Istarski ugljenokopi Raša bili su jedno od najznačajnijih rudarskih poduzeća u Hrvatskoj nakon Drugog svjetskog rata, obuhvaćajući niz rudnika na području Labinštine: Labin, Ripenda, Vinež, Koromačno, Raša i Tupljak.
Ovi su rudnici djelovali kao jedinstvena proizvodno-tehnološka cjelina, osiguravajući važnu sirovinu za industriju i energetiku.
Prva rudarska proizvodnja na području današnje Labinštine započela je 14. kolovoza 1785. godine u Krapnu, gdje je četrdesetak rudara godišnje proizvodilo oko 560 tona ugljena za rafineriju šećera u Rijeci.
Iako su dva dekreta Eugena Napoleona iz 1807. godine dugo pogrešno smatrana početkom rudarske djelatnosti, sustavna proizvodnja ugljena započela je tek 1830-ih godina.
Tada su u Krapnu otvorena tri rudnika pod vlasništvom dioničarskog društva Adriatische Steinkohlen-Gewerkschaft in Dalmatien und Istrien.
Modernizacija rudnika započela je krajem 19. stoljeća kada je uvedena upotreba komprimiranog zraka za rudarsku mehanizaciju, lokomotive su zamijenile konjsku vuču, a izgrađeni su i novi infrastrukturni objekti poput pristaništa u Štalijama i Bršici, rudarskog naselja Štrmac te rudarske bolnice.
Foto: Jurina i Franina
Razdoblje talijanske uprave i razvoj rudarske industrije
Po završetku Prvog svjetskog rata, talijanska vlast osniva poduzeće Società Anonima Carbonifera Arsa, koje intenzivno ulaže u osuvremenjivanje rudnika, posebice u elektrifikaciju.
Tijekom 1930-ih, rudnici u sklopu tvrtke Azienda Carboni Italiani doživljavaju ekspanziju zbog potreba fašističke autarkične privrede. Raški rudnici tada postaju jedni od najmodernijih u Europi, zapošljavajući više od 10.000 radnika, a 1942. godine ostvaruju rekordnu proizvodnju od 1.158.000 tona ugljena.
U tom razdoblju provode se melioracijski radovi, a izgrađen je futuristički grad Raša za 4.000 stanovnika prema projektu arhitekta Gustava Pulitzera Finalija. Početkom 1940-ih, u blizini novo-otvorenog rudarskog okna, sagrađeno je i naselje Pozzo Littorio (današnji Podlabin).
No, 28. veljače 1940. godine rudnike pogađa teška katastrofa kada eksplozija metana odnosi živote 372 rudara.
Foto: Jurina i Franina
Rudarenje nakon Drugog svjetskog rata
Nakon 1945. godine, Istarski ugljenokopi Raša postaju ključni u obnovi i industrijalizaciji Jugoslavije.
U tom razdoblju bilježe najveći broj zaposlenih, oko 7.000 radnika, i rekordnu poslijeratnu proizvodnju od 860.100 tona ugljena 1959. godine.
No, već 1960-ih dolazi do krize zbog sve veće dostupnosti jeftine nafte, što uzrokuje pad proizvodnje i smanjenje broja rudara.
Kako bi se smanjile zalihe ugljena, 1969. godine izgrađena je Termoelektrana Plomin 1. Ipak, rudarenje ostavlja duboke posljedice na područje Labinštine, uzrokujući urušavanje starogradske jezgre Labina.
Foto: Jurina i Franina
Gašenje rudarske djelatnosti
U 1970-ima predloženo je zatvaranje rudnika i prelazak na industrijske pogone koji bi djelomično koristili resurse rudnika.
Ipak, rudnici preživljavaju krizu zahvaljujući izgradnji druge termoelektrane, no proces zatvaranja postaje neizbježan.
Godine 1985. zbog prodora morske vode zatvoren je rudnik Koromačno, a 1988. zbog nerentabilnosti prestaju s radom rudnici Labin i Ripenda.
Rudarska djelatnost nastavljena je kroz poduzeće Istarski ugljenokopi Tupljak, koje od 1990. do 1992. prolazi kroz stečaj.
Od tada rudnici sve više ovise o Hrvatskoj elektroprivredi, a u svibnju 1999. zatvara se i posljednji rudnik, Tupljak.
S 29. studenim 1999. godine ugašena je posljednja jama, čime je završena višestoljetna povijest rudarenja u Hrvatskoj.
Želja je da se u ovoj prilici prikupe donacije igračaka, knjiga, slikovnica koje su djeca „prerasla“ i da se odnesu u Opću bolnicu Pula, na odjel pedijatrije, kako bi se razveselilo male pacijente tijekom njihovog boravka u bolnici.
Likovi u ovim pričama prihvaćaju svoje okolnosti takve kakve jesu. Oni se ne odriču života, nego ga žive u njegovoj punini, sa svim proturječnostima, ograničenjima i trenucima svjetlosti.
Riječ je o jednom od tehnički najzahtjevnijih objekata na cijeloj trasi, s velikim rasponima i stupovima znatnih visina, čija je realizacija zahtijevala vrhunsku stručnost, precizno planiranje i iznimnu koordinaciju svih sudionika projekta.
“U gradskom proračunu nije predviđena nijedna stavka usmjerena na poboljšanje stanja na Kaštijunu, unatoč dugogodišnjim problemima i opravdanim zahtjevima građana”, ocijenio je Davor Vuković, vijećnik stranke Možemo u pulskom gradskom Vijeću.
Predstavnik radnika i sindikalni povjerenik Boris Cerovac: "Štrajkaški odbor će se ubrzo oformiti te će on donijeti odluku, a moguće je da će to biti već sljedećeg tjedna."
Cilj je naravno nastaviti trend pada, pa je tim povodom predstavljena i nova medijska kampanja Nacionalnog programa ranog otkrivanja raka dojke kojom se želi potaknuti žene na mamografiju.
"Cilj društva ostaje odgovorno i održivo poslovanje, uz optimizaciju troškova i istodobno unapređenje kvalitete usluga prema korisnicima i građanima, kao i kontinuirano ulaganje u zaposlenike, koji predstavljaju temelj rada društva i ključ su dosadašnjih pozitivnih rezultata."
U sjedištu Istarske županije održan je sastanak s predstavnicima Udruge ICT Istre i Fakulteta informatike Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli. Tema sastanka bila je nastavak i jačanje suradnje u okviru strateškog opredjeljenja Županije za razvoj digitalne i zelene regije.
"Objavljena je odluka Ustavnog suda potvrđuje ono na što godinama upozoravamo - da je sustav osobne asistencije bio postavljen na diskriminatornim, neustavnim i restriktivnim osnovama," stoji u priopćenju udruge Sjena.
Iako su police brojnih ljekarni ostale bez lijeka protiv gripe, glasnogovornica HALMED-a Jelena Juričić preko Media servisa umiruje: "Na tržištu su trenutačno dostupne zalihe lijeka, a dodatne količine puštaju se u promet tijekom ovog tjedna, dok se sredinom siječnja očekuje i nova isporuka."
Sigurnosni pojasevi jedan su od elemenata zaštite vozača i putnika u motornim vozilima, namijenjeni zaštiti osoba prilikom sudara i iznenadnog zaustavljanja vozila.
Kada se počelo s Kaštijunom, neke prve procjene koje su tada izlazile bile su da bi Kaštijun na gorivu iz otpada trebao zarađivati. "Danas znamo da tomu nije tako, da, naprotiv, cijena zbrinjavanja iznosi od 200 eura naviše po toni."