JESTE LI ZNALI? Teretni parobrod Istria na današnji dan 1942. napadnut i potonuo u Sredozemlju
Istria je prevozila u libijski Tobruk streljivo i gorivo u metalnim bačvama za njemačko-talijansku armiju pod zapovjedništvom generala Erwina Rommela koja je trebala napredovati prema Egiptu.
Istrapedia
27 Kolovoz 2025 I 07:46
Foto: Istrapedia
Istria, teretni parobrod sagrađen u tršćanskom brodogradilištu Stabilimento Tecnico Triestino 1921., a naručitelj je bila Navigazione Libera Triestina sa sjedištem u Trstu, gdje je bila i matična luka.
Brod je bio dugačak 123 metra, širine 16,4 metara, gaza 9 m te bruto/neto istisnine 5416/3405 tona, a plovio je brzinom od 10,5 čvorova. Njegovi su blizanci bili Arsa i Recca.
U listopadnoj ofenzivi Nijemci su je uhitili 6. listopada i zatočili u Pazinskom kaštelu. Dan poslije, skupa s ocem i mnogobrojnim Pazincima i Istranima, strijeljana je na pazinskome groblju. Narodnom heroinom proglašena je 1973. godine.
Nedaleko od otočića Sv. Ivan na pučini kraj Rovinja, u zaronjenu podmornicu je udario razarač Giuseppe Missori te je nastali procjep u oplati uzrokovao njezino brzo potapanje.
07:20Prije 81 d06.08.2025
Plovio je na rutama za Ameriku, a 1937. preuzima ga Italia Società Anonima di Navigazione sa sjedištem u Genovi, koja mu sljedeće godine postaje matičnom lukom te nastavlja ploviti na istim rutama.
Godine 1940., samo tri dana prije ulaska Italije u Drugi svjetski rat, Istria se uspijeva vratiti kući. Iste godine u Genovi rekvirira je talijanska ratna mornarica (Reggia Marina), ali bez unosa u popis pomoćnog državnog brodovlja. Od sljedeće godine koristi se kao opskrbni brod talijanske vojske u Albaniji i sjevernoj Africi pa je naoružana s dva protuavionska topa.
Adamović je opisao više od 20 novih biljaka, mnoge biljke koje su otkrili poznati europski botaničari nazvane su po njemu, a zaslužan je i za obogaćivanje hrvatskoga botaničkog nazivlja zbog uključivanja narodnih naziva u svojim radovima.
Za života imenovan je počasnim građaninom Motovuna, ali i Izole o kojoj je objavio više radova.
07:46Prije 185 d24.04.2025
Zapovjedništvo nad Istrijom preuzima 22. ožujka 1942. kapetan duge plovidbe Antonio Zotti. On je rođen u Malom Lošinju 19. prosinca 1880., gdje je u pomorskoj školi stekao diplomu pomorskog kapetana. Karijeru je počeo na brodovima Tršćanskog Lloyda, 1907. prelazi u Società di Navigazione Cosulich, a 1937. u Italia Società Anonima di Navigazione.
Na svoje posljednje putovanje Istria kreće 23. (ponegdje je datum 22.) kolovoza 1942. iz grčkog Pireja. U konvoju su još bili parobrod Dielpi i dvije motorne splavi (motozattera) MZ 744 i MZ 758, a pratili su ih njemački razarač ZG 3 Hermes i talijanska torpiljarka Sirio.
Istria je prevozila u libijski Tobruk streljivo i gorivo u metalnim bačvama za njemačko-talijansku armiju pod zapovjedništvom generala Erwina Rommela koja je trebala napredovati prema Egiptu.
Brodovlje je 24. kolovoza pristalo u Sudi na Kreti, a dva dana kasnije konvoj se dijeli i nastavlja put. Dielpi u pratnji torpiljarke Generale Antonino Cascino kreće prema Bengaziju, a Istria i motorne splavi nastavljaju prema Tobruku u pratnji Hermesa i torpiljarke Pegaso.
Foto: Istrapedia
Potom 27. kolovoza predvečer Hermes napušta konvoj koji nastavlja put u pratnji torpiljarke, a trebao je dobiti zračnu potporu Luftwaffea. Britanska protuobavještajna služba presrela je i dešifrirala poruke između talijanskog i njemačkog zapovjedništva i konvoja pa su prema njemu poletjeli avioni iz egipatskih baza.
Najprije kreće dvomotorac Vickers Wellington opremljen radarom koji uspijeva locirati konvoj, pa polijeću i torpedni zrakoplovi Wellington 38. eskadrile RAF-a (38th Squadron Royal Air Force). Poručnik Michael Foulis prvi je uočio konvoj i napao Istriju. Izbacio je dva torpeda, prvi pogađa krmu, gdje je bilo uskladišteno streljivo, a drugi strojarnicu na sredini broda.
Šestero poginulih, a kapetan posmrtno odlikovan Zlatnom medaljom za vojne zasluge
Paljba protuavionskih topova s Istrije bila je uzaludna, eksplozije streljiva nakon napada uzrokuju potonuće broda, 27. kolovoza u ranim noćnim satima, u roku od 4 minute, 70-ak morskih milja sjeverozapadno od libijskog rta Ras el-Tin, odnosno oko 90 M sjeverno od Tobruka (razni izvori daju druge koordinate, isto tako neki navode da su napad izveli avioni Bristol Beaufighter 39. i 227. eskadrile iz Malte).
Kapetan Zotti je naredio posadi da napusti brod, a on je ostao na zapovjednom mostu i potonuo s Istrijom. Zbog toga je, iako civil, posmrtno odlikovan Zlatnom medaljom za vojne zasluge.
Od ukupno 58 članova posade u napadu je poginulo njih 6, uključujući kapetana. Ostale su uspjele spasiti motorne splavi i prateća torpiljarka koja preživjele vraća na Kretu. Potom ostatak konvoja nastavlja za Tobruk, kamo stiže 28. kolovoza oko 18 sati.
Parobrod Istria se ponekad brka s istoimenim brodom vodonoscem (nave cisterna per acqua) talijanske ratne mornarice. Vodonosac je porinut 11. ožujka 1923. u riječkom brodogradilištu Cantieri Navali del Quarnaro.
Njegov brod blizanac bio je Dalmazia. U službu je stupio 1. veljače 1924. unutar grupe pomoćnih brodova mornarice (Navi Ausiliarie di Squadra). Nakon Drugog svjetskog rata, 6. kolovoza 1949., vodonosac Istria predan je Sovjetskom Savezu u luci Odesa kao dio ratne odštete.
Stručnjaci Protueksplozijske službe MUP-a jutros su na Velom Vrhu uspješno neutralizirali zrakoplovnu bombu iz Drugog svjetskog rata, pronađenu na obiteljskoj parceli. Akcija je protekla sigurno i bez ozlijeđenih, a bomba će biti uništena kontroliranom eksplozijom na Marleri kod Ližnjana.
U Rovinju je 34-godišnja vozačica s čak 2.58 promila alkohola izgubila kontrolu nad autom, prešla preko kružnog toka i sletjela s ceste. Srećom, nitko nije ozlijeđen.
Spektakularan pogodak Antonija Maurića iz slobodnog udarca obilježio je pobjedu Istre 1961 nad Lokomotivom u 11. kolu SuperSport HNL-a. Mlada nada pulskog kluba sjajno je pogodila rašlje s 25 metara i kreirala gol koji mnogi već nazivaju – pogotkom sezone.
Radi sigurnosti stanovništva, Grad Pula je donio odluku o preventivnoj prisilnoj evakuaciji. Procjenjuje se da će evakuacija obuhvatiti oko 70 obitelji — približno 200 građana.
U prometnoj nesreći koja se u četvrtak dogodila u središtu Poreča, teško je ozlijeđena 84-godišnja pješakinja na koju je naletio automobil, a unatoč naporima liječnika, žena je tijekom jučerašnjeg dana preminula
Osim remećenja bioritma pomicanje sata ima ozbiljan utjecaj na zdravlje rekla je za Media servis neurologinja i somnologinja sa Zavoda za poremećaje spavanja u klinici za psihijatriju Vrapče Marina Mioč.
Korlević: "Sve zemlje su za ukidanje jedini je problem za koju zonu ili za koliko sati u odnosu na solarno vrijeme. Ideja je da to bude solarno vrijeme, ono što se uvijek smatralo normalnim, da je podne jednako udaljeno od jutra i od večeri, ali pitanje je što će se dogovoriti."
Cilj programa je približiti djeci logiku i kreativnost kodiranja kroz igru s LEGO setovima i jednostavne digitalne zadatke. Radionice potiču razvoj logičkog razmišljanja, timskog rada, rješavanja problema i digitalne pismenosti, a temelje se na principu „učenje kroz igru“.
U tri sata ujutro kazaljke će se pomaknuti jedan sat unatrag, na dva sata, čime ćemo dobiti dodatni sat sna i označiti povratak na standardno srednjoeuropsko vrijeme (CET).
Program započinje u 13 sati biciklijadom, najstarijom u Istri, a prijave su moguće na dan održavanja u Loži. Nakon biciklijade, od 14 sati, u Žlinji će se održati turnir u pljočkanju i gađanju z fjondami.
U sklopu prestižne inicijative Turističke zajednice Istre, u samom srcu Londona članovi elitnog Mark’s Cluba uživali su u večeri posvećenoj Istri – regiji vrhunskih delicija, mirisa i doživljaja
Slobodni uzgoj donosi brojne izazove: vremenski uvjeti, higijena i zaštita od predatora poput lisica i jastrebova. Iako zahtijeva više rada, europsko tržište sve više traži alternativne načine proizvodnje.