Kazne za ‘besplatnu’ vožnju autocestom - elektronička naplata donosi stroga pravila od 2027.

Temelj nove naplate bit će tehnologija kratkodometne komunikacije, koja uključuje ENC uređaje postavljene u vozila te sustav automatskog očitavanja registracijskih oznaka putem kamera.

Ena Piglić
Ena Piglić

9 Prosinac 2025 I 15:12

Kazne za ‘besplatnu’ vožnju autocestom - elektronička naplata donosi stroga pravila od 2027.
Foto: IstraIN

Hrvatski sabor danas je raspravljao o konačnom prijedlogu Zakona o naplati cestarine, dokumentu koji donosi najopsežnije promjene u sustavu naplate autocesta u posljednjih dvadeset godina.

Ako zakon bude izglasan, hrvatske autoceste od 1. ožujka 2027. godine prelaze na model slobodnog prometnog toka, čime će klasične naplatne postaje i zaustavljanje na rampama otići u povijest.

Državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Tomislav Mihotić istaknuo je kako se ovim zakonom „uređuje naplata cestarine, propisuje obveza uspostave jedinstvenog sustava elektroničke naplate cestarine u slobodnom prometnom toku, uređuju pitanja pružanja usluge europske elektroničke naplate cestarine, uređuje nadzor upotrebe autocesta i objekata pod naplatom te se propisuje prekršajna odgovornost za kršenje propisanih obveza i to na području cijele mreže autocesta.“

Kako će funkcionirati novi sustav?

Temelj nove naplate bit će tehnologija kratkodometne komunikacije, koja uključuje ENC uređaje postavljene u vozila, te sustav automatskog očitavanja registracijskih oznaka putem kamera. Time se omogućuje kontinuirano kretanje vozila bez zaustavljanja na naplatnim postajama.

Mihotić pojašnjava i da se za različite kategorije vozila uvode različite obveze: „S tim da se za teška vozila preko 3,5 t predviđa obvezno korištenje ENC uređaja, a za laka vozila do 3,5 t može se odabrati jedna od navedenih tehnologija ovisno o preferencijama korisnika.“

Više načina za uključivanje u sustav naplate

Korisnicima će biti ponuđeno nekoliko kanala za aktivaciju usluge, što bi trebalo pojednostaviti korištenje autocesta domaćim vozačima i turistima. U sustav će se moći uključiti:

  • putem jedinstvenog nacionalnog web portala,
  • putem mobilne aplikacije i drugih digitalnih servisa,
  • na autocesti, na namjenskim stazama za brzo uključenje lakih vozila prije ulaza,
  • u prodajnim uredima Hrvatskih autocesta i koncesionara,
  • na benzinskim postajama u Hrvatskoj i susjednim državama blizu granice,
  • u stanicama za tehnički pregled.

 

Kazne za one koji se budu vozili bez prijave

Novim zakonom jasno se definira prekršajna odgovornost za korištenje autoceste bez prethodnog uključivanja u sustav naplate. Vozači koji to ne učine morat će platiti cestarinu, ali i dodatni zakonski penal.

„Da penal nije zakonom uveden, korisnik koji bespravno koristi autocestu imao bi samo obvezu platiti naknadu štete i to u istoj visini kao korisnik koji poštuje pravila.

Imajući u vidu da Zakon o naplati cestarine država upraviteljima autocesta određuje tehnologiju sustava naplate cestarine i uvjetuje uspostavljanje slobodnog prometnog toka te tako povećava rizik naplate cestarine u odnosu na sad važeći pravni okvir, zakonom se neplaćanje cestarine i nepridržavanje propisanih obaveza određuje prekršajem“, poručio je Mihotić.

Ako zakon bude usvojen, nova pravila postupno će se uvoditi na mreži autocesta, a potpuna implementacija – uključujući uklanjanje rampi i prelazak na potpuno digitalnu naplatu – očekuje se od 1. ožujka 2027. godine.