Sve je više prometnih nesreća u kojima sudjeluju vozači električnih romobila, među njima i velik broj djece mlađe od 14 godina, premda im zakon zabranjuje upravljanje tim vozilima.
Zbog brojnih kršenja propisa policija je pokrenula ciljane akcije kažnjavanja onih koji ne nose kacige, voze prebrzo ili ne poštuju prometna pravila. U inicijativu se uključio i Hrvatski autoklub (HAK) s edukativno-preventivnim programima.
Gostujući u emisiji Studio 4 na HRT-u, dr. sc. Sinan Alispahić, pomoćnik glavnog tajnika HAK-a, naglasio je da su mladi željni znanja, ali da edukacija mora biti kvalitetna i smisleno osmišljena.
„Električni romobili idealan su oblik prijevoza, no statistike pokazuju i visoku razinu rizika, osobito za maloljetnike“, rekao je, podsjetivši na finsku studiju prema kojoj je rizik nesreće na romobilu čak 13 puta veći nego na biciklu i dvostruko veći nego na motociklu.
Edukacija uz kazne i sankcije
Uz represivne mjere, istaknuo je Alispahić, ključna je i ciljana edukacija. Prošle je godine HAK, u suradnji s Autoklubom Vinkovci, proveo pilot-projekt koji je obuhvatio više od 800 sudionika, a stotinjak ih je završilo specijaliziranu obuku sigurne vožnje romobila. Na poligonima su kroz praktične vježbe učili kako reagirati na iznenadne situacije, savladavati prepreke i sigurno manevrirati među pješacima.
Posebna novost je moderni simulator električnog romobila koji omogućuje virtualnu vožnju s realističnim prometnim scenarijima pri brzinama do 25 km/h. Nakon svake vožnje polaznici dobivaju detaljnu analizu svojih reakcija i učinkovitosti kočenja.
Priručnik i novi program obuke
HAK je izdao priručnik „Postani siguran vozač bicikla i električnog romobila“ te osmislio novi program edukacije kroz dva modula. Teorijski uključuje rad na simulatoru i testiranje reakcija, čak i u uvjetima simuliranog utjecaja alkohola, dok praktični obuhvaća sedam vježbi na vježbalištima, od osnovnog upravljanja do kočenja pri najvećim brzinama.
Brzinu i zaustavni put učenika na kraju modula mjeri policija radarom, čime sudionici dobivaju konkretne podatke o svojoj vožnji.
Pilot-programi trenutno se provode u Splitu, Vinkovcima, Osijeku i Križevcima, gdje su lokalni autoklubovi opremljeni suvremenim biciklističkim poligonima.
Stariji kao uzor mladima
Alispahić je upozorio da i stariji vozači trebaju biti primjer mladima te nositi zaštitnu opremu. „Biologija čini svoje – s godinama su refleksi sporiji, vid slabiji. Obavezno preporučujemo kacigu i dosljedno poštivanje prometnih pravila“, naglasio je.
Cilj ovih inicijativa je razvijanje svijesti o opasnostima i usvajanje konkretnih vještina kako bi se povećala sigurnost svih sudionika u prometu.