Nogometaši Istre 1961 i Opatije remizirali u prijateljskoj utakmici u Balama
Zeleno-žuti su u svom kampu u Balama ugostili odličnu momčad Opatije.
17:02Prije 10 min15.01.2025
Uskotračna željeznička pruga koja je povezivala Trst s Porečom, popularno nazvana Parenzana, puštena je u promet 1. travnja 1902. godine. Izgrađena je kao poveznica Istre s Južnom željeznicom tj. unutrašnjošću Austro-Ugarske Monarhije, a omogućila je razvoj tada najizoliranijih i najsiromašnijih dijelova Istre.
Pruga je bila dugačka 123,1 kilometara, a između Trsta i Poreča povezivala je 33 istarska mjesta. Tako bi u današnje vrijeme prolazila teritorijem triju država – Italije, Slovenije i Hrvatske. Koridor pruge je do danas sačuvan, kao i velik broj pratećih željezničkih objekata, mostova, vijadukata i tunela. Dio trase stare pruge je preuređen za biciklističke i pješačke staze.
Krštenje trase imenom Parenzana dogodilo se slučajno kada je u tršćanskom časopisu državnih željeznica objavljena okružnica vezana za prvu dionicu pruge do Buja. Kako se htjelo naglasiti da će pruga stići i do Poreča na okružnici je stajalo Parenzaner, tako da se njeno ime zadržalo do danas u talijanskoj inačici Parenzana. Službeno ime pruge bilo je Ferrovia Trieste – Parenzo – Canfanaro – TPC.
Gradnja pruge započela je 1900. godine, a u početku je planirana kao pruga normalnog kolosjeka, ali je zbog nedostatka sredstava izgrađena kao uskotračna. Cijela trasa imala je 8 tunela, 11 mostova, šest vijadukata te brojne kolodvore, skladišta, stanica za snabdjevanje vodom, nasipa i usjeka.
Radilo se u dvije dionice: Trst – Buje, koja je puštena u promet navedenog datuma, i Buje – Poreč koja je profunkcionirala u prosincu 1902. godine. Trasa je dosta izmjenjena od prvobitnog plana jer su mnogi gradovi i mjesta željeli biti povezani prugom što im je i udovoljeno. Kolodvor u Bujama imao je 11 kolosjeka, a u Poreču samo pet, budući da nije planiran kao posljednji.
U početku koristile su se parne lokomotive tipa U, kasnije tipa P, a naposlijetku tipa P-Italiana. Postojali su putnički vagoni I., II. i III. razreda s 30 mjesta, teretni vagoni i vagoni za prtljagu. Bili su osvjetljeni petrolejskim svjetiljkama, nisu imali WC, no imali su balkone.
Parenzana je prometovala za dviju vlasti. Nakon pada Austro-Ugrske Monarhije potpala je pod talijansku Državnu željeznicu (FS). Zadnji vlak prugom prošao je 31. kolovoza 1935. godine jer nije više uspjela odoljevati konkurenciji bržih i jeftinijih cestovnih oblika prijevoza.
Zanimljiva je sudbina tračnica Parenzane. Mussolinijeve vlasti su skinule tračnice i otpremile ih brodom u svoju nedavno okupiranu koloniju Abesiniju (Etiopiju). Brod nikad nije došao do odredišta, jer je potonuo u Sredozemnom moru.
Izvor: Povijest.hr
Foto: Biciklistički Klub Parenzana
14:56Prije 2 h15.01.2025
Ovaj impozantni bakreni kip, visok gotovo pet metara, nije samo simbol vjerske predanosti, već i dio povijesne priče o umjetnosti, tradiciji i izazovima kroz koje je prošao tijekom stoljeća.
18:31Prije 22 h14.01.2025
Radio je monumentalne apstraktne skulpture, omiljeni materijali bili su mu bronca, željezo, korten čelik i aluminij.
11:15Prije 1 d14.01.2025
Uvertira u zimsko razdoblje bit će meniji u kojima će glavnu ulogu imati kiseli kupus, a menu će se sastojati od predjela, glavnog jela i deserta te će se nuditi po promotivnim cijenama u rasponu od 20€ do 30€.
10:01Prije 1 d14.01.2025
Prva kazališna iskustva stječe kroz dramski studio Istarskog narodnog kazališta u Puli pod mentorskim vodstvom Roberta Raponje. U to je vrijeme ostvarila niz uloga u različitim predstavama.
09:33Prije 1 d14.01.2025
Bura je iznimno hladan, nepredvidljiv i jak sjeverozapadnjak koji nastaje kada suh, težak, hladan zrak s kopna struji prema moru. Dinamičko zagrijavanje zraka pri njegovom spuštanju na niže nadmorske visine sprječava kondenzaciju vodene pare te je bura izuzetno suh vjetar.
09:03Prije 1 d14.01.2025
Ostavite komentar