Cola Cola, Jamnica, Ožujsko i Karlovačko pivo, samo su neki od brendova čiji se proizvodi mogu prepoznati na našim plažama i uvalama. Čepovi, boce, vrećice pakiranja, sve su to dobro poznati predmeti koji nam svakodnevno svima prolaze kroz ruke, a nakon kratkog korištenja ostaju trajno u okolišu. Ambalaža je jedan od najzastupljenijih oblika jednokratne plastike što je vidljivo iz prikupljenog otpada, kazala je Petra Andrić, voditeljica kampanje i komunikacija u Greenpeace-u Hrvatska.
“Iskorjenjivanje kulture bacanja i okretanje višekratnim materijalima moraju podržati i sami proizvođači. Tvrtke moraju osvijestiti da svi zajedno snosimo posljedice njihovog poslovanja i stjecanja profita. Normaliziranjem i nametanjem jednokratne upotrebe i uvjeravanjem javnosti da je plastika jeftina, praktična i sigurna, korporacije zarađuju novac na račun okoliša. O tome se mora govoriti u javnom prostoru i njihova odgovornost se treba zakonski regulirati”, dodaje Petra Andrić.
7. Period raspadanja – Pjenaste plastične čaše: 50 godina; jednokratne pelene: 450 godina; plastične boce: 450 godina; najlon za ribolov: 600 godina; filteri cigareta: 10 godina…
8. Tijekom perioda raspadanja plastika iz svoje originalne forme prelazi u makroplastiku, mikroplastiku i nanoplastiku dijelića mnogo manjih od 100 nm, manjih od primjerice stanica algi, te pretpostavljeno ostaje na neodređeno vrijeme u tom obliku.
9. Plastični otpad ima sposobnost adsorpcije ostalih zagađivača u moru i na taj način djeluju poput spužvi koje upijaju i nose na sebi zagađivače (kemikalije, tvari koje ometaju normalan rad hormona itd.). Plastika otpušta teške metale i razne štetne kemikalije u okoliš.
10. Milijun morskih ptica i stotine tisuća morskih sisavaca stradavaju svake godine zbog plastike u našim morima. Najčešće od posljedica gutanja i probave plastike, zaplitanja u plastiku ili gušenja.
11. Kemikalije koje su u sastavu plastike mogu ući u naš organizam probavom ili apsorpcijom iz vode putem kože.