Dvigrad Festival - festival rane glazbe za ovu nedjelju najavljuje novo događanje, ovoga puta u Rovinju.
Naime, u rovinjskoj Crkvi sv. Franje u nedjelja, 29. rujna, u 20 sati održat će se koncert "Canticum Canticorum - Pjesma nad pjesmama i skladatelji jadranskog kruga 17. stoljeća" u izvedbi ansambla Responsorium.
Ansambl čine Tessa Roos - sopran, Tim Braithwaite - altus, Loic Paulin - tenor, Darko Solter - bas, Anais Chen i Silvio Richter - violine, Emili Saville, Max Brisson i Tin Cugelj - tromboni, Augustin Mršić - viola da gamba, Rui Staehelin - teorba i Egon Mihajlović - orgulje.
Program će biti fokusiran na biblijsku Pjesmu nad pjesmama, jednu od knjiga Svetoga pisma Staroga zavjeta. Knjigu čini ciklus ljubavnih pjesama pisanih u obliku dijaloga između fiktivnih zaručnika i zaručnice. Iako Pjesma uvelike eksplicitira erotsku ljubav dvaju ljubavnika te je tako provokativna u kontekstu Biblije, ona svojim suptilnim, a osebujnim stilom i dalje ostaje dostojna biblijskoga konteksta.
Unatoč mnoštvu skladatelja i skladateljica koji su uglazbili tekst Pjesme, u ranom novom vijeku najpoznatiji ciklus je onaj Giovannija Pierluigija Palestrine (1525.–1594.) zbog svoje sveobuhvatnosti, a i skladateljeve onodobne popularnosti. Njegov ciklus 29 moteta iz 1584. posvećen je Papi Grguru XIII i pokriva većinu teksta Pjesme, a skladan je za pet glasova u uobičajenoj kasnorenesansnoj dispoziciji SATTB i SAATB. Palestrinin ciklus je i odraz onodobnog društvenog statusa glazbe u rimskom društvu nekoliko sličnog scenariju s Misom pape Marcela (1555.).
Za razliku od potonje, ciklus Pjesme je nevezan na glazbenu teksturu (monofonija-polifonija) koliko na prirodu i glazbenu formu (sakralno-profano, motet-madrigal). Tako nekoliko profaniji tekst Pjesme dobiva sakralni karakter skladateljskog duha kasnorenesansnog moteta.
Sam Palestrina je potvrdio da je njegov ciklus zagotovo nešto novo i bio je svjestan neprikladnosti ciklusa za crkvenu upotrebu (Sic enim rem ipsam postulare intelligebam, odnosno jer sam shvatio da sama (s)tvar to zahtijeva). Unatoč tome, ciklus možda jest glazbeni prikaz profanih ljubavnih pjesama, ali istovremeno predstavlja i ultimativno slavlje božanske ljubavi, a upravo zato ga Palestrina i dalje naziva ciklusom moteta (tj. sakralnom kompozicijom).
Možda je upravo to potaknulo daljnje komponiranje na dani tekst, i motiviralo sličnu upotrebu teksta u različitim sakralnim kontekstima, kao što su skladbe Nigra sum i Pulchra es Claudia Monteverdija, tiskane 1610 u kontekstu Večernje Blažene djevice Marije.
U potrazi za autentičnim zvucima ansambl je realizirao niz uspješnih projekata, surađuje sa svjetskim izvođačima i nastupa na brojnim festivalima
Ansambl Responsorium posvetio se istraživanju i interpretaciji vokalnog i instrumentalnog repertoara sedamnaestog stoljeća s posebnim osvrtom na ostvarenja starije hrvatske glazbene baštine. Djeluje u skladu s načelima povijesno utemeljene izvođačke prakse rane glazbe, koristeći replike autentičnih glazbala te poštujući znanstveno utemeljene stilske smjernice.
U potrazi za autentičnim zvucima ansambl je realizirao niz uspješnih projekata među kojima je nekoliko suvremenih praizvedbi djela hrvatskih baroknih skladatelja. Plod intenzivne muzikološke aktivnosti ansambla je nosač zvuka Tomaso Cecchino: Madrigali et canzonette a tre voci 1617. (Croatia Records, 2017.) koji je objavljen povodom 400-te obljetnice tiskanja zbirke.
Ansambl Responsorium redovito surađuje s priznatim svjetskim izvođačima rane glazbe i svoju posvećenost radosno dijeli s vjernom publikom, koncertirajući na brojnim festivalima u domovini (Varaždinske barokne večeri; Glazbene večeri u sv. Donatu; Koncerti u Eufrazijani; Dvigrad festival i dr.) te u inozemstvu (Austrija, Njemačka, Danska, Slovenija, Češka, Slovačka). Dvostruki je laureat nagrade „Ivan Lukačić“ žirija Varaždinskih baroknih večeri za muzikološki radi i izvođački doseg ansambla.
Ostavite komentar