Crni petak sve nam je bliiže! Hrvati prošle godine na popustima potrošili 76 MILIJUNA EURA!

IstraIN

26 Studeni 2024 I 11:18

Crni petak sve nam je bliiže! Hrvati prošle godine na popustima potrošili 76 MILIJUNA EURA!

Pred nama je Crni Petak, odnosno Black Friday - dan kada Hrvate kao i ostatak svijeta zahvati potrošačko ludilo.

Veliki popusti, rekordna potrošnja, ali i zarada trgovaca - koje su marketinške tajne, a kako popuste i poteze trgovaca gledamo sa psihološkog aspekta provjerili smo sa stručnjacima.

Druga polovica studenog tradicionalno znači i početak potrošačkog ludila. Trgovine se već tjednima spremaju za udarni dan, ljudi mjesecima štede, a podatak koji najbolje opisuje Black Friday jest potrošnja.

Naime, Hrvati su prošle godine na taj dan potrošili 76 milijuna eura. Da, dobro ste čuli - 76 milijuna - to je čak 17 posto više nego godinu ranije.

Stručnjak za digitalni marketing David Peranić pojasnio je što leži iza te potrošnje.

"Dio ljudi reagira impulzivno i kada vidi nešto što smatra nevjerojatnom ponudom ne može to zaobići, a isto tako vidljiv je trend gdje se već ciljano planira kupovina nekih stvari, gdje ne postoji vremenski pritisak i onda se ciljano čeka da dođe Black Friday i da se to u tom trenutku odradi.", poručio je Peranić.

No što nam se zapravo događa kada vidimo dobru ponudu?

Stručnjak za psihologiju marketinga Roberto Levak pojasnio je da temelj naših psiholoških reakcija leži davno u prošlosti, a važnu ulogu igra pobuđivanje centra za nagrađivanje - stoga kada vidimo dobar popust - reagiramo.

Važno je pitanje o percepciji popusta odnosno je li on izražen u postotku ili u cijeni.

"Primamljiviji popust kad se radi o artiklima ispod 100 eura jest kada piše postotak popusta. Znači, ako je nekakva majica od 40 eura primamljivije je pisati postotak, a za skuplje artikle primamljivije je istaknuti popust s fiksnim iznosom. Znači, ako nešto košta 200 eura onda istaknuti popust od 50 eura.", poručio je Levak.

Trikova je puno, više nas privlače cijene koje završavaju na primjerice 99 centi, a važna je i veličina fonta.

"Obično kada vidimo negdje cijene na popustu vidimo situaciju da je redovna cijena pisana manjim fontom, a cijena na popustu velikim i trgovci se nadaju da će kupci to onda bolje vidjeti.

Međutim, psihološka istraživanja pokazuju da treba raditi sasvim suprotno. Redovna cijena koja je viša, nju je potrebno pisati većim fontom, a cijena koja je akcijska, koja je niža - nju je potrebno pisati manjim fontom."

Osim toga, istaknuo je da su muškarci skloniji impulzivnijoj kupnji od žena. Ljepšem je spolu važna besplatna dostava, na nas utječe i kada vidimo poruku - "još malo pa nestalo", kao i akcije u kojima dobivamo gratis proizvod, a upravo to trgovci često koriste.

"Na način da prate koje proizvode ljudi gledaju, koje proizvode stavljaju košaricu i onda im upravo taj proizvod nude besplatno, ali pod nekakvim uvjetima. Znači, moraju još kupiti nešto dodatno da bi onda taj proizvod dobili besplatno.", zaključio je Levak.

No trgovci u svemu ovome uvijek imaju računicu ističe stručnjak za digitalni marketing David Peranić.

"Postoji samo nešto što plaćamo mi ili plaća netko drugi, a isto tako moramo biti svjesni da trgovac živi od prodaje i ako on nama nešto plaća on je to samo upakirao u neki paket jer na kraju uvijek sve plaća kupac."

A tvrdnja koju često čujemo jest da popusti kod nas nisu ni blizu u visini onih u primjerici Americi. Na to utječu snimke koje vidimo gdje tisuće ljudi noći ispred trgovina ne bi li prvi ušli.

"Ja bih pozvao sve nas da se zapitamo da zaista postoje neograničene količine artikala na popustima od 80-90 % pa bi li ti ljudi cijelu noć bili na zimi i čekali na temperaturama gdje je nekad i minus, čekali da ulete i pokupe tih 1, 2 ili 5 proizvoda? Naravno da ne bi.", zaključio je Peranić.

A prema prošlogodišnjim istraživanjima, prosječna visina popusta u Black Friday periodu u svijetu je iznosila 27, a u SAD-u 29 posto. Za kraj, oba sugovornika pozvala su trgovce da budu transparentni, ali i etični jer potrošači itekako razmišljaju i vide što se događa na tržištu.

Ostavite komentar