
ČESTI GOST ISTRE I BRIJUNA Na današnji dan prije 45 godina umro je Josip Broz Tito
Brojne ulice i trgovi diljem Istre, poput središnjeg trga u Rovinju, nose njegovo ime.
08:37Prije 79 d04.05.2025
Na natječaj se prijavila 31 tvrtka, a gradnja je povjerena poduzeću Fröhlich iz Graza. Neki su koncesionari paralelno pokušavali izgraditi željezničku vezu Trsta i Rijeke, no zbog nedostatka kapitala morali su odustati.
Istarska državna željeznica (Istrianer Staatsbahn), željeznička mreža na pravcu Divača–Pula, u dužini od 122 kilometra, s odvojkom Kanfanar–Rovinj dužine 21 kilometar, dovršena je 1876. godine i povezana s prugom Beč–Trst, izgrađenom još 1857.
Nakon što je 1873. godine izgrađena pruga Sv. Peter–Rijeka, Istrani su inzistirali na željezničkoj vezi Istre s Rijekom i ostatkom Hrvatske.
Brojne ulice i trgovi diljem Istre, poput središnjeg trga u Rovinju, nose njegovo ime.
08:37Prije 79 d04.05.2025
Dok su kočije tada još bile svakodnevica na ulicama, a bicikle luksuz časnika, tehnološki val polako je zapljuskivao Istru.
18:31Prije 89 d24.04.2025
Sukobili su se interesi Trsta, koji je predlagao vezu preko svog teritorija, i vojne strategije Austro-Ugarske koja je inzistirala da se Pula, kao važna vojna luka, poveže sa središnjom željezničkom mrežom Monarhije kroz unutrašnjost poluotoka – radi bolje sigurnosti od mogućih napada s mora.
Istraživanja terena započela su 1867. godine. Prihvaćena je trasa Divača–Kozina–Buzet–Lupoglav–Pazin–Kanfanar–Pula, s odvojkom Kanfanar–Rovinj. Od većih istarskih gradova, samo je Pazin dobio prugu u blizini, dok je Rovinj dobio priključak.
Admirali Wilhelm von Tegetthoff i Wüllerstorf-Urbair ishodili su suglasnost vlade i parlamenta za početak gradnje. Iako je bilo izdano više koncesija i razrađeno više varijanti, jedino je država mogla osigurati potreban kapital. Tako je 22. travnja 1873. donesen zakon o gradnji pruge na državni trošak.
Na natječaj se prijavila 31 tvrtka, a gradnja je povjerena poduzeću Fröhlich iz Graza. Neki su koncesionari paralelno pokušavali izgraditi željezničku vezu Trsta i Rijeke, no zbog nedostatka kapitala morali su odustati.
Radovi su započeli 17. prosinca 1873. u Pazinu i završeni su za manje od tri godine. Iako je država tražila da se zaposle domaći radnici, Fröhlich je angažirao dvije trećine radne snage izvan Istre, ponajviše iz susjedne Furlanije. Domaći radnici, osim što su bili slabije plaćeni, radili su rame uz rame s pridošlicama.
Na trasi je radilo i do 20.000 ljudi, budući da su se radovi obavljali uglavnom ručno. Unatoč bolestima, nesrećama i pljačkama, završetak radova obilježen je svečanim vlakom 18. kolovoza 1876., na rođendan cara Franje Josipa.
Redoviti promet započeo je 20. rujna iste godine. Pruga je koštala 12.760.469 forinti, što je bilo nešto manje od predviđenog iznosa. Imala je 13 postaja, jedan tunel (Hum) i pet mostova. Izgrađena je s lošim tehničkim karakteristikama, koje su u velikoj mjeri ostale nepromijenjene do danas.
Dvije godine nakon puštanja pruge u promet, 13. rujna 1878., dovršen je i kolosijek dug 1,3 kilometra do Arsenala, čime je brodogradilište Uljanik postalo jedini otok na istočnom Jadranu povezan željeznicom.
Iako je željeznica omogućila vezu Istre s Monarhijom, Trst i Rijeka i dalje su ostali udaljeni za Istrane – za Trst se moralo putovati preko Divače i Nabrežine, a za Rijeku preko Divače i Sv. Petra na Krasu (danas Pivka).
Godine 1887. izgrađena je nova pruga Hrpelje–Kozina–Trst, duga gotovo 20 kilometara, čime se Istra značajno približila Trstu. To je odmah utjecalo na promet – iste godine prevezeno je 190.299 putnika i 107.038 tona robe, a 1890. čak 398.826 putnika i 262.672 tone tereta.
Istarska željeznica tijekom godina bilježila je uspone i padove, ovisno o političkim i ekonomskim okolnostima država koje su se izmjenjivale. Najveće poboljšanje ostvareno je 1951. godine, kada je izgrađena pruga Lupoglav–Štalije (tzv. Raška pruga).
Godine 1959. zatvorena je pruga Hrpelje–Kozina–Trst, a 1966. i odvojak Kanfanar–Rovinj.
Nakon osamostaljenja Hrvatske i Slovenije 1991. godine, istarska pruga Divača–Pula podijeljena je između dvaju sustava. Krajem prosinca 2009., zbog klizišta kod Kožljaka, zatvorena je za promet i Raška pruga.
Tijekom Drugog svjetskog rata, 1943. godine, njemačko bombardiranje teško je oštetilo palaču – nestao je krov, urušio se dio sjevernog pročelja, a od nekad velebne kuće do danas su ostali samo zidovi južnog pročelja s prozorima, nišama i puškarnicama.
22:10Prije 10 h22.07.2025
U više je navrata najavljivao oproštaj od pozornica, ali nikako da zauvijek odustane od pjevanja.
21:35Prije 10 h22.07.2025
Besplatni sportski i poslovni paneli otvaraju važna pitanja o ulozi žena u auto sportu.
19:15Prije 13 h22.07.2025
Uske uličice starog Pićna ispunit će se pričama, predstavama, radionicama, izložbama i glazbom, uz bogat program za sve uzraste.
18:31Prije 13 h22.07.2025
Ranih osamdesetih Mjesec i planeti bili su meta popriličnog broja međuplanetarnih letjelica. Onda su na red došli američki Viking 1 i 2. Lansirani u ljeto 1975., na površinu Marsa pristigli su u ljeto 1976.
17:11Prije 15 h22.07.2025
Tijekom dvodnevnog festivala posjetitelji su mogli sudjelovati u nizu besplatnih radionica osmišljenih s ciljem podizanja svijesti o važnosti ponovne uporabe predmeta i otpada.
14:50Prije 17 h22.07.2025
Više od 400 porcija rovinjske tune, redovi dugački do 20 metara u kojima se čekalo i po sat vremena, podjednaki broj domaćih i stranih posjetitelja slikoviti su dokaz uspjeha prvog ovogodišnjeg TUNAFEST-a u organizaciji Ekomuzeja-Ecomuseo "Batana" u suradnji s rovinjskim ribarima.
13:00Prije 19 h22.07.2025
Turistička zajednica Općine Vrsar poziva vas da se pridružite na Casanova turi, šetnji starogradskom jezgrom koja oživljava priče i duh 18. stoljeća, kada je Giacomo Casanova dvaput boravio u Vrsaru.
10:58Prije 21 h22.07.2025