
ČESTI GOST ISTRE I BRIJUNA Na današnji dan prije 45 godina umro je Josip Broz Tito
Brojne ulice i trgovi diljem Istre, poput središnjeg trga u Rovinju, nose njegovo ime.
08:37Prije 34 d04.05.2025
Na natječaj se prijavila 31 tvrtka, a gradnja je povjerena poduzeću Fröhlich iz Graza. Neki su koncesionari paralelno pokušavali izgraditi željezničku vezu Trsta i Rijeke, no zbog nedostatka kapitala morali su odustati.
Istarska državna željeznica (Istrianer Staatsbahn), željeznička mreža na pravcu Divača–Pula, u dužini od 122 kilometra, s odvojkom Kanfanar–Rovinj dužine 21 kilometar, dovršena je 1876. godine i povezana s prugom Beč–Trst, izgrađenom još 1857.
Nakon što je 1873. godine izgrađena pruga Sv. Peter–Rijeka, Istrani su inzistirali na željezničkoj vezi Istre s Rijekom i ostatkom Hrvatske.
Brojne ulice i trgovi diljem Istre, poput središnjeg trga u Rovinju, nose njegovo ime.
08:37Prije 34 d04.05.2025
Dok su kočije tada još bile svakodnevica na ulicama, a bicikle luksuz časnika, tehnološki val polako je zapljuskivao Istru.
18:31Prije 43 d24.04.2025
Sukobili su se interesi Trsta, koji je predlagao vezu preko svog teritorija, i vojne strategije Austro-Ugarske koja je inzistirala da se Pula, kao važna vojna luka, poveže sa središnjom željezničkom mrežom Monarhije kroz unutrašnjost poluotoka – radi bolje sigurnosti od mogućih napada s mora.
Istraživanja terena započela su 1867. godine. Prihvaćena je trasa Divača–Kozina–Buzet–Lupoglav–Pazin–Kanfanar–Pula, s odvojkom Kanfanar–Rovinj. Od većih istarskih gradova, samo je Pazin dobio prugu u blizini, dok je Rovinj dobio priključak.
Admirali Wilhelm von Tegetthoff i Wüllerstorf-Urbair ishodili su suglasnost vlade i parlamenta za početak gradnje. Iako je bilo izdano više koncesija i razrađeno više varijanti, jedino je država mogla osigurati potreban kapital. Tako je 22. travnja 1873. donesen zakon o gradnji pruge na državni trošak.
Na natječaj se prijavila 31 tvrtka, a gradnja je povjerena poduzeću Fröhlich iz Graza. Neki su koncesionari paralelno pokušavali izgraditi željezničku vezu Trsta i Rijeke, no zbog nedostatka kapitala morali su odustati.
Radovi su započeli 17. prosinca 1873. u Pazinu i završeni su za manje od tri godine. Iako je država tražila da se zaposle domaći radnici, Fröhlich je angažirao dvije trećine radne snage izvan Istre, ponajviše iz susjedne Furlanije. Domaći radnici, osim što su bili slabije plaćeni, radili su rame uz rame s pridošlicama.
Na trasi je radilo i do 20.000 ljudi, budući da su se radovi obavljali uglavnom ručno. Unatoč bolestima, nesrećama i pljačkama, završetak radova obilježen je svečanim vlakom 18. kolovoza 1876., na rođendan cara Franje Josipa.
Redoviti promet započeo je 20. rujna iste godine. Pruga je koštala 12.760.469 forinti, što je bilo nešto manje od predviđenog iznosa. Imala je 13 postaja, jedan tunel (Hum) i pet mostova. Izgrađena je s lošim tehničkim karakteristikama, koje su u velikoj mjeri ostale nepromijenjene do danas.
Dvije godine nakon puštanja pruge u promet, 13. rujna 1878., dovršen je i kolosijek dug 1,3 kilometra do Arsenala, čime je brodogradilište Uljanik postalo jedini otok na istočnom Jadranu povezan željeznicom.
Iako je željeznica omogućila vezu Istre s Monarhijom, Trst i Rijeka i dalje su ostali udaljeni za Istrane – za Trst se moralo putovati preko Divače i Nabrežine, a za Rijeku preko Divače i Sv. Petra na Krasu (danas Pivka).
Godine 1887. izgrađena je nova pruga Hrpelje–Kozina–Trst, duga gotovo 20 kilometara, čime se Istra značajno približila Trstu. To je odmah utjecalo na promet – iste godine prevezeno je 190.299 putnika i 107.038 tona robe, a 1890. čak 398.826 putnika i 262.672 tone tereta.
Istarska željeznica tijekom godina bilježila je uspone i padove, ovisno o političkim i ekonomskim okolnostima država koje su se izmjenjivale. Najveće poboljšanje ostvareno je 1951. godine, kada je izgrađena pruga Lupoglav–Štalije (tzv. Raška pruga).
Godine 1959. zatvorena je pruga Hrpelje–Kozina–Trst, a 1966. i odvojak Kanfanar–Rovinj.
Nakon osamostaljenja Hrvatske i Slovenije 1991. godine, istarska pruga Divača–Pula podijeljena je između dvaju sustava. Krajem prosinca 2009., zbog klizišta kod Kožljaka, zatvorena je za promet i Raška pruga.
Akcija je okupila brojne volontere s ciljem uklanjanja otpada iz mora i s obale, ali i nastavka dugogodišnje tradicije podizanja ekološke svijesti i promicanja aktivnog građanskog angažmana u zaštiti prirode. Ove godine sudjelovalo je ukupno 70 osoba koji su prikupili ukupno 3 kubika otpada.
12:27Prije 3 h07.06.2025
Večeras će se publici u MMC-u predstaviti JazzIstra Orchestra i ugledne jazz pjevačice osebujnog umjetničkog izraza Jasna Bilušić, Lela Kaplowitz i Valerija Nikolovska te britanski pjevač i kazališni umjetnik s rovinjskom adresom Simon Marlow.
12:09Prije 3 h07.06.2025
Regatanti će u drugom izdanju programa "Viràda in pignàta!" pripremati jela karakteristična za krajeve iz kojih dolaze, a po prvi put na Velikom molu će se okupiti razni izlagači prezentirajući istarsku tradiciju u programu "Mirisi doma".
10:36Prije 5 h07.06.2025
Kroz cjelovečernji pijanistički recital na čijem su programu bila djela Brahmsa, Smareglie i Saint-Saensa, Charlene Farrugia Božac prikazala je vrsni pijanizam i virtuoznost. Pokazao je to dug i srčan aplauz oduševljenih posjetitelja, koji su umjetnicu čak dva puta pozivali na bis.
10:08Prije 5 h07.06.2025
Razgovarali smo s prodavačicama na pulskoj tržnici i saznali zašto su trešnje toliko skupe.
17:18Prije 22 h06.06.2025
Po prvi puta Rovinj Spring Jazz Festival programski je posvećen repertoaru skladanom za jazz orkestre.
16:52Prije 23 h06.06.2025
Na ovogodišnjem natjecanju mladih tehničara, dva učenika su osvojila prvo mjesto i to: učenik Leon Nikolić iz OŠ Veli Vrh Pula u kategoriji Maketarstvo i modelarstvo i učenik Laren Golub iz OŠ Monte Zaro Pula iz područja Automatike.
13:36Prije 1 d06.06.2025
Tisuće ljubitelja elektronske glazbe već je stiglo u Istru, a vrhunac prvog dana festivala događa se večeras, 6. lipnja, kada se show seli na čarobnu lokaciju - Cave Romane u Vinkuranu.
11:14Prije 1 d06.06.2025