Sanacija 44 godina stare cijevi tunela Učka, vrijedna 25 milijuna eura, započela je prošle godine nakon otvaranja nove, druge cijevi.
Radove je u dvije smjene izvodilo do 150 radnika, a završetak obnove očekuje se do kraja ovog tjedna, prema najavama projektanta i investitora, tvrtke Bina Istra.
Kada sve bude dovršeno, promet će se odvijati kroz obje tunelske cijevi, piše portal Istra Terra Magica.
Obnova, u vrijednosti od oko 25 milijuna eura, jedan je od najopsežnijih zahvata na Istarskom ipsilonu, a obuhvatila je građevinske i infrastrukturne radove, kao i ugradnju modernih sigurnosnih sustava.
Povezivanjem čvora Matulji s mrežom Hrvatskih autocesta, Istra će biti spojena sa Zagrebom u punom profilu autoceste.
Time će putovanje od Pule do Zagreba trajati dva i pol sata.
Novi režim prometa
Nakon više od godine dana građevinskih, strojarskih i elektrotehničkih radova, izvedeni su završni radovi, testirani sustavi i proveden tehnički pregled.
Otvaranjem obnovljene cijevi uvodi se novi režim prometa: svaka cijev imat će po dvije trake u jednom smjeru, što će povećati sigurnost i protočnost.
Tunel Učka izuzetno je važan prometni pravac za stanovnike Istre i Kvarnera te turiste – dnevno ga koristi oko 14 tisuća vozila, dok u ljetnim mjesecima broj doseže 18 tisuća.
Modernizacija prema europskim standardima
Stara cijev, izgrađena 1978. godine, imala je samo jednu traku u svakom smjeru, što je uzrokovalo gužve.
Druga cijev, duga 5.634 metra, probijena je prema modernim standardima, a u sklopu obnove stare ugrađena je nova ventilacija, rasvjeta, protupožarna zaštita, komunikacijski i nadzorni sustavi te evakuacijski izlazi.
Do danas je kroz tunel prošlo više od 80 milijuna vozila, piše Istra Terra Magica.
Geološki izazovi i tehnička rješenja
Materijali i instalacije nakon četiri desetljeća bili su dotrajali, a na kolniku su se pojavila oštećenja zbog geološkog sastava tla – fliša.
Rješenje je bilo postavljanje armiranobetonskog podnožnog svoda te potpuna rekonstrukcija odvodnje, kolnika i vodovoda, uz posebnu zaštitu izvorišta pitke vode unutar tunela.
Suvremeni nadzor i sigurnost
Tunel je opremljen LED rasvjetom koja se prilagođava uvjetima, novim ventilacijskim sustavom, videonadzorom s analitikom za detekciju incidenata, modernim radio sustavom i ozvučenjem.
Svi sustavi povezani su s novim kontrolnim centrom.
Obnova je financirana sredstvima koncesionara Bina Istra, bez tereta za državni proračun. Na radovima je sudjelovalo 150 radnika, a izvođači i dobavljači opreme bili su isključivo hrvatske tvrtke.
Paralelno s obnovom, započela je i gradnja dionice od tunela Učka do Matulja, duge 10,3 kilometra, koja je dio europskog Ten-T koridora. Riječ je o strateškom projektu od nacionalne važnosti koji bi trebao biti dovršen 2027. godine.
Realizacijom tog projekta putovanje od Pule do Zagreba trajat će svega dva i pol sata.
Osim povećanja sigurnosti i protočnosti prometa, projekt uključuje i ekološke mjere poput protubučnih barijera i zatvorenih sustava odvodnje, čime će se unaprijediti kvaliteta života lokalne zajednice uz prometnicu, piše portal Istra Terra Magica.