Hrvatski sabor danas je raspravljao o konačnom prijedlogu Zakona o naplati cestarine, dokumentu koji donosi najopsežnije promjene u sustavu naplate autocesta u posljednjih dvadeset godina.
Ako zakon bude izglasan, hrvatske autoceste od 1. ožujka 2027. godine prelaze na model slobodnog prometnog toka, čime će klasične naplatne postaje i zaustavljanje na rampama otići u povijest.
Državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Tomislav Mihotić istaknuo je kako se ovim zakonom „uređuje naplata cestarine, propisuje obveza uspostave jedinstvenog sustava elektroničke naplate cestarine u slobodnom prometnom toku, uređuju pitanja pružanja usluge europske elektroničke naplate cestarine, uređuje nadzor upotrebe autocesta i objekata pod naplatom te se propisuje prekršajna odgovornost za kršenje propisanih obveza i to na području cijele mreže autocesta.“
Kako će funkcionirati novi sustav?
Temelj nove naplate bit će tehnologija kratkodometne komunikacije, koja uključuje ENC uređaje postavljene u vozila, te sustav automatskog očitavanja registracijskih oznaka putem kamera. Time se omogućuje kontinuirano kretanje vozila bez zaustavljanja na naplatnim postajama.
Mihotić pojašnjava i da se za različite kategorije vozila uvode različite obveze: „S tim da se za teška vozila preko 3,5 t predviđa obvezno korištenje ENC uređaja, a za laka vozila do 3,5 t može se odabrati jedna od navedenih tehnologija ovisno o preferencijama korisnika.“
Više načina za uključivanje u sustav naplate
Korisnicima će biti ponuđeno nekoliko kanala za aktivaciju usluge, što bi trebalo pojednostaviti korištenje autocesta domaćim vozačima i turistima. U sustav će se moći uključiti:
- putem jedinstvenog nacionalnog web portala,
- putem mobilne aplikacije i drugih digitalnih servisa,
- na autocesti, na namjenskim stazama za brzo uključenje lakih vozila prije ulaza,
- u prodajnim uredima Hrvatskih autocesta i koncesionara,
- na benzinskim postajama u Hrvatskoj i susjednim državama blizu granice,
- u stanicama za tehnički pregled.
Kazne za one koji se budu vozili bez prijave
Novim zakonom jasno se definira prekršajna odgovornost za korištenje autoceste bez prethodnog uključivanja u sustav naplate. Vozači koji to ne učine morat će platiti cestarinu, ali i dodatni zakonski penal.
„Da penal nije zakonom uveden, korisnik koji bespravno koristi autocestu imao bi samo obvezu platiti naknadu štete i to u istoj visini kao korisnik koji poštuje pravila.
Imajući u vidu da Zakon o naplati cestarine država upraviteljima autocesta određuje tehnologiju sustava naplate cestarine i uvjetuje uspostavljanje slobodnog prometnog toka te tako povećava rizik naplate cestarine u odnosu na sad važeći pravni okvir, zakonom se neplaćanje cestarine i nepridržavanje propisanih obaveza određuje prekršajem“, poručio je Mihotić.
Ako zakon bude usvojen, nova pravila postupno će se uvoditi na mreži autocesta, a potpuna implementacija – uključujući uklanjanje rampi i prelazak na potpuno digitalnu naplatu – očekuje se od 1. ožujka 2027. godine.