila te nudi i dodatne sadržaje: kontejnere za razvrstavanje otpada (miješani otpad, papir, staklo, PET ambalažu), desaliniziranu vodu za nadopunu plovila, solarne panele i sustav akumulatora. Pokretanje uređaja vrši se jednostavno putem QR koda.

"Prema konzervativnim procjenama, tijekom ljetnih mjeseci u Jadran se dnevno ispusti više od milijun litara otpadnih voda s brodova. To je alarmantan podatak", upozorava Beg.

Njegova stanica može dnevno opslužiti do stotinu jedrilica, a moguće je i naknadno ugraditi sustav za pročišćavanje prikupljene vode, čime bi se dodatno povećala njezina korisnost.

Foto: HRT

Prvi električni katamaran – i brod od lana

Uz sabirnu stanicu, Beg se prošle godine upisao i kao konstruktor prvog električnog katamarana na Jadranu. Time se, međutim, nije zaustavio. Sljedeći korak bilo je plovilo koje izrađuje po narudžbi švicarskog naručitelja – potpuno od prirodnih materijala.

"Brod gradimo od lana i bioepoksidne smole, bez korištenja staklenih vlakana. Nema više svrbeži, sve vam je kao brašno", kaže kroz smijeh Luciano.

Konstrukcija broda sastoji se od 20 slojeva lana i recikliranog PET materijala, a svi elementi podvrgnuti su rigoroznim testiranjima otpornosti kako bi zadovoljili propise Hrvatskog registra brodova. Katamaran bi trebao zaploviti do kraja godine, a prva testiranja planirana su za proljeće.

Iako je već stvorio više revolucionarnih rješenja, Luciano Beg ne planira stati. "Imamo još nešto novo što razvijamo... ali o tome drugi put", zaključuje uz osmijeh.